اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت غرب اهواز  گفت: ایدز مرحله نهایی آلودگی به ویروس اچ آی وی است که به علت کاهش شدید قدرت دفاعی بدن، شخص مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت ها و سرطان‌ها  می‌شود و در نهایت بیمار را از پای در می‌آورد.

 دکتر عماد شرفی اظهار كرد: باید راه‌های پیشگیری و سرایت از این بیماری را یاد بگیریم و بدانیم که چگونه خود را از آلوده شدن به آن محافظت کنیم و در صورتی که با افراد آلوده به ویروس ایدز  مواجه شدیم، با آنان مانند یک "بیمار” و نه مانند یک "مجرم” رفتار کنیم و بدانیم برخورد صحیح با آنان چگونه باید باشد.

وي ادامه داد: ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف شده و شخص فکر می‌کند که به سرماخوردگی دچار است. از آنجا که ساخته شدن پادتن‌های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد. در این زمان جدال بین ویروس‌ها و پادتن‌ها در جریان است که پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را به دست آورد.

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به عوامل تشدیدکننده این بیماری گفت: تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌، استفاده‌ از سرنگ‌های‌ آلوده‌ برای‌ تزریق‌ مواد مخدر، تزریق‌ خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ آلوده‌، مواجهه‌ کارکنان‌ بیمارستان‌ها و تکنسین‌های‌ آزمایشگاهی‌ با خون، مدفوع‌ یا ادرار افراد آلوده‌ به‌ ویروس‌ ایدز از راه‌های انتقال این بیماری است.

وي درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: خودداری از تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ یا افرادی‌ که‌ مواد مخدر تزریقی‌ مصرف‌ می‌کنند ‌و بررسی خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی از لحاظ‌ آلودگی‌ از جمله این راهها میباشد.

شرفی تشخیص این بیماری را از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر دانست و گفت: خوشبختانه در کشور ما این آزمایش به صورت رایگان انجام می شود. در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند که برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود به همین منظور مراکز مشاوره بیماری های رفتاری با هدف ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، درمان و پیشگیری و کاهش آسیب به افراد در معرض بیشترین خطر ابتلا به اچ ای وی و مبتلایان به ایدز و بیماری های آمیزشی پدید آمد.

وی افزود: اگر فردي كه رفتار پر مخاطره داشته است به موقع براي انجام آزمايش تشخيصي مراجعه نمايد و در صورت مثبت بودن آزمايش، به طور مرتب پیگیری و مشاوره شود تا در موقع مناسب و قبل از ايجاد علايم تحت درمان قرار بگيرد، به احتمال زياد يك زندگي طولاني و به طور نسبي طبيعي خواهد داشت. همچنين تغذيه‌ مناسب به تأخير در ايجاد عوارض بيماري كمك مي‌كند و كساني كه تغذيه‌ خوبي داشته باشند ديرتر بيمار خواهند شد.

شرفی گفت: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری مرکز بهداشت غرب اهواز واقع در منطقه امانیه خیابان خرم همه روزه آماده خدمت رسانی به مراجعین و همشهریان گرامی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار