اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
مسمومیت با گیاهان یکی از شایع‏ترین دلایل ایجادمسمومیت‏های اتفاقی در کودکان محسوب می شود که گیاهان خانگی دلیل عمده مسمومیت در کودکان است.
رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اعلام این خبر به خانواده ها توصیه کرد: از گیاهان غیر سمی در داخل خانه استفاده کنند، بویژه زمانی که کودک زیر شش سال در خانه دارند.

دکتر ˈفریده یونسیˈ افزود: خانواده ها باید در صورت امکان از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه ‏ها و ظاهر جذاب برای کودکان هستند، خودداری کنند.

وی با بیان این که کنجکاوی کودکان زیر شش سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‏های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می ‏شود، تصریح کرد: برگ ها و گل های گیاهان را در یک مسیر ایمن و دور از دسترس کودکان قرار دهید تا بچه ها به آن ها دسترسی نداشته باشند.

یونسی به ویژگی گیاهان آپارتمانی سمی اشاره کرد و گفت: شناختن گیاهان آپارتمانی سمی و دانستن نوع سم آن ها، برای هر کس که دوست دارد خانه ای زیبا و پر از گل های آپارتمانی داشته باشد، لازم است.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: این شناخت بویژه اگر فرزند کوچکی در منزل هست که ممکن است بدون توجه به سراغ گل و گلدان ها برود، برگ های آن ها را بکند، به دست و صورت بمالد، یا حتی به دهان ببرد بیشتر حائز اهمیت است.

وی با بیان این که سم بیشتر این گیاهان در صورت خورده شدن، به بدن آسیب می زند اظهارداشت: بعضی از گیاهان، ناراحتی های گوارشی و برخی ناراحتی های پوستی ایجاد می کنند.

یونسی اضافه کرد: بعضی تنها دارای یک بخش سمی(مثلا ریشه یا دانه سمی) هستند اما در بیشتر موارد، همه قسمت های گیاه سمی است و گاهی گیاه تنها در شرایط یا در مرحله ای خاص از رشد خطرناک است و برخی گیاهان تنها برای بعضی از جانوران خطرناک هستند.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز دیفن باخیا، کالادیوم، آزالیا، گل ادریس را از مهم ترین دسته گیاهان آپارتمانی سمی دانست و گفت: گیاه دیفن باخیا، گیاهی است که در بسیاری از منازل یافت می شود، دارای ماده ای است که به تنهایی کشنده نیست، اما در صورت خورده شدن با ایجاد سوزش و درد شدید و متورم شدن راه های هوایی، تنفس را مشکل کرده و منجر به خفگی و مرگ فرد می شود.

وی تصریح کرد: سم موجود در گیاه دیفن باخیا می تواند آن قدر زبان را متورم کند که فرد آسیب دیده تا مدت ها نتواند درست صحبت کند، پس دقت کنید که در هنگام کار و تمیز کردن گیاه از دستکش استفاده کنید.

یونسی به گیاه کالادیوم اشاره کرد و افزود: این گیاه نیز علاوه بر کالادیوم به گوش فیل هم معروف است و مسمومیت ناشی از گونه کالادیوم ضعیف تر از مسمومیت با دیفن باخیا است.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهارداشت: کالادیم در تمام بخش های خود، شیره ای سمی دارد که باعث خارش و سوزش لب و دهان می شود. 

وی گفت: مواد سمی گیاه به دستگاه گوارش آسیب می رساند و مسمومیت با درد شدید معده همراه است.

یونسی افزود: اگرچه کبد سالم مواد سمی را دفع یا خنثی می کند اما سموم گیاهان می تواند به بافت های کبد نیز آسیب برساند و همچنین بعضی از مواد سمی، مستقیما روی دستگاه گردش خون تاثیر می گذارند.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین به گیاه آزالیا اشاره کرد و تصریح کرد: این گیاه یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی است که به دلیل گل های زیبایی که دارد، مورد توجه علاقه مندان به گل ها و گیاهان آپارتمانی است و تمام بخش های این گیاه سمی است و خوردن آن، باعث تهوع، استفراغ، کندی ضربان قلب و کاهش فشار خون می شود.

وی در خصوص گیاه گل ادریس اظهارداشت: این گیاه از دیگر گیاهان آپارتمانی سمی است که اوایل بهار در بسیاری از خانه ها خود نمایی می کند که این بوته گل سمی است. 

یونسی اضافه کرد: برخی از نشانه های مسمومیت ناشی از آن شامل خارش پوست، تهوع، ضعف و تعریق است.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: گزارشاتی حاکی از کما یا بروز تشنج و نقص در سیستم خون رسانی بدن هم در بعضی از بیماران دیده شده است که خوشبختانه پادزهری برای سم این گل ساخته شده است که در بیمارستان ها موجود است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار