اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
تأمین امنیت شبکه های رایانه ای و سیستم های شبکه ای در داخل کشور بصورت کاملا بومی یکی از الزامات مقدماتی برای موفقیت در فضای سایبری میباشد که با پرداختن هرچه بیشتر به این امرحیاتی میتوان بروز انواع خطرات تهاجمات سایبری را کنترل ، مدیریت و به حداقل ممکن رساند . 
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، یکی از ضروری ترین و مهمترین طراحی و اجرای سرمایه گذاری توسعه شبکه و فناوری اطلاعات در هر کشور ، طراحی و اجرای سیستم های کاملاً مطمئن و ملی ، امنیت و حفاظت اطلاعات و شبکه هاست که به عنوان یک سرمایه و اعتبار ملی به حساب آمده و باید در نظرگرفته شود .

از آنجا که حیات سیستم های اطلاعاتی منوط بر میزان کیفی امنیت آنهاست و مدیران ارشد و میانی سازمان برای کنترل عملیات سازمان و نیز تصمیمات آتی خود متکی بر سیستم های اطلاعاتی هستند ، لذا این سیستم ها باید از قابلیت اطمینان و اعتماد بالایی برخوردار باشند و تدابیر بهینه ی لازم در راستای جلوگیری از بروز اشکال و خطا در سیستم با برنامه ریزی های علمی اتخاذ گردد.

تدابیر لازم برای امنیت فضای سایبری
درخصوص تأمین امنیت سیستم ها وشبکه های اطلاعاتی جهت مقابله با احتمال نفوذ هکرها و تضعیف در پروسه جنگ سایبری دشمن برخی تدابیر ذیل پیشنهاد می شود :
1- ضریب امنیت فیزیکی 
از مهمترین تدابیر لازم برای تضمین امنیت فضای سایبر ، امنیت فیزیکی تجهیزات تشکیلاتی می باشد که این موضوع بازه وسیعی از تدابیر را دربر می گیرد که امنیت استقرار ، جانمایی تجهیزات سیستمی و به دور ازخطر نفوذگران در سیستم از آن جمله اند. که بایستی ضریب نفوذ مقابل را جهت خرابکاری در تجهیزات فیزیکی به حداقل ممکن رساند گاها این حملات در قالب یک فایل یا یک داکیومنت میتواند آسیب جدی را به امنیت تجهیزات موجود را وارد کند . 
همچنین تجهیزات مهمی از جمله سرورهای اصلی بایستی به دور از تردد فیزیکی افراد متفرقه باشد و نگهداری در مکانی امن مورد حفاظت قرار گیرد. 
2- انتخاب کانال ارتباطی امن 
ایجاد کانال ارتباطی امن یک طرفه یا چند طرفه از ضروریات تدابیر امنیتی می باشد طبعا این امر خطر مقوله ی شنود و استراق سمع را به حداقل خود یا با بکارگیری تمهیدات لازم به صفر میرساند. 
3- دیواره آتش 
دیواره ی آتش که یک سیستم نرم افزاری حفاظت کننده است ، کامپیوتر هایی را که به صورت شبکه به هم وصل شده اند ، از حملات نفوذ گران سودجو و متخاصم که می توانند اطلاعات داخل شبکه را کشف کرده و یا از بین ببرند ، محافظت می کند.
4- به کارگیری تله های سیستمی 
تله سیستمی یک سیستم اطلاعاتی می باشد که با استفاده از ارزش کاذب خود ، اطلاعاتی راجع به فعالیت های بی مجوز و غیر قانونی جمع آوری میکند.
5- استفاده از شبکه های خصوصی مجازی 
شبکه خصوصی مجازی یا VPN امکانی است برای انتقال ترافیک خصوصی بر روی شبکه عمومی ، معمولاً از VPV برای اتصال دو شبکه خصوصی از طریق یک شبکه عمومی مانند اینترنت استفاده میشود و هدف آن افزایش ضریب امنیت اطلاعات می باشد.
6- طراحی و فعال سازی شبکه های اجتماعی 
راه اندازی موتورهای جستجوگر ، دایره المعارف های اینترنتی ، شبکه های خبری تصویری ، بازی های اینترنتی آنلاین، انیمیشن های جذاب و... همه و همه در زمره اقدامات فعالانه برای تقابل و زوال قدرت جنگ سایبری دشمن است.
موارد ذکر شده تنها چند مورد مختصر از تدابیر لازم برای امنیت فضای سایبر می باشدکه دامنه موضوع بسیار گسترده و دارای مباحث کارشناسی فراوانی می باشد که امید است با اطلاع رسانی در راستای ارتقاء سطح آگاهی عمومی و مسولین بتوان شاهد تاثیرگزاری بسزایی در دنیای مجازی کنونی باشیم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار