شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
شرکت هواپیمایی نفت در اقدامی ارزشمند یکی از 4 فروند فوکر 100 خود را مسجد سلیمان نامگذاری کرده است.
تنها چند سال پیش از فوران اولین چاه نفت در مسجد سلیمان، یعنی اوایل قرن ۱۹ میلادی، نخستین پرواز در خاورمیانه انجام شد و یک فروند هواپیمای راپیر (قدیمی ترین هواپیمای استفاده شده در صنعت نفت) که از فرودگاه لندن برخاسته بود، در مسجدسلیمان فرود آمد. این پرواز مقدمه ای شد برای احداث نخستین فرودگاه غیر نظامی ایران که حدود ۸۵ سال پیش در منطقه نفتی "یمهه” مسجدسلیمان ساخته شد تا کار جابجایی مدیران و کارکنان، ارسال مراسلات و بارهای ویژه صنعت نفت از این طریق انجام شود و در نیمه دهه 50 متاسفانه فعالیت این فرودگاه به کما رفت اما بالاخره در هفته گذشته خوزستان یک خبر خوش هوایی را شنید. خبر از این قرار بود که مجوز فرود هواپیمای فوکر 100 به فرودگاه مسجدسلیمان داده شده است که در این راستا وزیر نفت مساعدت کرده و نماینده مسجدسلیمان دکتر جلیلی پیگیری های ویژه ای داشته اند که بر آن اساس توانسته مجوز پرواز فوکر ۱۰۰ توسط وزارت نفت را به فرودگاه مسجدسلیمان را از وزارت راه شهرسازی بگیرد و این دستور را به سازمان  هواپیمایی و شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور ارسال شد. نماینده مسجدسلیمان 5 خردادماه را به عنوان روز نهایی انجام این پرواز مشخص کرده است.
در همین زمینه رئیس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از مشخص شدن وضعیت فرودگاه این شهرستان به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه نفت خبر داد.
پیمان ملایی گفت: در نشست مشترک مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور آخرین وضعیت فرودگاه مسجدسلیمان به عنوان نخستین فرودگاه کشور بررسی شد. وی یادآور شد: احداث ترمینال و محوطه پارک هواپیما به منظور فراهم آوردن استفاده عمومی از این فرودگاه قدیمی یکی از پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه نفت در این شهر به شمار می‌رود. 
لازم به ذکر است بازگشایی این فرودگاه می تواند نقش موثری در بازگشت رونق دوباره به نخستین شهر نفتی خاورمیانه داشته باشد و از سوی دیگر راه اندازی این فرودگاه می تواند میزبانی تیم نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر را تسهیل نماید و شهروندان مسجدسلیمان را به میزبانی مسجدسلیمان امیدوار نماید. در دنیای پیشرفته کنونی که زمان ارزش بسیاری پیدا کرده و فرودگاه به عنوان یکی از راه‌های گسترش ارتباطات نقش مهمی در تحول و پیشرفت شهرها ایفا می‌کند، راه‌اندازی قدیمی‌ترین فرودگاه کشور در زادگاه نفت نقش بسیار مؤثری در محرومیت‌زدایی از این منطقه دارد.
به یاد ذره بین بدست می آید که در یک جلسه انتخاباتی که به شهروندان یکی از شهرهای همجوار مسجدسلیمان تعلق داشت، حضار ایده های زیادی را در خصوص حوزه انتخابیه و امال و آرزوهای خود بیان کردند در حضور کاندیدایی که نماینده شهر نیز بود. تا اینکه یک پیرمرد برای صحبتی یک دقیقه ای و شاید کمتر هم مهلت خواست. حضار که صحبت های طول و درازی کرده بودند و خسته از چند ساعت مباحثه به ان پیرمرد چشم دوختند. با لهجه شیرین محلی خوزی گفت : «آقای نماینده ما از شما چیز تازه ای نمی خواهیم فقط اگر امکانش را دارد ما را به 15 سال قبل برگردانید آن موقع راحت تر زندگی می کردیم!» حضار و نماینده به فکر فرو رفتند و تازه فهمیدند پیرمرد چه حرف پرباری را زده و به شدت وی را تشویق کردند. 
به یقین احیای ظرفیت های گذشته که بر اثر بی سلیقگی یا ندانم کاری به کما رفته اند می تواند چشم انداز خوبی را فرا راه خوزستان قرار بدهد و باعث دلگرمی و نشاط بیشتر خوزستانی ها شود.
خلاصه ای از سابقه فرودگاه مسجدسلیمان
فرودگاه مسجد سلیمان اولین، نخستین و قدیمی ترین فرودگاهی است که در ایران تاسیس شد. این فرودگاه هم اکنون با نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می شود و هم‌اکنون کاربری نظامی داشته و در اختیار هوانیروز است که با کسب موافقت ارتش، قرار است بار دیگر این شهر شاهد نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری باشد‌. 
شرکت های هواپیمایی بسیاری در گذشته در این فرودگاه مشغول بکار بودند. از جمله شرکت هایی که در فرودگاه مسجد سلیمان بیشترین فعالیت و خدمات را ارایه می کردند می‌توان به شرکت کی ال ام هلند و بریتیش ایرویز انگلستان اشاره کرد. بعد از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزرات نفت در ایران و به دنبال آن خرید چندین فروند هواپیما برای وزارت نفت، این هواپیماها نیز در کنار سایر شرکت های خدمات دهنده مسیرهای متعددی را در دست گرفتند. در ۷ آبانماه سال ۱۳۸۷ به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی نخستین فرودگاه خاورمیانه مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه از سوی وزارت نفت اختصاص داده شد.
شرکت هواپیمایی نفت که قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی در کشور است، در اقدامی ارزشمند یکی از 4 فروند فوکر 100 خود را مسجد سلیمان نامگذاری کرده است. این هواپیما با ریجستری EP-MIS در بین هواپیماهای کشور شناخته می شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
comment
0
4
comment ضمن تشکر از این نامگذاری به عرض میرساند اینها برای مردم نان و اب نمیشود اگر راست مپگید بیمارستان را تکمیل کنید تیم نفت را پوشش دهید....
comment
زنگنه
|
United States
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
comment
0
1
comment زیاد عجیب نیست تا جایی که من دیدم از شوش هم برای نام فوکرهاش استفاده کرده اما به هر حال کار خوبیه این شرکت هوایی کم ترین کاری که در ادای دین به مردم صاحب نفت استان خوزستان میکنه اگر اسمشون را تهران یا اصفهان میگذاشت بیشتر تعجب میکردیم هواپیمایی نفت را متعلق به استانمون میدونیم ومعمولا تا وقتی که صندلی خالی در پروازش هست ترجیح میدم با هیچ ایر لاینی سفر نداشته باشم
مدیر پایگاه درود بر غیرت خوزستانی هواپیمایی نفت و شما خوزستانی های عزیز. حب الوطن من الایمان. هواپیمایی نفت یکی از ارکان اساسی توسعه خوزستان است که باید همگی تلاش کنیم تا بیش از پیش تقویت شود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
comment
0
5
comment تعجب مي كنم ظاهراپرسنل سايت شوشان باهواپيماسفرنمي كندچون بيش ازيكساله كه نام اين هواپيمامسجدسليمان
ببخشيدازخواب بيدارشيد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار