اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۸۹۷۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان:
عبدالحسین قاسم‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان انتقال خون خوزستان در سال 1351 در بیمارستان گلستان در قالب بانک خون تأسیس و در سال 1354 با توسعه بانک خون، یک پایگاه خون استان راه‌اندازی و در سال 1357 ساختمان انتقال در منطقه امانیه جنب بیمارستان رازی با 200 واحد خون ارسالی و اهدایی راه‌اندازی شد.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان با بیان اینکه خوزستان از استان‌های پرمصرف خون در کشور است گفت: 30 تا 40 درصد خون استان به مصرف بیماران خاص تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی می‌رسد.

عبدالحسین قاسم‌زاده  در  جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان انتقال خون خوزستان در سال 1351 در بیمارستان گلستان در قالب بانک خون تأسیس و در سال 1354 با توسعه بانک خون، یک پایگاه خون استان راه‌اندازی و در سال 1357 ساختمان انتقال در منطقه امانیه جنب بیمارستان رازی با 200 واحد خون ارسالی و اهدایی راه‌اندازی شد.

وی افزود: پس از انقلاب و جنگ تحمیلی سیر پیشرفت اندکی کند شد اما مجددا در سال 1363 سازمان موفق شد پایگاه‌های خود را گسترش دهد که پنج پایگاه آبادان، دزفول، بهبهان، مسجدسلیمان و ایذه در استان راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این پایگاه‌ها ابتدا تنها در سطح خون‌گیری فعالیت می‌کردند اما پس از سال 1367 قابلیت کارهای آزمایشگاهی را نیز پیدا کردند.

قاسم‌زاده ادامه داد: سازمان تا پایان جنگ توانست فعالیت خود را به منظور تأمین خون به شکل گسترده توسعه دهد و شاید یکی از برکات جنگ نهادینه کردن این فرهنگ بود که از مسیر انتقال خون هم می‌توان نقشی و سهمی در کمک‌رسانی داشت.

وی گفت: در استان خوزستان سالانه حدود 115 هزار واحد خون از طریق نزدیک به 210 هزار مراجعه به اهدای خون و تولید بیش از 250 هزار فراورده وجود دارد که بخش اعظم این خون به مصارف بیمارستانی و بخشی برای تولید دارو استفاده می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان تصریح کرد: سازمان از سال 1384 سیر توسعه فنی و به روز شدن را داشت که در سال 1386 استانداردهای کشورهای اروپایی را دریافت کرد.

قاسم‌زاده یادآور شد: در بخش‌های فنی هم با توجه به اینکه نیاز بود از آخرین تکنولوژی انتقال خون استفاده شود، سازمان بخش‌های خود را مجهز کرد و این توسعه در بحث‌های فنی اعمال شد و در زیرساخت‌ها نیز پایگاه‌های شوشتر، اندیمشک، خرمشهر، شوش و ماهشهر به مجموع پایگاه‌ها اضافه شد.

وی بیان کرد: تفاوتی که سازمان انتقال خون با سایر سازمان‌ها دارد این است که ایجاد پایگاه بر اساس طرح توسعه خون‌رسانی است که بر مبنای نیاز به خون از پیش تعریف شده مناطق بر مبنای شاخص‌ها است؛ با این حال سازمان موظف است همه بیمارستان‌های استان را زیر پوشش خون قرار دهد، بنابراین الزاماً نبود پایگاه خون دلیل بر نبود خون در آن منطقه نیست.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان با اشاره به ارزیابی عملکرد فنی سازمان که در هفته گذشته انجام شد، تصریح کرد: در شاخص‌های ششگانه ارزیابی، سازمان توانست از یک‌هزار امتیاز، 986 امتیاز مثبت کسب کند.

قاسم‌زاده گفت: در ارتباط با حوادث غیر مترقبه با توجه به ظرفیت ذخیره در پایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و هر زمان مشکلی پیش بیاید سازمان می‌تواند در امر خون‌رسانی در استان و سایر استان‌های کشور همکاری کند.

وی خاطرنشان کرد: فراوانی ذخیره خون گروه‌های خونی در سازمان به همان نسبت فراوانی در سطح جامعه است و نگرانی از این بابت که خون نایاب شود، نداریم.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان یادآور شد: روزه‌داری مانعی برای اهدای خون نیست، همه روزه‌داران می‌توانند جزو اهداکنندگان باشند و از بعد از سحر تا نزدیک ظهر و بعد از افطار امکان خون‌دهی وجود دارد که ساعت‌های خون‌دهی متعاقباً اعلام خواهد شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: تمام خون و فراورد‌ه‌های آن که از سازمان به مراکز درمانی ارسال می‌شود، رایگان است و سازمان هیچ وجهی در مقابل آن دریافت نمی‌کند، سازمان محل درآمد ندارد و بودجه از محل بودجه استانی تأمین می‌شود.

وی گفت: در سال 93 با افزایش سطح خون‌گیری بنا داریم این میزان را از 15 هزار واحد در سال گذشته به بیش از 40 هزار واحد برسانیم، همچنین افتتاح پایگاه شوش و اندیمشک در صورت تأمین نیروی لازم و حفظ و ارتقای شاخص‌های ششگانه برابر اهداف کیفی جزو برنامه‌های سال جاری است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان تصریح کرد: از سال 1387 خون جایگزین در استان حذف شد و تمام خون‌ها اهدایی هستند، در این روند هیچ مبلغی هم به اهداکننده داده نمی‌شود زیرا هر نوع امتیازی که به صورت تشویقی باعث ترغیب اهداکننده شود از نظر استانداردهای جهانی مردود است و دلیل آن این است که مشوق‌ها می‌توانند باعث کاهش ایمنی خون شوند.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه گروه‌های خونی مثبت بیشترین مصرف و گروه‌های خونی منفی کمترین مصرف را دارند، تصریح کرد: به همین نسبت هم این گروه‌ها در جامعه وجود دارد، معمولا چون تعداد افراد با گروه‌های خونی منفی کم است، محدودیت دسترسی نیز وجود دارد، همچنین این گروه‌ها بیشترین نیازها را در بر دارند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون خوزستان کلیه مراکز درمانی سطح استان را که حدود 54 مرکز هستند، زیر پوشش قرار داده است، گفت: خوزستان از استان‌های تالاسمی‌خیز است که بیش از 3 هزار بیمار تالاسمی و هموفیلی دارد و سازمان، خون تمام این بیماران را کامل و رایگان در اختیارشان قرار می‌دهد که در حال حاضر 30 تا 40 درصد خون استان برای بیماران خاص تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی مصرف می‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان ادامه داد: خوزستان از استان‌های پرمصرف خون در کشور است که وجود بیماران خاص و وجود امکانات پزشکی که باعث جلب بیماران از استان‌های همجوار و از کشورهای همسایه به استان می‌شود می‌تواند دلیل این امر باشد.

قاسم‌زاده افزود: در کشور 5 درصد اهداکنندگان خون بانوان و 95 درصد آقایان هستند که این نسبت در استان خوزستان هم اینگونه است، نسبت جهانی ممکن است 45 به 55 یا 50 به 50 باشد که در کشور ما بسیار متفاوت است که تلاش داریم در سال 93 تکاپویی در زمینه ترویج فرهنگ اهدا کنیم.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
انتشار یافته: ۷
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
comment
0
2
comment وی گفت: در سال 93 با افزایش سطح خون‌گیری بنا داریم این میزان را از 15 هزار واحد در سال گذشته به بیش از 40 هزار واحد برسانیم، با ید گفت در 8سال مدیریت احمدی نژادی جنابعالی کاهش سطح خونگیری داشته اید تا به 13هزار رسیده نه 15 هزار الان چطور می خواهید یک افزایش سه برابری داشته باشید مثل آمارهای دولت قبل ، شوشان سانسور نکنید باعث بی اعتمادی می شوید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
comment
0
2
comment بزودی تغییر می کنند وسه جایگزین ایشان مطرح شدند
1-دکتر همایون یوسفی فوق تخصص هماتولوژی
2- دکتر نحم الدین ساکی
3-دکتر محمد علی عصاره زادگان
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
comment
0
0
comment شوشان خوهشمندم از پرسنل زحمتکش سازمان نیز جویا شوید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
comment
0
0
comment شوشان خوهشمندم از پرسنل زحمتکش سازمان نیز جویا شوید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
comment
1
0
comment ایشان در 8 سال مدیریت خود کارهای بزرگی انجام داده و پرسنل خیلی ایشان را دوست دارند
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
comment
0
0
comment از ایشان بپرسید چه شد بخش تعیین سازگاری بافتی یا همان HLA typing و همه مواد آن یکجا به یک آزمایشگاه خاص خصوصی در اهواز تحویل داده شد در صورتی که سالها بود که این روش برای بیماران نیازمند پیوند کلیه در سازمان انتقال خون انجام می شد
comment
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
comment
0
0
comment شوشان لطفا سانسور نکنید
ونظرات پرسنل انتقال خون را که 8 سال است در [...]به سر مبرند درست منعکس بفرمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار