اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۴۱۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
وی افزود: استفاده غیرکارشناسی و بیش از اندازه از کود و سموم شیمیایی، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک را به محصولاتی خطرناک تبدیل کرده است.
یک کارشناس کشاورزی خوزستان خواستار ضرورت تولید محصول ارگانیک در کشاورزی استان شد.
امید فراز اظهار کرد: وجود بیش از اندازه باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی موجب شده تا میوه‌های خوشمزه بعضا باعث بروز بیماری‌هایی برای انسان‌ها شوند.

وی افزود: استفاده غیرکارشناسی و بیش از اندازه از کود و سموم شیمیایی، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک را به محصولاتی خطرناک تبدیل کرده است.

این کارشناس کشاورزی خوزستان ادامه داد: باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی گاهی به حدی زیاد است که حتی بر طعم محصولات نیز تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مطالبی با عنوان غذای سالم و بالا بردن کیفیت موادغذایی یکی از مسائل مهم در جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: باقیمانده مواد شیمیایی در مواد غذایی در ابعاد مختلف بر سلامت انسان اثر نامطلوب می‌گذارد.

فراز با بیان اینکه برای افزایش و بالا بردن میزان تولید، بشر ناگزیر از استفاده از مواد شیمیایی شده است عنوان کرد: کودهای شیمیایی، سموم، آفتکش و هورمون‌ها در تولید محصولات کشاورزی، بعد از مصرف در محصولات باقی می‌مانند.

وی گفت: این مواد در محصولات غذایی خام یا فرآوری شده باقیمانده بر جای می‌گذارد و به همراه مصرف باقیمانده سموم به صورت مستقیم وارد بدن انسان و یا این تولید کشاورزی وارد بدن دام شده و به صورت غیرمستقیم وارد بدن انسان می‌شود.

این کارشناس کشاورزی خوزستان با اشاره به این که بسیاری از آفتکش‌ها از طریق مجاری غیر رسمی خریداری می‌شوند، افزود: در کیفیت اصالت این نوع آفتکش‌ها شک وجود دارد، زیرا این سموم احتمال دارد تاریخ گذشته باشند و یا مشابه با برچسب نباشد.

وی همچنین عنوان کرد: بعضی از سموم غیر مجاز هستند و یا مقدار ماده مؤثر در آنها کمتر یا بیشتر از حد مجاز است که ضررهای غیرقابل جبرانی را به محیط زیست و سلامت افراد وارد می‌کند.

فراز با بیان اینکه در عرضه و نحوه مصرف آفتکش‌ها باید مسائل علمی و فنی در نظر گرفته شود گفت: کارشناسان فنی برای فروشگاه سم باید در نظام مهندسی کشاورزی و محیط زیست تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه توصیه سم به کشاورز بر عهده نسخه‌نویسان است، افزود: کشاورز نمی‌تواند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف سم کند و فروشندگان سم نیز اجازه توصیه سم را ندارند.

این کارشناس کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه هیچ سازمانی از زمان تولید محصولات کشاورزی در مزرعه تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده نظارتی انجام نمی‌دهد گفت: سازمان‌ها باید وارد عمل شوند و مسئولیت در این مورد را بر عهده گیرند.

وی تاکید کرد: ما باید به سمت تولید محصولات سالم حرکت کنیم و باقیمانده مواد شیمیایی در حد استاندارد بین‌المللی باشد.

فراز فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را ضروری ذکر می‌کند و می‌افزاید: باید به تولیدکننده، عواقب و عوارض قانونی و شرعی کاری که انجام می‌دهد را گوش‌زد کنیم.

وی حمایت از تولیدکنندگان برای تولید محصول سالم توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی را مؤثر می‌داند.

این کارشناس کشاورزی خوزستان همچنین درباره تولید و عرضه محصولات ارگانیک بیان می‌کند: بحث تولید محصول ارگانیک به علت قیمت بالا مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گیرد و افراد خاص تمایل به محصول ارگانیک پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دو طبقه از افراد جامعه محصول ارگانیک مصرف می‌کنند، می‌گوید: طبقه نخست افراد مرفهی هستند که توان خرید این محصولات را دارند و طبقه دوم افرادی را شامل می‌شود که ممکن است طبقه متوسط جامعه باشند، اما از نظر فرهنگی و دانش این محصول را ترجیح می‌دهند.

فراز با اشاره به اینکه تعداد واحدهایی که محصول ارگانیک را تولید می‌کنند، کم است، می‌افزاید: تولید کم موجب قیمت بالا است، اما زمانی که تولیدکننده احساس کند، با تولید محصول ارگانیک و عرضه آن به بازار می‌تواند چند برابر فروش داشته باشد، گرایش به سمت تولید محصول ارگانیک بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت کاهش می‌یابد و افراد بیشتری می‌توانند از محصولات سالم استفاده کنند.

وی، حمایت لازم از تولید محصول ارگانیک را ضروری می‌داند و می‌افزاید: تولیدکنندگان برای تولید محصول ارگانیک نیاز به دانش دارند.

این کارشناس کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مردم به غذای سالم نیاز دارند، می‌افزاید: متخصصان حوزه کشاورزی با تولید محصول سالم باید به این نیاز مردم پاسخ دهند.

وی گفت: به نظر می‌رسد، تولید محصولات ارگانیک و سالم تنها راه برون‌رفت از شرایط اسفبار کنونی در زمینه تولید محصولات کشاورزی نامرغوب است که این امر نیز با حمایت‌های دولتی از جمله اختصاص یارانه به کشاورزان فعال در این حوزه امکانپذیر است.

فراز تصریح کرد: کشاورزان و کاربران سموم نقش تعیین کننده‌ای در تولید محصولات کشاورزی سالم دارند لذا ارائه آموزش‌های لازم توسط مسئولان و متصدیان امر تولید در ارتباط با نحوه صحیح و استفاده مناسب از آفت‌کش‌ها به کشاورزان از ضروریات استان است.

وی، عدم رعایت دوره کارنس آفت‌کش‌ها (مدت زمانی که سم می‌تواند پس از سمپاشی در مزارع سمیت و تاثیرات مخرب خود را حفظ کند) باعث باقی ماندن بقایای این سموم بر روی محصولاتی از قبیل میوه‌ها و سبزیجات، دانست و ادامه داد: مردم نیز این سموم را همراه با محصولات کشاورزی و باغی مصرف می‌کنند که مصرف مداوم و مستمر این سموم همراه با محصولات کشاورزی باعث بروز انواع مختلف مشکلات و بیماری‌های مزمن، از جمله ناراحتی‌های گوارشی، عصبی می‌شود و حتی افزایش ریسک بروز سرطان را نیز همراه دارد.

این کارشناس کشاورزی خوزستان ادامه داد: تاثیر نامطلوب و اثرات باقیمانده مصرف انواع کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها در تولیدات غذایی در کشورهای صنعتی پیشرفته موجب شده کشاورزی در جهتی کاملاً متضاد با روش مدرن تحول یابد و آن جلوگیری از مصرف هرگونه مواد شیمیایی یا نهاده مصنوع انسان در تولیدات و پخش محصولات زارعی و باغی و دامی است.

وی گفت: این کشاورزی به کشاورزی ارگانیک موسوم است و در کشورهای مختلف به نام‌های گوناگون چون کشاورزی بیولوژیکی، کشاورزی پایدار و کشاورزی با مصرف کم مواد شیمیایی نامیده می‌شود.

فراز در پایان توضیح داد: ما در یک زمانی به سموم احتیاج داشتیم ولی الان با تکنولوژی که در دسترس است باید به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم لذا برنامه کنترل استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی ارگانیک باید در اولویت برنامه تولید محصولات کشاورزی سالم و بدون عوارض مسئولین دست اندرکار خوزستان قرار گیرد تا تولید غذای سالم برای جامعه رقم بخورد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
comment
0
1
comment با سلام و عرض ادب خدمت جناب اقای مهندس فراز وتشکر از مطالب ارزنده وعلمی ایشان اینجانب بعنوان کشاورز ضمن تایید موضوع اضافه میکنم که اگر سم غیر استاندارد مانند امسال اضافه کنیم هم کشاورزی نابود میشود وهم محصولات غیر بهداشتی خواهند بود
پاسخ ها
comment
اميد فراز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
comment
comment بنده هم ضمن سلام
از اين كشاورز محترم بايت اظهار لطفي كه داشتند تشكر مي كنم
موفق باشيد
comment
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
comment
0
1
comment بسیار مفید با تشکر
پاسخ ها
comment
اميد فراز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
comment
comment با تشكر از شما
comment
جعفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
comment
0
0
comment آقای فراز انشاء الله مقاله شما کابردی شود و از این سموم راحت شویم و مقالات را در مورد این موضوع تا حصول نتیجه ادامه دهید
comment
سیدسبحان موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
comment
0
0
comment باسلام و تشکر از مطلب مفیدتان.
درحال حاضر خیلی از استانها چندین فروشگاه بزرگ دارای محصولات ارگانیک دارند.اما متاسفانه خوزستان ......
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار