شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶

با گذشت بیش از 20 روز، کیوسک‌داران اهواز هنوز از تجمع اعتراض‌آمیز خود نسبت به طرح یکسان‌سازی کیوسک‌ها پاسخی نگرفته‌اند.

به گزارش فارس ، طرح یکسان‌سازی کیوسک‌های کلانشهر اهواز از سال 82 با مصوبه شورای شهر وقت در دستور کار سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری قرار گرفت، اما این طرح برخلاف فوریت و اهمیت آن تا سال 88 به مرحله اجرا در نیامد. مطالعات طرح یکسان‌سازی کیوسک‌های مستقر در شهر اهواز در سال 88 انجام شد، نمونه‌های پیشنهادی بر اساس مطالعات، تحقیقات و مشاوره‌هایی که از سال 90 در سازمان زیباسازی شهرداری اهواز انجام شده بود، بهبود یافت.

ابراهیم علی‌ن‍‍ژاد مدیر عامل سازمان میادین فرآورده‌های کشاورزی و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز، توجه به مبلمان شهری و فضای زیبای بصری و ایجاد هماهنگی بین المان‌های تازه شهری را از وظایف مهم شهرداری‌ها دانست و گفت: بهبود و یکسان‌سازی تجهیزات قدیمی خدماتی به نحوی که با بافت فرهنگی و اجتماعی شهر همراهی داشته باشد در این زمینه اهمیت دارد.

وی با اشاره به تصویب سازه جدید کیوسک‌ها و یکسان سازی این سازه‌ها افزود: کیوسک‌های جدید با ظاهری زیبا، کف و سقف عایق، نورپردازی علمی، شیشه‌های دو جداره، دارا بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی، سیستم برق، تهویه مناسب، دکور فلکسی و تابلو مشخصات بهره‌بردار، فضای نوینی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گفته وی، طرح‌های پیشنهادی با توجه به بافت فرهنگی، اقلیمی، جغرافیایی، وضعیت موجود پیاده‌روها و معابر شهری و سنخیت آنها با مبلمان شهری مورد بررسی قرار گرفت و در این زمینه از نظرات کارشناسان زیبا سازی، سازمان پارک‌ها، اتحادیه مربوطه  و نمایندگان صنوف استفاده شد. پس از تصویب طرح مقرر شد نمونه‌هایی برای ارزیابی عملیاتی طرح‌ها ساخته و برای هر منطقه شهرداری رنگ خاصی در نظر گرفته شود تا به تصویب طرح خاصی منجر شد که توانسته بود نظر جمعی کارشناسان را به خود جلب کرده و در عمل نیز کارایی خود را اثبات کند.

علی‌نژاد اظهار کرد: برای مساعدت مالی کیوسک‌داران تسهیلاتی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است همچنین در صورت مراجعه کیوسک‌داران در شش ماهه اول سال، مبلغ کرایه نیز افزایش نمی‌یابد.

* سازه پرحاشیه

تصمیم شهرداری برای تغییر سازه کیوسک‌ها اما با مخالفت کیوسک‌داران مواجه شده است. به طوری که تعدادی از اعضای این صنف اوایل اردیبهشت ماه به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان شهرداری اهواز تجمع کردند.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کیوسک‌داران اهواز در این باره گفت: سازه‌ جدید کیوسک‌ها مساحت بسیار کمی دارد، از کیوسک‌های فعلی بسیار کوچک‌تر است و تنها یک متر در 1.5 متر است به طوری که هیچ فضایی برای حرکت و کار باقی نمی‌گذارد.

مهدی قاسم‌پور شیرازی افزود: این فضا حتی برای فروش مطبوعات هم کافی نیست؛ ضمن اینکه این سازه‌ها فلزی است و در شرایط آب و هوایی و گرمای اهواز تقریباً قابل استفاده نیستند.

قاسم‌پور شیرازی با بیان اینکه قیمت فروش این کیوسک‌ها بسیار بیش از ارزش واقعی آنهاست، افزود: شهرداری اهواز قرار است کیوسک‌های جدید را با قیمت 8 میلیون تومان به کیوسک‌داران واگذار کند، این در حالیست که سازه جدید در حدود 1.5 (یک و نیم) میلیون تومان ارزش دارد.

به گفته وی، با وضعیت درآمدی فعلی، وام 3 میلیون تومانی شهرداری اهواز برای خرید کیوسک‌های جدید کافی نیست و کیوسک‌داران قدرت خرید سازه‌های جدید را ندارند.

وی تصریح کرد: با وجود اعتراض کیوسک‌داران، شهرداری اهواز تا کنون رسیدگی به این امر را در دستور کار قرار نداده است و پاسخی به این اعتراض نداده است.

قاسم‌پور شیرازی همچنین با انتقاد از جامعه مطبوعات، تصریح کرد: مطبوعات کیوسک‌داران را فراموش کرده‌اند و مشکلات این صنف را که بار توزیع نشریات را به عهده دارد، پیگیری نمی‌کنند.

* در دست بررسی

معاون خدمات شهری شهردار اهواز با اشاره به وضعیت کیوسک‌های فعلی گفت: این کیوسک‌ها علاوه بر اینکه سطح وسیعی از معابر را اشغال می‌کند، از نظر بصری نیز ظاهر و چهره نامناسبی دارند که ایجاد تغییرات را ضروری می‌کند.

علیرضا عالی‌پور اظهار کرد: اهواز با داشتن بیش از 380 کیوسک (فقط در سطح معابر) در این زمینه رکورددار است.

وی افزود: کارگروه ساماندهی مشاغل با عضویت سازمان زیباسازی شهرداری، سازمان میادین و معاونت خدمات شهری طرح جدید کیوسک‌ها را مصوب کرده و این طرح قرار بود به زودی اجرایی شود، اما با توجه به اعتراض کیوسک‌داران همچنین وصول پیشنهادی از یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای تبلیغات روی کیوسک‌ها، اقدامات جدید در دست بررسی است و هنوز در مورد آن تصمیم گیری جدید صورت نگرفته است.

گزارش خبری: نادره وائلی زاده


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار