شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۲۰۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
شهر اهواز پس از تهران بزرگ ، یکی از وسيعترين شهرهای كشور است که با معضلات شهري متعددی روبروست ،معضلاتی که فاصله زیستن در شهر و غير شهررابسيار كم مي كند . بافت فرسوده ، حاشيه نشيني ، ساخت وسازهاي غيراصولي در برخي مناطق ، و عدم توجه و نظارت كيفي بر امور از جمله عواملي است كه مي تواند در عقب ماندگي شهر تاثيرداشته باشد .
  سید صالح آلبوشوکه : پياده رو ها معابري با بالاترين حد نقش اجتماعي هستند كه  مي بايست  جاذب طيف وسيعي از شهروندان باشد . و آنچه متضمن حضور شهروندان در پياده رو هاست ايمني وراحتي اين فضا است . تفاوت شهر وزندگي شهري با زندگي روستائي جدای از نوع متفاوت فعاليت هاي شهري، در طراحي و مبلمان شهري و همچنین نوع بناهاي شهر نمود می یابد. 
شهر اهواز پس از تهران بزرگ ، یکی از وسيعترين شهرهای كشور است که  با معضلات شهري متعددی روبروست ،معضلاتی که فاصله زیستن در شهر و غير شهررابسيار كم مي كند . بافت فرسوده ، حاشيه نشيني ، ساخت وسازهاي غيراصولي در برخي مناطق ، و عدم توجه و نظارت كيفي بر امور  از جمله عواملي است كه مي تواند در عقب ماندگي شهر تاثيرداشته باشد .

 يكي از عمده  بخش هاي شهري كه بسيار مهم بوده و از نظر دست اندركارن امر دور مانده فضاي پياده رو هاست كه عملا از مردم گرفته شده و خيل عظيمي ازجامعه را از استفاده ازآن محروم نموده است .  اين شاهراه حياتي آنچنان بي نظم و سليقه اي اجراء گرديده كه دقيقا به هم ريختگي را درآن ميتوان مشاهده نمود . شاهد اين مدعا شرايط نامطلوبي است كه اين معابر با فضاهاي مشابه در كلان شهرها و حتي در شهرهاي كوچك همجوار دارند. در اينجا نقش مجموعه سازمانهاي متولي بهسازي و روان سازی گذرگاه های شهر چيست ؟ راهكارهاي موثر براي بازيابي هويت از دست رفته پياده رو را چه كساني بايد ارائه نمايند . 

آنچه امروز به عنوان پياده رو با آن مواجه هستيم نشانگر بي توجهي عوامل اجرائي شهر به نحوه حركت عابرين پياده است .

 در شهری که برای گذر خودروهای آهنین، سازمانها و مدیریت های مختلفی تاسیس شده و هزاران درخت حتی در برابر خودروها ذبح ، تا این چهارچرخ آتشین مسیر خود را به نرمی طی کند و روان ،متولی امر پیاده ها چه کسی است؟رهگذران پياده ای که در مسير حركت خود با موانعي بسیار مواجه میشوند،و ناگزیر تا در برابر خیل موانعی مانند رمپ ( سطح شيبدار)،پاركينگ واحدهاي مسكوني با شيب تند و ابعاد مختلف ، پله هائي براي پوشش اختلاف سطح و كاشت بدون طرح و برنامه انواع درختان ؛از خیر ورزش رایگان و هوازی پیاده روی بگذرند و سوار یکی از همین نازنین خودروها شوند و به خانه بازگردند . 

از طرفي در بخش هاي عمدتا تجاري شاهديم  پياده روها بدون توجه به اصول ساخته  وكف سازي مي شوند ، بطور مثال از مصالح صيقلي و لغزنده اي استفاده مي شود كه مناسب براي تردد پياده خصوصا در روزهاي باراني نيست، ويا ساخت گلدانهاي بزرگ سنگي كه نه زيبايي دارد ونه استفاده اي براي عابرين . 

حل چنین موضوعی خیلی پیچیده نیست ومی توان با طراحی و نوشتن آیین نامه ای دقیق حاوی دستورالعمل وراهنما براي هرنوع پياده رو همراه با طراحي جزئيات فني و اجرائي برسطح و بدنه آن حتی باذكر نوع مصالح؛ و البته با همکاری شهروندانی که کم هم نیستند جلوه دیگری به پیاده روهای فراموش شده این شهر داد،به ویژه که مردم معمولا هزینه ساخت پیاده روها را از هزینه شخصی پرداخت می کنند اما نبود طرحی مشخص باعث شده این همه هزینه به نتیجه مناسبی منتج نشود ، به عنوان مثال میتوان از  مالكینی که در پی ساخت ملک خود هستند ؛

درخواست کرد اجراي پياده روی خود را با توجه به جداول استاندارد و مصالح تعريف شده دردستورالعمل و آیین نامه ای که انشاالله در آینده ای نا معلوم طراحی خواهد شد، انجام دهند، بدين صورت هم بدنه پياده روها يكدست می شود و هم سطح آن و مهمتر آنکه پیاده رویی زیباتر و مفیدتر. بنابراین اگر در طراحي پياده روها از استاندارد ومعيارهاي بين المللي پیروی گردد ؛ مردم به پياده روي تشويق خواهند شد و حضور مردم توسعه پايدار شهري را چشم اندازی ممکن خواهد ساخت،از یاد نبریم پدرانمان در هنگام ساخت خانه هایشان جایی را برای رهگذران خسته در نظر میگرفتند،دچه جزیی از خاطرات کودکان قدیم این شهر است که روزی میزبان همشهریان خسته بود. 

در ادامه مطلب برخی از مشاهدات خود را برای تبیین بیشتر موضوع ارایه میکنم ، این عکسها در یک روز و فقط در یک منطقه شهری برداشت شده و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.   







comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۹
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
comment
0
0
comment از شهرداری اهواز بابت یکدست کردن پیاده روها و ترمیم انها تشکر میکنیم
comment
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment با سلام. اول از آقای آلبوشوکه ممنونم که حداقل حرف دل مردم رو زد و خداقوت بهش میگم.
.
comment
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment احسنت آقا سید
مطلبی مهم در مبحث شهرسازی بهش اشاره شده با این امید متولیان شهر حرف شما را نصب العین خود قرار دهند .
سوای از مقوله های شهرسازی و غیره روان سازی پیاده رو ها مأمن مهم برای سالخوردگان و بچه های ما خواهد بود
comment
علیرضا زیتونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment شاید مهمترین و بارزترین فلسفه وجودی پیاده روها مرزبندی بین عابرین پیاده وراکبین خودرها بود که متاسفانه امروزه به دلایلی ازجمله دلایلی که نگاره محترم نقل کرد همچنین نقصان ما در فرهنگ رعایت مرزبندی پیاده رو و سواره رو منجربه بروز نا هنجاریهایی در نمای شهرهای بزرگ به خصوص کلانشهرها شده که گاها منجر به آسیب های شخصی واجتماعی می گردد که این مشکلات اغلب ناشی از عدم رعایت اصول شهرسازی است که برای حل این معضل علاوه بر تیین نظام مهندسی منسجم شهری نیاز به تبیین یک فرهنگنامه شهری منسجم داریم که با مبانی آموزشی والهامی و نه اجباری ظرفیت فرهنگ اجتماعی شهروندان را ارتقا دهد مثلا گاهی این قدر پیاده رو ها رو کوچک طراحی میکنند که عابرین به حریم خودرها تجاوز میکنند وگاهی پیاده رو ها آنقدر بی رویه بزرگ میکنند که خودرها به حریم عابرین تجاوز میکنند وهیچ عامل فرهنگی باز دارنده ای وجود ندارد.
comment
زرگاني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment آقاي آلبوشوكه! قربون جدت! انقدر مشكلات و معضلات شهر زياده كه اصلا حواسمون به پياده رو هاي درب و داغون سطح شهر نبود و اصلا كسي توجه نميكرد ! شما كه يادآوري كردي فقط يه درد به بقيه دردهامون اضافه كردي وگرنه فكر ميكني مسئولين ككشون هم ميگزه؟؟؟ حرام!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment اگر نمی توانید پاسخگوی نیازهای جماعت باشید حداقل استعفای خود را اعلام دارید.
comment
سیدمحمدرضاآلبوشوکه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment بابامختار:سلام آقا سید مطلب شما واقعا بجا و دغدغه بیشتر اهل شهر میباشد. اگر در شهرداری قانونی برای خصوصیات پیاده روها با توجه به شرایط هر منطقه تصویب شود علاوه بر نکات مفید مذکور در مطلب فوق میشود قسمتی از پیاده رو را به دوچرخه سواران اختصاص داد . یکهفته پیش با خانواده رفتیم پارک لاله برای پیاده روی ، مادر کهنسال بنده همراه ما بود وقتی آن پیاده روی کنار رودخانه را دید گفت اگر تمام پیاده روها مثل این بود الان پارک خلوتر بود. وهمه مردم بدون اینکه درگیر ترافیک و مشقات دیگری شوند هر کس در محله خودش پیاده روی و ورزش می کرد.موفق باشی
comment
سعيد سعيدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
comment
0
0
comment شما به نكته مهم اما فراموش شده يا بهتر بگيم عمدا فراموش شده ايي اشاره كرديد برخي از كارشناسان ميگويند ميبايست فرهنگ سازي شود كه مردم از پياده رو استفاده كنند ولي اي كارشناسان مبتكر اين را فراموش نكنيد كه اصلاح پياده رو و يكسان سازي آن بهترين نوع فرهنگ سازي ميتواند باشد مردمي كه ببينند پياده يكدست و زيبايي ملموسي دارد مطمعاً از پياده رو به عنوان مسير تردد پياده استفاده ميكنند پس بايد ابتدا خود را اصلاح كنيم.
comment
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
comment
0
0
comment سید بزرگوار با تشکر از درایت و تیز بینی شما امید است که مسئولین محترم به اینده نامعلوم این مسئله حیاتی شهری برسند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار