اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:
دولت سعی در توجه به تمامی نیازها و سوالات ، دوری از افراط و تفریط و اجرای توام معنویت و اخلاق می باشد .
شوشان - سارا ممبینی : دکتر نوش آبادی ، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و تجلیل مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت : توسعه ی فرهنگی مورد نظر مردم و مسئولان ،  توسعه ای است که بستر آن  توسط خداوند متعال در آموزه های قرآنی ما تبیین شده است و برای داشتن یک جامعه ی رو به تکامل،  باید رشد فرهنگی توام  با رشد دینی و اخلاقی باشد.ما از دینی برخوردار هستیم که  در همه ی حوزه ها با هیچ مذهبی قابل قیاس نیست از این رو خداوند دین اسلام را توسط  آخرین پیامبر خویش ترویج کرد و در این دین هیچ انحرافی وجود ندارد . 

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : دین ما  مظهر عدالت خواهی و اعتدال  است و با  ظلم ، ترور و کشتار میانه ای ندارد و اگر در جهان اسلام انحرافی مشاهده می شود به خاطر کج فهمی و افراط و تفریط در فهم دین  توسط اشخاص جاهل و نادان  است که معارف دینی را غلط استنباط می کنند . ما باید حقیقت اسلام ناب محمدی را بازگو کنیم و به صورت اصولی به تبیین معارف اسلام  و آموزه های  قرآنی بپردازیم و در جهت نیل به این هدف نیازمند تربیت انسانهای مسلمان ِمتوازن و متعادل هستیم . 

وی گفت  اسلام ، انسان و مسلمانان یک بعدی نیستند و خاطر نشان کرد : مسلمان در عین دینداری ،آگاه ، مبارز ، عدالتخواه ، حقیقت طلب و انسان دوست است . مسلمان واقعی برای انسانها احترام و تکریم قایل است وهمه را دارای حق برخورداری از حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، هنری و اقتصادی می داند و ما امروز اگر می خواهیم جهان اسلام را از این مصیبت ها نجات دهیم باید مسلمانان متوازن داشته باشیم و به همه ی نیازهای او پاسخ دهیم چرا که اسلام دین پاسخگویی است و علاوه بر عفاف و حجاب به مبارزه با بی عدالتی هم فرمان می دهد .

دکتر نوش آبادی با اشاره به اینکه اگر عده ای گریزان از جامعه شوند دستورات اسلامی به صورت ناقص تبیین شده است ، تصریح کرد : معنویت و اخلاق تواما سبب توسعه یافتگی می شوند و دولت امروز که همانا دولت تدبیر و امید می باشد سعی در توجه به تمامی نیازها و سوالات ، دوری از افراط و تفریط واجرای توام معنویت و اخلاق  می باشد . 

وی همچنین گفت :  کسانی که می خواهند جامعه را اداره کنند باید برخوردار از دانایی و آگاهی  نسبت به مسائل دینی باشند . از این رو در اسلام ولی فقیه باید اسلام شناس باشد  چون بدون شناخت اسلام ناب محمدی هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد ولی باید به این نکته نیز توجه کنیم که اسلام دین رحمت  ،حق خواهی ، عدالت طلبی و کمال است و اسلام بدون اینها اسلام  بدون مغز و محتواست که به جریان تکفیری و وهابیت دچار می شود .و با توسعه ی فرهنگ در صدد هستیم بستر لازم برای رشد متعادل و متوازن انسانها را در  جامعه ی اسلامی فراهم کنیم .  
دکتر نوش آبادی استان خوزستان را سرزمین پاکان و شهیدان دانست و گفت : خوزستان کلید واژه ی دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت است و قدم به قدم خاک این استان متبرک به قدوم شهدا و ایثار گران است .

وی  افزود : خوزستان از اعماق تاریخ تمدن ساز بوده است و خوزستان مهد شیخ شوشتری ها ، قیصر امین پورها  ، دعبل خزایی ها ، شیخ انصاری ها و شیخ بهبهانی ها بوده است و امیدواریم از بستری که برای خدمت رسانی در نظام اسلامی برای ما مهیا شده است ،در جهت رشد و توسعه ی فرهنگ و هنر نهایت استفاده را ببریم .  

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین از زحمات حجه الاسلام سپهر تشکر کرد و گفت : 
حجه الاسلام سپهر از مدیران باتجربه ی ما هستند و از طرف دکتر جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایشان تشکر می کنیم و به جای ایشان یک شخصیت فرهنگی ، علمی ، ادبی و هنری را معرفی می کنیم که از جنس مردم است و مورد حمایت اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه خوزستان و مورد اقبال مسئولین استان ،همچنین مورد پذیرش مجموعه ی وزارت فرهنـــگ و ارشاد اسلامی است . 

وی خاطر نشان کرد که"  همایون قنواتــی " بیش از دو دهه است که در سیاست های فرهنگ و ارشاد اسلامی حضوری شایسته دارد و اظهار امیدواری کرد که ایشان ضمن توجه به تمامی سلایق ونگاه ها به برنامه ها و سیاستهای حکومتی عمل کند . 

دکتر نوش آبادی همچنین گفت : ضمن اینکه باور داریم نوع نگاه افراد با هم متفاوت است ولی نباید هیچکس را منزوی  کنیم و تمامی نگاه های تند و کند باید بتوانند در یک فضای دوستانه مورد استفاده قرار بگیرند و حق نداریم به هیچ سلیقه ای بی احترامی کنیم . همچنین نباید کاری صورت بگیرد که عده ای از دلسوزان نظام رنجیده شوند در عین اینکه ما اعتقاد داریم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگاه از خطوط قرمز عدول نداشته است و از این بابت نگران نیستیم و شما هم نباشید . ما در چارچوب نظر مقام معظم رهبری عمل می کنیم و اهداف دولت را در عرصه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق می سازیم . 

در عین حال دکتر نوش آبادی اظهار امیدواری کرد که با انتصاب "همایون قنواتــی " به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان ،  تحول عمیق ترو رو به پیشرفتی  در حوزه ی فرهنگ و هنر استان خوزستان اتفاق بیفتد . 

                           قنواتی:  حوزه ی فرهنگ محل  گفتگو ،اعتماد متقابل و تعامل است 

در این مراسم همایون قنواتی ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت  : ضمن تقدیر از حضور فرهیختگان ، امیدوار هستم که  از فضای سکون و رکودی که چندین سال است جامعه ی فرهنگ و هنر استان را فراگرفته ، با تدبیر و امید به سمتی حرکت کنیم که فضای فرهنگی و هنری استان را به سمت تحقق  سیاست های مصوب نظام و دولت محترم و در جهت تحقق اهداف نظام و انقلاب سوق دهیم . 

همایون قنواتی  یکی از رسالتهای  فرهنگ و هنر  در خوزستان را چگونگی زیستن  و تعامل انسان ها دانست  و گفت : ما در استان ویژه و خاصی زندگی می کنیم . در استان خوزستان اقوام مختلفی وجود دارند که حوزه ی فرهنگ می تواند در جهت همبستگی بین اقوام مختلف نقش شایسته ای را ایفا کند و در عین حال فرهنگ به عنوان دروازه ای برای توسعه ی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در استان خوزستان تلقی می شود .

وی  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری  بر اقتصاد و فرهنگ خاطر نشان کرد : برای تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی در عرصه ی اقتصاد و  فرهنگ ،باید از تمامی فعالان فرهنگی ،  هنری  ،اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد . و براساس سیاست های مصوب درچارچوب نظام اسلامی همه باید به توسعه ی  فرهنگی استان کمک کنند تا بخشی از نقصان ها و کمبودهایی که شاهد بوده ایم مرتفع شود . 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت : حوزه ی فرهنگ ، محل گفتگو ، اعتماد متقابل و تعامل است و می تواند زمینه ساز وحدت و همدلی بین همه ی مردمان یک سرزمین باشد . 

وی با اشاره به فرمایشات جضرت امیر د رخصوص اداره ی جوامع خاطر نشان کرد : دو نکته ی بهره مندی از" نظم و تقوا "در فرمایش حضرت امیر  درجهت اداره ی یک جامعه وجود دارد.برای حرکت هماهنگ اجزا در یک سیستم ،فاکتور نظم همیشه باید وجود داشته باشد تا هدف مورد نظر در آن جامعه تحقق پیدا کند . ولی آن چیزی که جوامع را از هم متمایز می کند وجود تقواست . و تفاوت جوامع دینی با غیر دینی هم درهمین است . با مطالعه در زندگی بزرگان در می یابیم که همیشه  بزرگان دین ما برای رسیدن به هدف ،تقوا را مد نظر قرار می دادند و هدف زمانی مقدس تلقی می شود که راه های رسیدن به آن نیز مقدس باشد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : متاسفانه در جامعه ی ما گاه با بی توجهی به تقوا درباره ی کسی که نمی شناسیم اظهار نظرمی کنیم،حکم صادر می کنیم و مساله ایجاد می کنیم و به راحتی فاکتور تمیز دهنده ی جامعه ی دینی از دیگر جوامع را زیر پا می گذاریم .حواسمان باشد که سنگ بنای جامعه ی اسلامی اخلاق است و نباید به خاطر  مخالفت یا موافقت با یک موضوع  یا رسیدن به  یک هدف ، نفسانیات خویش را لحاظ کنیم  و از اخلاق دور شویم .

همایون قنواتی فرهنگ را روح ، هویت و شناسنامه افراد دانست و تصریح کرد فرهنگ پویا و ماندگار است و سبب رشد و کمال انسان می شود .وی افزود : ما نباید حوزه ی فرهنگ را به محلی برای دعواهای جناحی تبدیل کنیم و اگر مخالف سیاست های شخصی مان بود با چماق بر سرآن بکوبیم چون شان و جایگاه فرهنگ  و هنر بالاتر از اینهاست و هنرمندان افرادی لطیف و حساس هستند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  خوزستان گفت : تمام علاقه ی من این است که در جهت اعتلای فرهنگ و هنر قدم بردارم و خود را عضو کوچکی از مجموعه ی فرهنگ و هنر می دانم و اعلام می کنم که دَرِ فعالیت های فرهنگی به روی تمامی اهالی فرهنگ و هنر باز است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط مجری سیاست های دولت است و در صدد هستیم  فعالیت های اجرایی  در حوزه ی فرهنگ و هنر را به خود هنرمندان واگذار کنیم و فقط نقش هدایت کننده و حمایت کننده داشته باشیم . 


                           معاون استاندار خوزستان : فرهنگ با دستور ساخته نمی شود 

مهندس خبیر ، معاون سیاسی – اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این مراسم گفت : آقای قنواتی باید بتواند از تمامی کسانی که در حوزه ی فرهنگ و هنر حرفی برای گفتن دارند واز  قدرت تامل، اندیشیدن و برنامه های فکری و فرهنگی برخوردار هستند  ،استفاده کند  .
وی افزود : کار کردن با جامعه ی هنری ملزومات خاصی را می طلبد و هنرمندان نازک بین و حساس هستند و افردای باید در مواجهه با خواسته های آنها قرار بگیرند که  دانش و آگاهی لازم در عرصه های فرهنگی و هنری را داشته باشند  . 

وی همچنین گفت : حوزه ی هنر دستوری نیست و فرهنگ با دستور ساخته نمی شود و نقش دولت باید این باشد که بسترهای لازم برای شکوفایی استعداد ها را مهیا کند و کارهای هنرمندان را به دست خود آنها بسپارد . 

همچنین حجه الاسلام والمسلمین سپهر نیز در این مراسم به ارئه ی گزارش کاری در خصوص فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان تصدی گری خویش پرداخت و از همکارانش تقدیر و تشکر کرد .

وی گفت : در زمان مدیریت بنده کانون های قرآنی از 340 کانون به 903 کانون قرآنی افزایش یافت و تعداد روزنامه از 4 روزنامه به 12 روزنامه ارتقا پیدا کرد . همچنین در حال حاضر 157 موسسه ی فعال قرآنی در استان مشغول فعالیت هستند و توانستیم میزبانی جشنواره های قرآنی سراسری را نیز کسب کنیم . 

وی افزود : در فرآیند چاپ و نشر کتاب ، افزایش کانون های تبلیغاتی و آموزش گاه های هنری ، برگزاری جشنواره های تئاتر ، کنگره های شعرو ... در مجموع عملکرد مثبتی داشته ایم .همچنین  موفق شدیم جشنواره ی فیلم فجر را برای اولین بار در استان خوزستان برگزار کنیم .

وی افزود : اعتبارات حوزه ی عمرانی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اقای روحانی نسبت به دولت قبلی  از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار است که امیدوارم در طی دوران مدیریت جدید قدم های موثری در بخش عمران فرهنگی برداشته شود . 

در حاشیه: 
در این مراسم که با استقبال مواجه شده بود .مدیران اجرایی ، شخصیت های علمی ، فرهنگی ،هنری و رسانه ای  خوزستان حضور داشتند .
از شخصیت های حاضر می توان به دکتر احمدی ،مدیرکل استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،دکتر نشان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان دولت اصلاحات ، اقای ملانوروزی ، مدیر کل هنرهای تجسمی ، و مشاورین استاندار و فرماندار شهرستان اهواز ، تنی چند از اعضای شورای شهر ، فرمانده ی سپاه حضرت ولی عصر و ... اشاره کرد . 
دراین مراسم حکم جدید حجه الاسلام والمسلمین سپهر به عنوان مشاور معاون حقوقی مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و اسلامی قرائت شد.
در زمان اهدا حکم همایون قنواتی  مجری مراسم خطاب به ایشان اظهار داشت " همای سعادت بر شانه های همایونی همایون " 
سخنرانی همایون قنواتی که درد دل اهالی فرهنگ و هنر خوزستان را  طی سالهای گذشته بازگو می کرد مورد تشویق حضار واقع شد .
در پایان صحبتهای دکتر نوش آبادی یکی از حضار به نام یوسف دیلمی ، خطاب به معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : چرا در این مراسم نماینده ی ولی فقیه ، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور ندارند !مگر آنها این مراسم را قبول ندارند.و دکتر نوش آبادی در پاسخ اظهار داشتند که به دلیل همزمان شدن جلسه ی علنی مجلس ،نمایندگان امکان حضور نیافتند و تاکید کرد که هیچ مخالفتی با مدیرکلی همایون قنواتی  درفرهنگ و ارشاد اسلامی  استان  خوزستان وجود ندارد .

*  همایون  قنواتی  با اشاره به حدیث {اوصیکم بتقوا الله و نظم امرکم } گفت : در چند سال اخیر در جامعه شاهد دروغ و تهمت و بی اخلاقی در جامعه بوده ایم.وی افزود : فرهنگ روح و جان ماست ، فرهنگ سیاست نیست که هر لحظه تغییر کند. فرهنگ وابسته به گروه و جناحی نیست که هر لحظه به سمت و سویی رود.وی همچنین تاکید کرد: من بزرگ فرهنگ ، یا شیخ فرهنگ نیستم. بلکه من همراه فرهنگ و خادم فرهنگی هستم و از همه شما استدعا دارم کمک کنید تا تحول فرهنگی در استان ایجاد کنیم .


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
comment
0
0
comment درود بر شيرمرد رامهرمزي:همايون قنواتي
comment
عبدالله
|
Netherlands
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
comment
0
0
comment سلام کلمات باید بار اعتقادی داشته باشند . ما قرآن داریم . حدیث داریم . شهید و ایثار گر داریم اما .... یک بار دیگر برادر خوبم کلمات خود را مرور کنیم : قنواتی: حوزه ی فرهنگ محل گفتگو ،اعتماد متقابل و تعامل است
فضای سکون و رکودی که چندین سال است جامعه ی فرهنگ و هنر استان را فراگرفته ،
فرهنگ را به محلی برای دعواهای جناحی تبدیل کنیم.
با چماق بر سرآن بکوبیم چون شان و جایگاه فرهنگ و هنر بالاتر از اینهاست .
جامعه شاهد دروغ و تهمت و بی اخلاقی در جامعه بوده ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار