شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۱۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
ما می بایست به شعار امیر کبیر عمل کنیم که فرمود " ایران را به قسمی بنا کنیم تا رعیت آسوده باشد " آسودگی رعیت یعنی کشف مزیت های نسبی حوزه جغرافیایی ایلات، عشایر و روستاییان کشور

جهانشاه دانش : زندگی عشایر کوچ رو و نیم کوچ رو و اسکان یافته بدلیل بافت فرهنگی یکدست مشحون از مبارزه، همیاری، همیت قسمتی، همگرایی و باهم بودن است در سختی ها و در آرامش یکنواخت زندگی همه هستند از هر گونه غفلت از همدیگر احتراز دارند، در وقایع اتفاقیه اگر به شکلی گرفتار یا غیبت داشته باشند حتماً پس از روبرو شدن باهم دیگر اظهار پشیمانی و با صداقت تمام از اینکه حضور نداشتند پوزش می خواهند، زنان عشایری و روستایی بختیاری همچون مردان وظایف سنگینی را بعهده دارند که واقعاً کاری مردانه است فهرستی از وظایف و کار و تلاش این شیر زنان در لحظه لحظه و جای جای روند زیست و معیشت ایشان قابل رویت و تفسیر است، بی باکانه با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کرده و هیچ گاه افسرده و منزوی نخواهند شد به ندرت دیده شده است آن هم گاه در کهنسالی به دلیل فشار ها و استرس های نوع زندگی بیمار شده اند بعضی از کارهای شاق و سخت مانند چوب جمع کردن و هیزم کشی، خود نیز نمادی از جهد و مساعی و از طرفی کنش گروهی حال و هوای دیگری دارد وصف زندگی عشایر بختیاری بویژه زنان می بایست با تحقیق و پژوهش و با ظرافت کامل به رشته تحریر در آید. که متاسفانه نگارش سرنوشت خیل عظیمی از لشکر شیر زنان لایق عشایری که تاریخ ساز بودند عاری از آهنگ ثبت تاریخ ایران کهن مانده اند و این غفلت بر تاریخ نویستان قصوری نابخشودنی ست.

اینجانب به دلیل مسئولیت های شغلی در دو جامعه عشایری و روستایی ایران بویژه بعد از 34 سال ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با طوایف ایل ظفرمند بختیاری اعم از چهارلنگ و هفت لنگ دریافتم که هرچه مسئولین عالی کشور یا هر دولتی بخواهند شیوه زندگی عشایر و روستاییان را به سمت شهر نشینی سوق دهند اشتباه بزرگ و اتلاف سرمایه های مولد بخش اعظمی از جامعه کشور است. ما می بایست به شعار امیر کبیر عمل کنیم که فرمود " ایران را به قسمی بنا کنیم تا رعیت آسوده باشد " آسودگی رعیت یعنی کشف مزیت های نسبی حوزه جغرافیایی ایلات، عشایر و روستاییان کشور. رسیدگی بیشتر و همجانبه همچنین سرمایه گذاری بسیار هنگفت (اختصاص سهم 50% از بودجه سنواتی کل کشور به منظور توسعه عمران و آبادی در نقطه نقطه 56 هزار قریه ایران پهناور در برنامه های 5 ساله آتی تنظیم و اجرا گردد). در این رابطه متناسب با وضعیت و عوارض جغرافیایی و همت عالی اهالی هر منطقه توزیع اعتبارات به منظور اجرای طرح ها و پروژه های گوناگون اشتغال زا برای آحاد جامعه روستایی و عشایری امری محتوم و الزامی است.

روستاهای آباد = ایران آباد

ما می بایست قدر و منزلت جوانان تحصیل کرده روستایی و عشایری خودمان را بیش از پیش دانسته به شکلی که حتی مبالغی از درآمد های سالیانه خود را خصوص تفریحات و گردشگری خانوارهای شهری، استان خوزستان و استان اصفهان در مناطق کوهپایه ایی و کوهستانی و تفریحی استان چهارمحال بختیاری هزینه گردد. یاد آوار می شود: با اهتمام کامل و فرهنگ اعتماد سازی مناطق بختیاری نشین را که از استعداد های نهفته، متنوع و سرشار بخصوص چشمه سارهای فرآوان و عرصه های بکر با پتانسیل فوق العاده و ... برخوردار هستند همراه با بستر سازی مناسب و اعطای تهسیلات کم بهره ارزان قیمت تک نرخی و نیز با کمک های فنی و اعتباری بلاعوض پشتیبانی نماییم تا اولاً به اقتصاد مستقل و خود اتکا ثانیاً به اقتصاد مولد و خودکفا، ثالثاً به اقتصادی شکوفا در آن مناطق مستعد برسیم به امید یاری خداوند و همتباران ، برادران و خواهران گرانقدر آن روزهای شکوفایی عنقریب خواهد رسید.

دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد.

پیروز باشید

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
رضا شیخ رباط
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
comment
0
0
comment درود بر مردی که مثل نیاکانش صاف و سالم و پاک است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار