اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
هشدار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز؛
نویسنده: حسین عبدالعزیزی
مهمترین عارضه مرتبط با مصرف مکمل های پروتینی، افزایش تولید مواد دفعی نيتروژن دار همچون اوره است که باعث افزایش فشار بر بافت ها و اندام هایی نظیر كلیه می شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آرزو جولايي منش كارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام این خبر گفت: حضور اين مواد دفعي به مدت طولاني در خون، با افزايش احتمال رسوب آن ها در مفاصل، زمينه بيماري‌هاي مفاصل و نقرس را در دوره‌هاي بعدي زندگي افزايش مي‌دهد.
وی افزود: بر این اساس مصرف کنندگان این مکمل ها می‌بایست از نظر شرایط متابولیسمی پایش شده و سلامتی آنان تایید شود.
جولايي تاکید کرد: بر اساس نتایج برخی مطالعات همراه با افزایش دریافت پروتئین، افزایش دفع کلسیم پدید می‌آید.
كارشناس دفتر اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: با توجه به اهمیت کلسیم در برنامه غذایی ورزشکاران و تاثیر قابل توجه آن در عملکرد عضلات و اعصاب، می‌بایست در زمان مصرف مکمل‌های پروتئینی و افزایش دریافت پروتئین، دریافت کلسیم و مصرف منابع غذایی آن را افزایش داد.
این کارشناس تغذیه در ادامه تصریح کرد: در هنگام مصرف مکمل‌های آمینواسیدی ‌باید دقت شود تا با مصرف زیاده از حد یک یا چند آمینواسید خاص، عدم تعادل در میزان کل ذخایر آمینواسیدهاي بدن پدید نیاید. زیرا عدم تعادل آمینواسیدها می‌تواند به نقص در تشکیل و ساخت پروتئین‌های جدید منجر شود.
جولايي با بیان اینکه در مصرف مکمل‌های پروتئیني باید به چند نکته توجه کرد، افزود: هیچگاه در مصرف این گروه مکمل ها زیاده روی نشود، همچنین در زمان خرید این محصولات به درصد پروتئین و میزان کربوهیدرات در آنها توجه شود.
این كارشناس تغذیه با بیان اینکه بیماران مبتلا به ناراحتی‌هاي كلیوی و کبدی ‌باید از مصرف این فرآورده‌ها پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: در زمان مصرف این فرآورده ها مصرف مایعات را افزایش دهید زیرا شواهد نشان می‌دهند که برای دفع مواد زاید تولید شده از هر گرم پروتئین ‌باید حدود 7 میلی لیتر آب نوشیده شود مثلا براي 60 گرم پروتئين حدود 5/1 ليوان آب باید نوشیده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار