اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
رئیس دفتر فرعی کمیساریای عالی در امور پناهندگان سازمان ملل متحد و هیات همراه به استان خوزستان سفر کردند.

"آرجون جین" به همراه هیات همراه با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری درخصوص مسائل و موارد اتباع خارجی مقیم و غیرمقیم در استان خوزستان و چگونگی همکاری در جهت خدمات رسانی و اجرای طرح ها و پروژه ای مشترک، دیدار و گفت و گو کردند.

آرجون جین هدف از سفر به استان خوزستان را دیدار با مسئولان استانی از جمله مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، بهداشت و درمان استان، آموزش و پرورش و کنسولگری عراق در خوزستان ذکر کرد و افزود: اگرچه دفتر کمیساریا در اهواز به دلیل کاهش تعداد پناهنده و کاهش هزینه ها بسته شده ولی طبق قولی که دادیم به صورت مستمر کلیه کارشناسان و مسئولان کمیساریا به طور مرتب در خوزستان حاضر خواهند شد؛ ما مایل هستیم که همکاری و همفکری مانند گذشته و بلکه بهتر ادامه یابد.

وی افزود: ایران یکی از کشورهای موفق در امر پذیرش پناهنده است و دومین کشوری است که بیشترین پناهنده بخصوص پناهندگان افغانی و عراقی را دارد. استان خوزستان یکی از استان های مهم ایران است و خدمات رسانی به اتباع خارجی در استان قابل تقدیر است. در بازدید از مهمانشهر، شخصا حاضر شدم در این مکان سکونت داشته باشم چون واقعاً از هر لحاظ تمامی امکانات برای اتباع خارجی در این مهمانشهر مهیا شده است. این مهمانشهر بهترین مهمانشهر در سطح دنیاست. امیدوارم که در امور مربوط به اتباع خارجی، همفکری زیادی داشته و برای سال 2015 برنامه ریزی لازم انجام شود تا بتوانیم بودجه لازم را تأمین کنیم، ولی پروژه های سال 2014 مربوط به اتباع خارجی در خوزستان را 6 پروژه در مهمانشهر و 6 پروژه در سطح شهرستان هایی که بیشترین تعداد مهاجر را دارند و با تشخیص شما اجرا خواهیم کرد.

حمید سیلاوی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان نیز در این دیدار سیاست و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران درخصوص پناهندگان را یاد آور شد و افزود: ما یقین داریم که پناهندگان موجود بر اثر فقدان ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورشان، به ایران اسلامی پناهنده شده اند و کشور ایران را کشوری امن برای خود می دانند. همه سازمانهای بین المللی می دانند که علیرغم هزینه های زیادی که از وجود اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز بر کشور تحمیل شده است، ولی از آنجائی که جمهوری اسلامی ایران اتباع خارجی بخصوص اتباع افغانی و عراقی را انسان های والا و صاحب احترام می داند که جبر زمانه به لحاظ سیاسی و اقتصادی وادار به پناهندگی نموده است، با آغوش باز پذیرفته ایم و اکنون بیش از 32 سال ما میزبان آنها هستیم ولی با توجه به ثبات نسبی در کشورشان انتظار داریم تردد و وردشان به ایران قانونی و به صورت اخذ ویزا صورت گیرد.

وی ادامه داد: بیش از 8700 تبعه خارجی به صورت اقامت موقت در استان خوزستان سکونت دارند ولی متأسفانه آمار بالائی نیز از اتباع خارجی غیرمجاز در استان خوزستان موجود است. استان خوزستان به لحاظ اقامت اتباع افغانی بجز در مهمانشهر بنی نجار کاملاً ممنوعه است و اتباع افغانی می بایست این موضوع را جدی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مصالح جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند که بعضی از مناطق و استانها را همانند خوزستان برای اقامت بعضی از اتباع ممنوعه اعلام کند ضمن اینکه از 31 استان کشور فقط 5 استان ممنوعه است و اتباع افغانی می توانند در سایر استانها اقامت داشته باشند و از این که اتباع افغانی را از طریق قوه قهریه دستگیر و در اردوگاه نگهداری و سپس با احترام آنان را تا مرز هدایت می کنیم و تحویل مقامات کشورشان می دهیم ناراحت هستیم. کمیساریا نیز باید در امر ساماندهی اتباع خارجی بخصوص اتباع افغانی نهایت تلاش و همکاری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

سیلاوی گفت: مهمانشهر بنی نجار شهرستان گتوند با تمامی امکانات در حال سرویس دهی به اتباع خارجی مجاز ساکن در آنجاست و ما سعی کردیم به بهترین شکل امکانات را مهیا کنیم بطوری که برابر با امکانات فرد ایرانی آنها هم این امکانات را دارا هستند. در استان خوزستان همه اتباع خارجی از کلیه امکاناتی که فرد ایرانی استفاده و بهره می برد آنان نیز بهره و استفاده می کنند. در بحث آموزش فنی و حرفه ای، تحصیل، بهداشت و درمان، بیمه ،فضای مناسب سکونت گاهی و سایر امکانات را بر ایشان مهیا کرده ایم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان افزود: در سال گذشته 5 پروژه با صرف اعتبار 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اجرا شد که کارشناسان کمیساریا از آن پروژه ها بازدید داشته اند. در سال جاری 2014 با اعلام نیازمندیها به وزارت کشور و کمیساریا در نظر داریم در صورت تأمین اعتبار 6 پروژه در مهمانشهر بنی نجار و 6 پروژه در سطح شهرهایی که بیشترین اتباع خارجی مقیم را دارند اجرا کنیم. برنامه کاری ما با دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در حال پیگیری است. در نظر داریم پروژه های درون شهرها را با مشارکت شهرداری ها و سایر ادارات و سازمان های استانی اجرا کنیم. هر دستگاهی که اعلام آمادگی کند حاضریم به صورت 50 درصد مشارکت پروژه عام المنفعه در مناطق اسکان اتباع خارجی اجرا کنیم.

در این دیدار توافقاتی در جهت چگونگی خدمات رسانی به اتباع خارجی، هدایت اتباع خارجی غیرمجاز، اجرای پروژه ها و تأمین اعتبار لازم در جهت اجرای 12 پروژه در استان خوزستان انجام شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار