اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
هشدار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز؛
مسمومیت با گیاهان یکی از شایع‏ترین دلایل ایجادمسمومیت‏های اتفاقی در کودکان محسوب می شود که گياهان خانگي دلیل عمده مسمومیت در كودكان است.
گزارشگر: حسین عبدالعزیزی
مسمومیت با گیاهان یکی از شایع‏ترین دلایل ایجادمسمومیت‏های اتفاقی در کودکان محسوب می شود که گياهان خانگي دلیل عمده مسمومیت در كودكان است.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر فریده یونسی رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اعلام این خبر به خانواده ها توصیه کرد: از گياهان غير سمي در داخل خانه استفاده کنند، به ویژه زماني كه بچه زير 6 سال در خانه دارند و حتي الامكان سعي شود از نگهداري گیاهان تزئینی که دارای میوه‌‏ها و ظاهر جذاب برای کودکان هستند، خودداري کنند.

وی با بیان اینکه کنجکاوی کودکان زیر 6 سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‏های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می‌‏شود، تصریح کرد: برگ ها و گل هاي گياهان را در يك مسير ايمن و دور از دسترس كودكان قرار دهيد تا بچه ها به آن ها دسترسي نداشته باشند.

یونسی به ویژگی گياهان آپارتماني سمي اشاره کرد و گفت: شناختن گياهان آپارتماني سمي و دانستن نوع سم آن ها، براي هر كس كه دوست دارد خانه اي زيبا و پر از گل هاي آپارتماني داشته باشد، لازم است. مخصوصا اگر فرزند كوچكي در منزل هست كه ممكن است بدون توجه به سراغ گل و گلدان ها برود، برگ هاي آنها را بكند، به دست و صورت بمالد، يا حتي به دهان ببرد.
رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه سم بيشتر اين گياهان در صورت خورده شدن، به بدن آسيب مي زند، افزود: بعضي از گياهان، ناراحتي هاي گوارشي و برخي ناراحتي هاي پوستي ايجاد مي كنند.

این دکتر داروساز تصریح کرد: بعضي تنها داراي يك بخش سمي(مثلا ريشه يا دانه سمي) هستند. اما در بيشتر موارد، همه قسمت هاي گياه سمي است. گاهي گياه تنها در شرايط يا در مرحله اي خاص از رشد خطرناك است و برخي گياهان تنها براي بعضي از جانوران خطرناكند.
یونسی ديفن باخيا، كالاديوم، آزاليا، گل ادريس را از مهمترین دسته گياهان آپارتماني سمي دانست و افزود: گیاه دیفن باخیا، گیاهی است که در بسیاری از منازل یافت می شود. این گیاه دارای ماده ای است که به تنهایی کشنده نیست، اما در صورت خورده شدن با ایجاد سوزش و درد شدید و متورم شدن راه های هوایی، تنفس را مشکل کرده و منجر به خفگی و مرگ فرد می شود.

وی در ادامه افزود: سم موجود در گیاه دیفن باخیا می تواند آن قدر زبان را متورم کند که فرد آسیب دیده تا مدت ها نتواند درست صحبت کند. دقت کنید که در هنگام کار و تمیز کردن گیاه هم از دستکش استفاده کنید.
این مقام مسوول به گیاه کالادیوم اشاره کرد و گفت: این گیاه نیز علاوه بر کالادیوم به گوش فیل هم معروف است و مسمومیت ناشی از گونه کالادیوم ضعیف‌تر از مسمومیت با دیفن باخیا است.
یونسی افزود: كالاديم در تمام بخش هاي خود، شيره اي سمي دارد كه باعث خارش و سوزش لب و دهان مي شود. مواد سمي گياه به دستگاه گوارش آسيب مي رساند و مسموميت با درد شديد معده همراه است. اگرچه كبد سالم مواد سمي را دفع يا خنثي مي كند اما سموم گياهان مي تواند به بافت هاي كبد نيز آسيب برساند. بعضي از مواد سمي، مستقيما روي دستگاه گردش خون تاثير مي گذارند.
رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین به گیاه آزالیا اشاره کرد و گفت: این گیاه يكي ديگر از گياهان آپارتماني است كه به دليل گل هاي زيبايي كه دارد، مورد توجه علاقه مندان به گل ها و گياهان آپارتماني است و تمام بخش هاي اين گياه سمي است و خوردن آن، باعث تهوع، استفراغ، كندي ضربان قلب و كاهش فشار خون مي شود.
یونسی در خصوص گیاه گل ادریس گفت: این گیاه از دیگر گیاهان اپارتمانی سمی است که اوایل بهار در بسیاری از خانه ها خود نمایی می کند. این بوته گل سمی است. برخی از نشانه های مسمومیت ناشی از ان شامل خارش پوست، تهوع، ضعف و تعریق است. گزارشاتی حاکی از کما یا بروز تشنج و نقص در سیستم خونرسانی بدن هم در بعضی از بیماران دیده شده است. خوشبختانه پادزهری برای سم این گل ساخته شده است که در بیمارستان ها موجود است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار