شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
پس از انتشار گزارشی از وضعیت نابسامان هتل قو اهواز و پیگیری جمعی از فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی هتل قو اهواز در فهرست مرمت‌های اضطراری قرار گرفت
پس از انتشار گزارشی از وضعیت نابسامان هتل قو اهواز و پیگیری جمعی از فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی هتل قو اهواز در فهرست مرمت‌های اضطراری قرار گرفت. این اثر که به لحاظ معماری یکی از منحصربه‌فردترین بناهای تاریخی اهواز به‌شمار می‌رود در سالهای گذشته به‌دلیل تعامل اندک مالک و میراث‌فرهنگی به ویرانه‌سرا تبدیل شده بود.
 
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پس از انتشار گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی از شرایط نابسامان بنای ارزشمند هتل قو در شهرستان اهواز، جلسه اضطراری میراث‌فرهنگی برای مرمت اضطراری بنا در دستور کار قرار گرفت. آنطور که معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان خبر می‌دهد طبق توافقی که با مالک صورت گرفته قرار است مرمت هتل قو با اختصاص بودجه 100 میلیون تومانی در اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز شود.
 
«عاطفه رشنویی» معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان درحالی روز گذشته به جلسه اضطراری میراث‌فرهنگی جهت مرمت بنای تاریخی هتل قو اهواز اشاره کرد و از اختصاص وتصویب 100 میلیون بودجه مرمتی خبر داد که به‌اعتقاد رشنویی، هتل قو اهواز یکی از مهمترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز به شمار می‌رود که در دوره گذار از سنت به مدرنتیه احداث شده و به‌لحاظ معماری دارای سبکی خاص و منحصربه‌فرد است.
 
او گفت: در همین رابطه اداره میراث‌فرهنگی خوزستان جلسه‌ای اضطراری با مالک هتل که نزدیک به 10 سال از ورود کارشناسان به این بنای تاریخی ممانعت می‌کرد در شهرداری اهواز برگزار شد. هم‌اکنون نیز در اعتبارات سال 92 مبلغ 100 میلیون تومان جهت مرمت خانه در نظر گرفته شده و از این اعتبار مبلغی برای مطالعه، تهیه طرح مرمت و حفاظت اضطراری با رویکرد باز زنده‌سازی بنا از طریق عقد قرارداد با مشاور صورت گرفته است.
 
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان همچنین افزود: پس از توافق با مالک قرار شده از اول خردادماه سال جاری مراحل حفاظت اضطراری و رفع خطر بنا آغاز شود. این درحالی است که در جلسه‌ای که روز گذشته در شهرداری با حضور مدیر میراث‌فرهنگی، مالک، معاون اجرایی شهردار و رییس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی اهواز برگزار شد پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در راستای اجرایی کردن دستورالعمل حمایت از مالکان و متصرفین خانه‌های تاریخی نیز در دستور کار قرار گرفت.
 
رشنویی اما به اختیارات و توان حمایتی میراث‌فرهنگی از بناهای تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال‌حاضر میراث‌فرهنگی تنها می‌تواند با مالکان و متصرفان بناهای تاریخی وارد تفاهم‌نامه شوند و میراث‌فرهنگی تنها می‌تواند در حد حفاظت اضطراری و رفع خطر وارد عمل شود اما در مراحل بعدی با ارائه پیشنهادات و معرفی به معاونت سرمایه‌گذاری اداره میراث‌فرهنگی برای استفاده از تسهیلات کم بهره به تکمیل پرونده می‌پردازد.
 
رشنویی می‌گوید: در رابطه با هتل قو نیز روز گذشته جلسه‌ای با حضور نماینده اجرایی شهردار جهت اعتماد سازی و جلب توجه مسئولان شهری نسبت به نگهداری این بنای ارزشمند اقدامات جدی صورت گرفت. درحال‌حاضر مالک و بنای تاریخی هتل قو به انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی برای اخذ حمایت سرمایه‌گذاران با هدف مرمت و ایجاد کاربری مناسب معرفی شده است.
 
آنطور که معاون میراث‌فرهنگی خوزستان می‌گوید: درحال‌حاضر تعدادی از سرمایه‌گذاران با استقبالی که  از بنای تاریخی هتل قو داشتند زمینه‌ای فراهم شده که در آینده نزدیک این اثر پس از مرمت اضطراری، احیاء و تغییر کاربری دهد.                                                                                                                                                           
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار