اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
به مناسبت سالروز میلاد شیخ مرتضی انصاری (ره)
 شیخ مرتضی انصاری (ره) از مجتهدین دزفول می باشد که از دوران کودکی فراگیری قرآن و معارف اسلامی را آغاز کرد و پس از خواندن قرآن و ادبیات عرب به خواندن فقه و اصول پرداخت و در این دو رشته، در جوانی به درجه اجتهاد رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا شیخ مرتضی انصاری در 18 ذیحجه سال 1214، در روز غدیر، در دزفول به دنیا آمد و والدینش به مناسبت این روز او را مرتضی نامیدند. 

نسب شیخ مرتضی انصاری به جابر بن عبدالله انصاری، از صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) می رسد.

شیخ مرتضی فرزند محمد امین بن شمس الدین بن احمد بن نورالدین بن محمد صادق شوشتری است و پدرش شیخ محمد امین از مبلغین اسلام و مادرش دختر یکی از علمای عصر خود بود. 

مادر شیخ مرتضی قبل از تولد وی، شبی امام جعفر صادق(ع) را در عالم رویا می بیند که قرآنی طلاکاری شده به او داد که معبرین این خوابش را به فرزندی صالح و بلندمرتبه تعبیر کردند. 

شیخ انصاری ادبیات عرب و مقدمات را نزد پدرش و دانشوران دزفول گذراند و فقه ، اصول و دوره سطح را نزد شیخ حسین انصاری (عموزاده اش) آموخت. 

او در سال 1232برای تکمیل دروس به همراه پدرش به کربلا و نجف سفر کرد ، چهار سال از درس سید مجاهد و شریف العلماء استفاده کرد و در سال چهارم، شیخ به زادگاهش دزفول بازگشت، اما پس از یک سال در سال 1237 بار دیگر به عتبات بازگشت. 

در سال 1240 عازم مشهد شد و در این مسافرت، از حوزه های علمیه بروجرد، اصفهان و کاشان نیز دیدن کرد و در برخی از آن حوزه ها مدتی اقامت کرد و در کاشان حدود چهار سال نزد ملا احمد نراقی درس آموخت. 

شیخ مرتضی انصاری در سال 1249 عازم نجف شد و به تدریس در حوزه آن دیار مشغول شد و پس از شیخ علی کاشف الغطا، برادرش شیخ حسن کاشف الغطا و همچنین شیخ محمدحسن صاحب جواهر ریاست و اداره حوزه علمیه نجف را از سال 1266 تا 1281 به مدت 15 سال به عهده داشت و شیعیان جهان از وی تقلید می کردند. 

شیخ حسین انصاری دزفولی ، سید محمد مجاهد (از شاگردان آیت الله وحید بهبهانی)،شریف العلما مازندرانی،ملا احمد نراقی،شیخ موسی کاشف الغطا،شیخ علی کاشف الغطا و شیخ محمدحسن صاحب جواهر از اساتید شیخ انصاری می باشند. 

حدود سه هزار نفر نیز نزد وی به تربیت پرداختند که در میان آنان شخصیت های نامی برجسته ای از جمله میرزا محمدحسن شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو ، شیخ جعفر شوشتری ، میرزا حبیب الله رشتی صاحب بدائع الافکار و رساله اجاره و غصب ، سید حسین کوه کمری تبریزی صاحب آثار و نثر فراوان و استاد حوزه نجف شیخ محمدحسن مامقانی، صاحب کتاب ذرایع الاحکام فی شرح شرائع الاسلام ، سید عبدالکریم لاهیجی ، محمد باقر نجفی ، شیخ محمدکاظم خراسانی، صاحب کفایةالاصول ، ملا حسینقلی همدانی، شاگرد شیخ و صاحب منظومه حاج ملا هادی سبزواری.

همچنین میرزا حسین خلیلی تهرانی، مجتهد و صاحب فتوای مشروطیت، شربیانی مجتهد معروف آذربایجانی،سید جمال الدین اسدآبادی بنیان گذار وحدت مسلمین و مبارزه علیه استعمار خارجی ، میرزا ابوطالب زنجانی، سید ابوالقاسم خوانساری ، سیدمحمد ابراهیم بهبهانی ، آخوند ملا قربان علی زنجانی،علامه شیخ مرتضی ریزی،میرزا محمد آشتیانی و حاج آقا رضا همدانی صاحب کتاب مصباح الفقیه از دیگر شاگردان شیخ مرتضی انصاری (ره) می باشند. 

آثار شیخ انصاری عبارتند ازکتاب رسائل (در علم اصول فقه) معروف به فرائد الاصول،کتاب المکاسب ، کتاب الصلاة ،کتاب الطهاره ، رساله ای در تقیه، رساله ای در رضاع و نشر حرمت آن،رساله ای در قضا میت،رساله ای در مواسعه و مضایقه،رساله ای در عدالت،رساله ای در مصاهره،رساله ای در ملک اقرار،رساله ای در تبیین قاعده لاضرر و لاضرار،رساله ای در خمس، رساله ای در زکات،رساله ای در خلل صلوة،رساله ای در ارث،رساله ای در تیمم،رساله ای در قاعده تسامح و رساله ای در باب حجیت اخبار.

همچنین از دیگر آثار شیخ مرتضی انصاری رساله ای در قرعه،رساله ای در متعه،رساله ای در تقلید،رساله ای در قطع و جزم،رساله ای در ظن، رساله ای در اصالة البرائه،رساله ای در مناسک حج،حاشیه ای بر مبحث استصحاب، کتابی در علم رجال ،تالیفی در اصول الفقه،حواشی بر عوائد نراقی،حاشیه ای بر بغیة الطالب،اثبات التسامح فی ادلة السنن،التعادل و التراجیح،رساله ای در تقیه،رساله ای در التیمم الاستدلالی و رساله ای در خمس می باشد.

شیخ انصاری در 18 جمادی الثانی سال 1281 در سن 67 سالگی در نجف درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب(ع) دفن شد. 

همایش جلوه هایی از سیره عملی و علمی خاتم الفقهاء والمجتهدین، شیخ مرتضی انصاری دزفولی (ره) روز دوشنبه با حضور جمعی از اعضای خبرگان رهبری در دزفول بر گزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار