اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کارشناس برنامه هیپوتیرویید مرکز بهداشت غرب اهواز با تاکید بر این که باید بیماری کم کاری تیرویید در نوزادان را جدی بگیریم گفت: عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کاهش شنوایی از مهمترین عوارض بیماری کم کاری تیرویید در نوزادان است.
 ˈمحمد زمان سعیدیˈ زمان بروز علایم بیماری کم کاری تیرویید را از سن نوزادی عنوان کرد و اظهارداشت: در اکثر نوزادان در روزهای اول تولدشان علایمی آشکار نمی شود، اما در سه تا چهار ماه اول زندگی، کم کاری تیرویید با علایمی ظاهر می شود.

وی افزود: این علایم شامل زردی، ناتوانی در مکیدن شیر، کاهش درجه حرارت بدن نوزاد، جمع شدن مایعات در بافت های نوزادان، بزرگی شکم، کبودی در انگشتان دست و پا، مشکلات تنفسی، کاهش وزن، کاهش دفعات دفع مدفوع، یبوست، خشکی پوست، زبان بزرگ و صدای گریه خشن، فتق ناف و کاهش فعالیت نوزاد می باشد.

سعیدی تصریح کرد: مناسب ترین زمان برای تشخیص بیماری کم کاری تیرویید در نوزادان، سه تا پنج روز اول بعد از تولد است.

کارشناس برنامه هیپوتیرویید مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: این بیماری با انجام نمونه گیری خون از پاشنه پای نوزاد به سادگی قابل تشخیص است و در نوزادانی با داشتن شرایط خاص علاوه بر نمونه گیری در روزهای سوم تا پنجم، یک هفته بعد یعنی (روزهای 10 تا 15 بعداز تولد) نیز دوباره از آن ها نمونه گیری به عمل می آید.

وی اضافه کرد: نوزادان نارس، کم وزن (وزن کمتر از دو هزار و پانصد گرم)، دوقلو و یا چند قلوها، نوزادانی که در هنگام تولد و یا قبل از نمونه گیری در بیمارستان بستری شده باشند، نوزادان با سابقه دریافت خون و یا تعویض خون، نوزادانی که داروهای خاص مانند داروی دوپامین مصرف می کنند و همچنین نوزادانی که طبق گزارش واحد نمونه گیری، جواب نمونه اول آن ها غیر طبیعی باشد از جمله نوزادانی هستند که باید دوباره از آن ها نمونه گیری شود.

سعیدی بهترین زمان برای شروع درمان نوزاد مبتلا به بیماری کم کاری تیرویید را قبل از 28 روزگی از زمان تولد دانست.

کارشناس برنامه هیپوتیرویید مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به این که علت دقیق ایجاد کم کاری تیروئید ناشناخته است گفت: استفاده از بعضی داروها مثل داروی ضد تیرویید، مصرف زیاد ید در دوران بارداری، کمبود ید و ازدواج های فامیلی ممکن است جزء عوامل ایجادکننده کم کاری تیرویید باشد.

سعیدی باتاکید بر لزم مراجعه خانواده ها برای انجام آزمایش بر روی نوزاد از نظر کم کاری تیرویید خاطرنشان کرد: تیرویید غده کوچکی است که در جلوی گردن و در پایین حنجره قرار دارد و وظیفه اصلی آن تولید هورمون تیرویید در بدن می باشد که اگر به هر دلیلی هورمون تیرویید در بدن ساخته نشود، یا ساختن آن کم و یا نامنظم باشد، سبب ایجاد بیماری کم کاری تیرویید می شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار