اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
در اهواز بايد تاثیر نگاه تخصصی و علمی به تئاتر را شاهد باشیم تا محیط تئاتر از روزمرگی، رخوت و انفعال و حاشیه‌پردازی فاصله بگیرد و یک حرکت پویا در فضای مرتبط با این هنر فاخر بدون در نظر گرفتن تعصبات و مرزبندی‌های کاذب ایجاد شود.
رضا كيانی می‌گويد: در اهواز بايد تاثیر نگاه تخصصی و علمی به تئاتر را شاهد باشیم تا محیط تئاتر از روزمرگی، رخوت و انفعال و حاشیه‌پردازی فاصله بگیرد و یک حرکت پویا در فضای مرتبط با این هنر فاخر بدون در نظر گرفتن تعصبات و مرزبندی‌های کاذب ایجاد شود.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران  گفت: مهمتر از همه اين كه زیربنای همه چیز اخلاق است. همچنان که بارها گفته‌ام هر زمان که نزول و پسرفت در خانواده تئاتر احساس شود باید علت را در فقدان و یا کم رنگ شدن مسایل اخلاقی جست‌وجو کرد. اگر به اخلاق سالم و غنی نرسیم به هیچ جا نرسیده‌ام و اين موضوع مهم یعنی ارج نهادن به اخلاق هم درباره پیشکسوتان و هم جوانان نسل امروز  صدق مي‌كند.

وی تاكيد كرد: جوانان باید به پیشکسوتان متعهد و با اخلاق اعتماد کنند و البته اعتماد زمانی حاصل می‌شود که تواضع وکارآیی، دانش و سلامت اخلاق را از پیشکسوتان در عمل ببینند. اگر صداقت و شفافیت در تئاتر وجود نداشته باشد بايد منتظر حضور هزاردستان‌ها و شکل‌گیری مافیای تئاتر بود و این در شان جامعه فرهنگی مانیست.

اين نویسنده و کارگردان تئاتر، با بيان اين كه باید قدرت مدارا، تحمل مخالف و منتقد در خانواده تئاتر تقویت شود، اظهار داشت: جوانان باید نگاهی عمیق متکی بر دانش روز و عاری از سطحی‌نگری را در تئاتر اتخاذ کنند.

كيانی يادآوری كرد : ما در زمستان 91 و با تلاش و حمایت ريیس سابق انجمن هنرهای نمایشی اهواز  ورک شاپ‌هایی را با موضوعات مختلف از جمله نقد و بررسی تئاتر برگزار کردیم. در  آن جا تاکید ما بر این بود که جوانان و مخاطبان تئاتر ما بايد با نویسندگان مطرح تئاتر دنیا آشنا شوند چون نمی‌شود چشم‌مان را از تئاتر دنیا دور نگه داریم.

او، كه معتقد است فقر پژوهش و  تضعیف فعالیت‌های مطالعاتی تئاتر را به سمت حاشیه‌ها می‌برد، گفت: روی‌آوری برخی کارگردانان تئاتر اهواز را به متون غنی جهان را باید به فال نیک گرفت و در کنار اجرای کارهای بومی از اجرای متون خارجی نیز حمایت کرد.

اين كارگردان تئاتر همچنين از مدیریت تئاتر گفت و گفت: نبايد نگاه انحصاری وجود داشته باشد. بايد همه از امکانات تئاتر به اندازه شایستگی‌هایشان بهره مند شوند. انتصاب دبیر جشنواره تئاتر استانی از بین هنرمندان تئاتر یک حرکت ارزشمند از سوی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بود که قطعآ بر کیفیت جشنواره تاثیر خواهد گذاشت. باید این فرصت را مغتنم شمرد و با نگاهی آگاهانه و علمی  و بر پایه اصول اخلاقی و تعهد به آینده تئاتر استان در اندیشه تقویت  آن بود.

كيانی تصريح كرد: شخص رييس انجمن هنرهای نمایشی اهواز را از جنس انسان‌های متعهد و با اخلاق تئاتر اهواز می‌دانم اما  در مورد نحوه مدیریت ایشان اکنون نمی‌توانم اظهار نظر کنم . تجربه حضور در سه دوره هیات امنای انجمن به من ثابت کرد که پذیرفتن جایگاه ریاست انجمن واقعا روحیه از خودگذشتگی می‌طلبد.

وی خاطرنشان كرد: امکانات ‌انجمن‌ها محدود و توقعات هنرمندان متنوع است و گاهی چیزی جز انتقاد و دلخوری عاید ريیس و اعضای هیات امنای انجمن نمی‌شود. در برابر توقعات مختلف و بی‌شمار صادقانه عمل کردن مهم است که این امر مهم نیازمند هیچ هزینه مالی نیست. قطعا سرپرست گروه‌ها و کارگردانانی که امروز در محیط انجمن فعال‌اند و یا به هر نوعی به دفتر انجمن مراجعه کردند بهتر از من می‌توانند  در مورد مدیریت جدید انجمن هنرهای نمایشی اظهار نظر کنند. اما به طور کلی امیدوارم که تعامل دوسویه و مستمر بین هنرمندان و ريیس انجمن برقرار شود تا همه به یک درک مشترک از شرایط فعلی برسند .

اين كارگردان تئاتر كه سال گذشته نمایش مکبث را روی صحنه برد درباره هدف اين كار خود توضيح داد: یکی از اهداف مهم من و گروه‌ام اين بود که شاید تئاتر اهواز با جهش مواجه شود. مسلما هر نمایشی نقاط ضعف و قوت خاص خودش را از نظر فنی دارد ولی متأسفانه در همان زمان با گروه ما برخوردهای دور از انتظار صورت گرفت. مثلا هیأت صدور پروانه به من اعلام کرد که تبلیغات نداشته باشم. نمی‌دانم در کجای تئاتر دنیا مقرر شده است كه بدون تبليغات كار را روي صحنه برد!؟ در نتيجه ما کارمان را بدون تبلیغات وسیع و حتی بدون نصب یک تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر اجرا كرديم. فکر نمی‌کنم هیچ گروهی در اهواز در چنین وضعیتی نمايش اجرا كرده باشد. با این همه در کل نمایش با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، با ابراز امیدواری به اين که با درایت و اقتدار مدیریت جدید انجمن برخوردهای ناعادلانه با هیچ گروهی صورت نگیرد، بيان كرد: یکی از موانع اصلی در راه فراگیر شدن تئاتر اهواز تمرکز تئاتر در یک منطقه خاص آن هم در محدوده تالار آفتاب است. متاسفانه هم محل تمرین گروه‌ها، هم سالن اجرای نمایش‌ها و هم دفتر اداری و مدیریتی انجمن همه در تالار آفتاب متمرکز است. ضرورت دارد که در جای جای شهر جریان تئاتر زنده و پویا باشد.

كيانی گفت: مهمتر از آن معتقدم که برای توسعه تئاتر نباید تنها به انجمن هنرهای نمایشی و حوزه هنری و سالن‌های تالار آفتاب اکتفا کرد بلکه بايد به سمت تئاتر خصوصی رفت. باید امنیت جهت حضور بخش خصوصی در هنر به خصوص تئاتر فراهم شود. البته  در تعامل بخش خصوصی با تئاتر شایسته است که برخی نکات ظریف را هم در نظر گرفت که مهترین آن حفظ منزلت فرهنگی و اندیشه‌ورزی در تئاتر است که مبادا به بهانه  فروش گیشه نادیده گرفته شوند.

او در اين باره توضيح داد:  خصوصی‌سازی تئاتر هم تنها به بحث اجراها محدود نیست. همین که امروزه در برخی اماکن خصوصی عمومی نظیر کافی شاپ‌ها برنامه‌هایی نظیر نمایشنامه‌خوانی و یا جلسات پژوهشی تئاتر برگزار می‌شود از نشانه‌های بارز تئاتر خصوصی است.

اين نويسنده و كارگردان تئاتر تصريح كرد: به هر حال ناگفته‌ها درباره تئاتر زیاد است. دلخوری از فضای تئاتر باعث نمی‌شود که از  تئاتر خداحافظی کنم و یا نسبت به اوج و فرود آن بی‌اعتنا باشم چراكه بهترین لحظات عمر و  بخشی از جوانی‌‌ام را عاشقانه  معطوف به تئاتر کردم. بدیهی است که دغدغه‌اي جز اعتلای تئاتر ندارم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
United States
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
comment
1
1
comment درود بر استاد کیانی بزرگ.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار