شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

جوابیه بیمارستان گلستان اهواز پیرامون مطلبی با عنوان «حادثۀ مرگبار در پارک ساحلی اهواز» انتشار یافته در خبرگزاری شوشان.

به اطلاع کلیۀ هم استانی های محترم می رساند، که طی بررسی های پروندۀ دختر خردسال «زهرا موسوی» موارد زیر برای روشن شدن موضوع قابل توجه است:

در حادثه ای که در پارک ساحلی اتفاق افتاد و منجر به اعزام «زهرا موسوی» به بیمارستان گلستان گردید، خوشبختانه مرگ اتفاق نیفتاد. لذا انتشار مطلب با عنوان «حادثۀ مرگبار» شایسته نیست.

در بررسی که انجام شد، تصویر برداری سونوگرافی، سی.تی.اسکن از مغز و سی.تی.اسکن از بدن در اولین ساعت از بیمار صورت پذیرفت که این خود نشان دهندۀ سرعت عمل اورژانس بیمارستان گلستان است و این بررسی ها بوسیلۀ سی.تی.اسکن در کلیۀ پروتوکل های اورژانس لازم است و پرتوگیری نیز اجتناب ناپذیر است و خطرات اشعه و پرتوهای تشخیصی نیز نگران کننده نیست و تنها احتمال است و در سراسر دنیا و مراکز معتبر علمی جهان نیز از همین روش استفاده می شود.

لذا انتشار مطالب غیرعلمی، دور از رسالت رسانه ها است و انتظار می رود، برای انتشار مطالب پزشکی حتماً با کارشناسان و پزشکان و متخصصین مربوطه مشورت شود تا اطلاعات نادرست در جامعه انتشار نیابد چرا که انتشار مطالب نادرست باعث ایجاد باورهای غلط در عرصۀ سلامت می گردد.

طی بررسی انجام شده از پروندۀ بیمار «زهرا موسوی» مشخص گردید که، اساتید و متخصصین مختلف و بیش از 5 استاد دانشگاه و چند پزشک عمومی در روند درمان ایشان حضور داشتند. البته حضور دانشجویان پزشکی در مراکز آموزشی درمانی، دلیلی بر ضعف کاری این مراکز نیست و بهترین مراکز درمانی کشور و دنیا، مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی هستند.

درخصوص جمله ای : " تنها دانشجویان بیمار را معاینه کردند..." طی بررسی انجام شده مشخص گردید که بدین گونه نبوده است و همانطور که عنوان شد، اساتید و متخصصین و فوق تخصص های مختلف خانم «زهرا موسوی» را در بیمارستان گلستان ویزیت نمودند و در پروندۀ ایشان در هنگام ترخیص، به مراقبت های پس از ترخیص از اورژانس و مخصوصاً مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، اشاره شده و احتمال عوارض تأخیری در پروندۀ درمانی ذکر شده است.

لازم به ذکر است ضربه ای که به سر ایشان وارد شد، هیچگونه درمان جراحی لازم نداشته و تماس های مکرر مسئولین بیمارستان گلستان وگفتگوهای حضوری پس از ترخیص با خانوادۀ محترم ایشان جهت پیگیری حال بیمار، نشان دهندۀ همین واقعیت است که برای بیمار حتی در مراجعه به بیمارستان های تخصصی تهران نیز هیچگونه جراحی درنظر گرفته نشده است و تنها درمان وی، صبر و گذر زمان است چراکه اعصاب بدن پس از آسیب شروع به ترمیم خود می نمایند که البته این ترمیم به زمان نیاز دارد. گفتنی است که بنا به پیگیری و گفتگوهای مکرر که با والدین بیمار انجام گرفت، مشخص گردید که ایشان از روند درمان فرزندشان در بخش اطفال بیمارستان گلستان کاملا ً راضی بودند و مراتب تقدیر و تشکر خود را نیز اعلام نموده وحتی پس از مراجعه به مراکز درمانی تهران نیز همکاران محترم مرکز کشور بر صحیح بودن روند درمان برای خانم زهرا موسوی در بیمارستان گلستان اهواز تاکید نمودند.

خانواده وی نیز متعجب بودند که چرا جراید موضوع روند رو به بهبود دخترشان در بیمارستان گلستان را انتشار نداده اند و انتقاد ایشان از تشخیص اولیۀ اورژانس بود که چرا با توجه به اینکه با پیشرفته ترین امکانات سونوگرافی، سی.تی.اسکن و حتی M.R.I از بیمار تصویربرداری شده بود، ضایعۀ مربوطه در تصاویر مشاهده نگردید. و با این وجود نیز در پروندۀ بیمار پیگیری درمانی و نیاز مراجعه به متخصصین پس از ترخیص از اورژانس قید شده است. شاید والدین ایشان و جامعه انتظار عمل جراحی داشتند ولی درمان این بیمار تنها با صبر و حوصله و زمان میسر است.

لازم به ذکر است که دستگاه های تصویربرداری بیمارستان گلستان، از بهترین دستگاه ها و مدل های روز جهان هستند امّا آسیب وارد شده به ایشان عوارض تأخیری دارد که با گذر زمان امیدواریم که بهبودی برای وی حاصل شود و خوشبختانه روند بهبود بیمار مناسب است و بیمار نیاز به مراقبت I.C.U ندارد و هم اکنون نیز تحت درمان پزشکان بیمارستان گلستان است و والدین وی نیز از روند درمان بطور کامل آگاهی یافته و خرسند هستند .

درمطلبی که به عنوان نظر خواننده محترم در خبرگزاری «شوشان» زیر مطلب مربوطه عنوان شده، اشاره شده که نبود تخت مراقبت های ویژۀ I.C.U و C.C.U در بیمارستان گلستان مشهود است. لذا به اطلاع می رساند این بیمارستان دارای 22 تخت C.C.U و 50 تخت I.C.U است که برای بیماران ضربۀ مغزی، ضایعۀ نخاعی، بیماران کلیوی، بیماران دچار مشکل قلبی و بیماران نیازمند مراقبت های ویژه درنظر گرفته شده است.

بیمارستان گلستان بالاترین تعداد تخت های مراقبت های ویژه در سطح استان و چند استان همجوار را دارد و بدحال ترین بیماران از جمله مصدومان تصادف های سخت، بیماران ضربه مغزی ، بیماران قلبی، بیماران دچار آسیب نخاعی، بیماران کلیوی و بیماران مبتلا به بیماری های خاص کلیه در این بیمارستان درمان می شود و همچنین افزایش تصادف های رانندگی و مراجعه بسیار زیاد مصدومان تصادف ها به علت عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی نیز بر میزان مراجعه به اورژانس اثر دارد بطوری که در سال گذشته 95 هزار و 990 نفر به اورژانس بیمارستان گلستان، 78 هزار و 273 نفر به درمانگاه های تخصصی این بیمارستان، و 18217 نفر در بیمارستان بستری گردیدن که 24 درصد مراجعین به اورژانس عمومی بیماران تصادفی بودند.

لیکن به تمامی هم استانی های عزیز اطمینان می دهیم که درصورت کمبود تخت در بخش های مراقبت های ویژه (I.C.U و C.C.U) ، تمامی مراقبت ها و دستگاه های لازم برای بیمار در اورژانس فراهم است و تخت های موجود در اورژانس بیمارستان گلستان قابلیت تبدیل به تخت های مراقبت ویژه را دارند، لذا بیماری که نیاز به مراقبت ویژه و دستگاه های تنفس مصنوعی و ... دارد، در شرایط کمبود تخت در بخش های I.C.U و یا C.C.U بیمارستان گلستان در اورژانس تحت مراقبت ویژه قرار می گیرند و تمامی دستگاه های تنفس مصنوعی و دستگاه های مراقبت های ویژه در اورژانس بیمارستان گلستان موجود هستند و هیچگونه خللی در روند درمان اینگونه بیماران به وجود نمی آید.

لازم به ذکر است از تلاشهای و دلسوزی های جراید و رسانه ها نیز تشکر مینماییم اما انتظار داریم برای جلوگیری از خطا،اشتباه و تردید در عرصه سلامت جامعه پیش از انتشار مطالب درمانی و یا علمی با این مراکز هماهنگی های لازم را انجام دهند.

و همچنین خواهشمندیم در جهت فرهنگسازی جهت کاهش تصادفها ، اطلاع رسانی پیرامون انتشار دانش عمومی سلامت و همچنین فرهنگ سازی پیرامون عیادت صحیح و رعایت آداب عیادت به بیماران با همکاری مراکز درمانی اقدام نمایند.

در صورت انتقاد و پیشنهاد نیز دفتر تکریم مراجعین و رسیدگی به شکایات در مجتمع اورژانس به صورت شبانه روزی فعّال است.

سامانۀ پیامک 300072016 نیز برای دریافت و پاسخ گویی انتقاد و پیشنهاد درنظر گرفته شده است.

گفتنی است، در تمام ساعات شبانه روز ناظران پرستاری و پزشک مسئول فنّی اورژانس برای پاسخ گویی به نگرانی های درمانی بیماران حضور دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار