اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
روحانی:شیعه و سنی ،اقلیت های دینی و همه اقوام ایرانی، ایرانی هستند و همه از حقوق برابر و شهروندی برخوردارند.
لازمه و پیش نیاز برخورداری طیف های گوناگون جامعه از حقوق خود و طبق قانون اساسی و کسب حقوق شهروندی درجه یک برای آن جامعه،قانونی گرایی-تصویب منشور حقوق شهروندی و تقویت احزاب به عنوان رکن مهم استقرار دمکراسی و جریان آزاد اطلاعات و... می باشد.
وجود احزاب در جوامع مختلف منتهی به ایجاد حکومت های دمکراتیک و توسعه متوازن آن جوامع شده است احزاب در جامعه کارکردهای متعددی از قبیل گسترش مشارکت سیاسی مشروعیت ،یکپارچی ملی –مدیرت منازعات و جامعه پذیری سیاسی را به دنبال داشته و تاثیر زیادی در زمینه های مذکوردارند.
لازم به ذکر است که گسترش آگاهی سیاسی که از خروجی های فعالیت سیاسی قلمداد می شود ضریب امنیت ملی را افزایش میدهدو از واگرایی جامعه و اضمحلال آن جلوگیری می نماید.
هانتیگتون بیان می کند که هر کشوری که بخواهد گام اول در راه توسعه و پیشرفت بگذارد،ناگزیر از پذیرش احزاب خواهد بود.
ادموندبرک در تعریف حزب می گوید«حزب گروهی از افراد جامعه اند که با یکدیگر متحد شده و برمبنای اصول خاصی که مورد قبول همه آنهاست برای حفظ و توسعه منافع ملی می کوشد.
پنهان شدن ورای الفاط – وحدت – اجرای عدالت -توسعه استان – ولزوم غیر سیاسی نمودن استان نه تنها خدمتی را به توسعه استان عزیزمان نمی کند بلکه کما فی السابق به عدم شفافیت وفربه شدن باندهای قدرت که در جستجوی رسیدن به منافع گروهی وشخصی خود می باشند می شود وبه هدف مطلوب که همانا رشدو توسعه استان است نخواهیم رسید.
علاوه بر آن تشدید فعالیت های صرف قومی مذهبی بدون نگاه به قانون وبحث حقوق شهروندی در جهت رسیدن عده ای اندک به منافع گروهی وشخصی از افت های دیگر فعالیت سیاسی وتوسعه پایدار بوده ودر نهایت منجر به گسستگی و واگرایی جامعه می شود و چه بسا به صف آرایی گروههای مذهبی وقومی در برابر یکدیگر منجر می شود به همین دلیل برای جلوگیری از خطرهای پیش رو و با درک وضعیت وشرایطی فعلی جامعه ، بعد از روی کار آمدن دولت جدید ودر جهت تقویت فضای جدید ومقابله با رانت خواری واحتکار منافع استان بدست عده ای خاص ( که در هر دوره ای با الفاظ پر طمطراق وبزرگ در صحنه حضور دارند)وشفافسازی صحنه فعالیت سیاسی ، جمعی از پیشکسوتان سیاسی شناخته شده با بررسی ونقد گذشته به ارائه راهکار برای آینده فعالیت های سیاسی استان ما می پردازند آنها ضمن پذیرش تکثر و وجود سلیقه های مختلف در جامعه راه وروش جدیدی برای پیگیری مسائل مختلف استان (اقتصادی – فرهنگی- اجتماعی سیاسی وغیره ) داشته وهرگونه نقد را با سعه صدر پذیرامی باشند . در جامعه سیاست زده وغیر سیاسی ماکه بعضی افراد تحمل هیچ صدایی را ندارند حملات شدیدی به رویکرد فعالین سیاسی طرفدار تحزب شکل گرفته و از هرگوشه و کناری در این چند روز اخیر به تخریب آنها پرداخته شد. آقایان کیانوش راد- حاج جاسم شدید زاده . نمایندگان اسبق مجلس و حاج ابراهیم عامری از فعالین سیاسی استان و نیروهای همسو با آنها در یک درک مشترکی چاره کار دراستان راهمگرایی بین نیروهای همفکر از اقوام مختلف و تقویت احزاب در جامعه دانسته و بدین منظور جلسات و مصاحبه های مختلفی از سوی افراد مذکور به دعوت گروهای مختلف انجام گرفته است .
لازم به ذکر است که آقایان کیانوش راد – شدید زاده و عامری از افراد شناخته شده جریان اصلاح طلبی بوده و هستند و بعد از یک دوره فترت اجباری در کار سیاسی و تحمل مشقت های فراوان در چند سال گذشته و بنابر شرایط جدید به پیگیری تقویت جریان اصلاح طلبی در استان در دوران فعلی مشغول شدند. گروهای زیادی از جامعه حضوروفعالیت آنها جهت شفاف سازی ومشخص شدن اهداف کار سیاسی در جامعه را به فال نیک گرفتند.
به نظر نگارنده کیانوش راد معتقد به توسعه سیاسی استان و تقویت احزاب و جناح های سیاسی مطرح کشور و دوری از پنهان شدن درورای بعضی از الفاظ و شفاف سازی در این راستا می باشد.
ابراهیم عامری نیز در این زمینه و جهت پیگیری و مطالبه حقوق استان و اقوام ساکن در آن معتقد به کار حزبی در سطح ملی و پیگیری مطالبات از راههای قانونی و شفاف و نقد خود ( نقد ذات ) برای انتخاب مسیردرست می باشد و می توان گفت که حضور مطبوعاتی شدیده زاده و واکاوی برخی مفاهیم و دادن راه حل های عملی را می توان در این راستا قلمداد نمود از جانب دیگر با حضور فعال این افراد در صحنه سیاسی شاهد عکس العمل شدید جامعه در تایید یا رد گفتمان آنها هستیم و می توان عکس العمل صورت گرفته در برابر آنها را ناشی از تاثیر گذاری جریان اصلاح طلبی با حضور آنها دانست. اما جریان مخالف این گفتمان را می توان در سه گروه خلاصه کرد 1- جریان تمامیت خواه که بر مقدرات و منابع استان تکیه زده و معتقد به ایجاد جو امنیتی و برخورد با هرگونه پدیده مردم سالار و قانون مند می باشد و هرگونه حرکتی که منجربه تقویت جریانات سیاسی و قومی می شود را بر نمی تابد 2 گروه دوم افرادی هستند که شفافیت در روند کار سیاسی وقطب بندی ها ی موجود در کشور باعث عیان شدن اهداف آنها در استان شده وبه همین دلیل با هرگونه شفاف سازی وکار حزبی مخالفت می نمایند واین فعالیت ها را افت توسعه استان میدانند3- افراطیون قوم گرا که چشم خود را بر هر گونه واقعیت بسته وبا عینک بدبینی به هر فعالیت سیاسی می نگرند. آنها رسیدن به اهداف خود را در ورای تحریک اقوام مختلف استان خوزستان می بینند وبه این دلیل هر فعالیت سیاسی معتدل – قانون مند وحزبی را بر نمی تابند
امروز شاهد هستیم که سه گروه مذکور با وجود دوری فکر ی از یکدیگر اما دانسته یا نداسته دست خود را دردست یکدیگر گذاشته و با هجمه ای وسیع به تخریب گفتمان جدید پرداخته ودر آینده شاهد نزدیکی بیشتر آنهابه یکدیگر بوده وبه مه آلوده نمودن جو سیاسی خواهند پرداخت.
ودر پایان به نظر می رسد نیروهای سیاسی طرفدار دمکراسی وگسترش احزاب در راهی که قدم گذاشته اند با قاطعیت وصلابت بیشتر به فعالیت پرداخته ومصمم تر از پیش در مسیری که قرار گرفته اند گام برخواهند داشت و خداوندیار وپشیتیبان صالحان خواهد بود.

توفیق ساکی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
comment
0
0
comment با سلام
ضمن پذیرش مفروضات مطلب برای تقویت احزاب نیازمند فرهنگ سازی در سطح جامعه و برون رفت از دایره محدود دوستان و همفکران و ورود به سطح و درون جامعه از طریق فعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و خیریه میباشد تا فرهنگ حزبی فقط برای کسب قدرت و در زمان خاص تعریف نگردد .
comment
مجید
|
Germany
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
comment
0
0
comment موضوع بسیار جالب است اما در چه حدی قانع کننده است ؟ تشکیل وفعالیتهای حزبی یک شبه بدست نمی آید .بلکه به عوامل زیادی وابسته است .ثانیا :آقایان ....و..... فراموش نکنند تا چند روز بیش چطور بودند وامروز به دنبال کدام نقش هستند ! یا مثلا به فکر کدام منصب وسمت هستند .هر چه باشد حقیقت بر ملا خواهد شد .وبسیاری ازتحصیل کرده ها .برحقیقت خود ظاهر خواهند شد .اما متاسفانه هر بار عده ای را فدای اهداف [...] خویش خواهند کرد [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار