اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
سارا ممبینی 
وقتی  که از هیاهوی روز و بار سنگین مسئولیت ها خسته می شویم ، دلمان  هوای دنیای کودکی  را می کند . هوای آن روزهای بی دغدغه ی پر از آرامش .هوای لالایی های شبانه ی مادر و دست مهربان پدر . ولی کودکان غزه وقتی که بزرگ شوند  دلشان نمی خواهد به خاطرات  کودکی شان برگردند . روزهای کودکی برای آنان پر از صدای موشک و خمپاره است و پر از خون و  انفجار  . عده ی زیادی  از آنها در روزهای کودکی  خویش آغوش گرم مادر ، دست مهربان پدر و خانه ی امن خود را از دست داده اند و ساعت ها در هیاهوی  آتش و موشک های پی در پی  گریسته اند . 
هر بار که تصاویر گریان و چهره ی خونین کودکان غزه را می بینیم ، قلبمان آنگونه به درد  می آید که  گویی موشکی نامرئی به سینه مان  اصابت کرده است و هر بار که قطرات اشک بر گونه ی کودکی از کودکان غزه سرازیر می شود  و هراسی دلهره آور لحظه هایش را پر می کند ، سراپا اندوه و بغض می شویم  و دلمان می خواد دستان کوچک این کودکان معصوم و بی گناهی که قربانی جنگ شده اند را بفشاریم ودر آغوششان بگیریم . ولی دستهامان به دستان آنها  نمی رسد . ..اگر چه دستها مان به آن دستان کوچک نمی رسد ولی می توانیم با گفتار و نوشتار خود به همه ی کسانی که جنگ را در باریکه ی غزه ادامه می دهند هشدار دهیم که کودکان غزه بزرگترین قربانی این خشونت هستند و هیچ کس حق ندارد صدای موشک و خمپاره و خون و آتش را  به استرس لحظه لحظه ی  آنان بدل کند . چرا که این استرس در روح و روان آنها ماندگار خواهد شد و مغزشان را مورد آسیب قرار خواهد داد .
 متخصصان دانشگاه ویسكانسین آمریكا متوجه شده‌اند که مغز کودکان مضطرب با همسالان غیرمضطربشان متفاوت است و این تفاوت‌های مغزی روی توان ذهنی و ادراكی آنها تاثیر می‌‌گذارد.
 
كودكان وقتی تحت استرس شدید و مداوم زندگی می‌‌كنند در آزمون‌های حافظه‌ای محیطی، كارآیی ضعیف‌تری دارند. آنها همچنین در انجام تست‌های مربوط به حافظه كوتاه مدت نیز بیشتر دچار مشكل می‌‌شوند. خشونت کودکان را  مضطرب می کند. اضطرابی که شاید بروز ندهند اما همیشه با آنهاست و با شب ادراری، رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای وسواسی، مو کندن و ناخن جویدن، افت درسی و... خود را نشان‌ می‌‌دهد. این کودکان گاهی دچار لکنت زبان‌ می‌‌شوند، کابوس‌ می‌‌بینند و معمولا در ارتباط برقرار کردن با دیگران ناموفق هستند.
 
این مطالعه كه در مجله نوروساینس به چاپ رسیده تأییدی بر یافته‌های قبلی در مورد تأثیرات مخرب استرس در زندگی انسان است. در برخی از مطالعات اخیر نشان داده شده است كودكانی كه در شرایط پراسترس زندگی می‌‌كنند از نظر فرآیندهای سلولی سریع‌تر پیر می‌‌شوند و بنابراین می‌‌توان گفت استرس دوران كودكی عامل كاهش طول عمر است. این یافته حاصل مطالعه روی 61 كودك 9 تا 14 ساله است. متخصصان می‌‌گویند: هر چند این تفاوت‌ها در بافت مغزی جزیی و میكروسكوپی هستند اما می‌‌توانند تاثیرات مهمی‌ روی مهارت‌های ذهنی كودكان برجای بگذارند.

تاکنون بر اثر حملات اسرائیل به نوار غزه 400 هزار کودک فلسطینی دچار مشکلات روحی و  روانی شده اند و 447 کودک نیز کشته شده اند که میانگین سنی  کشته شدگان بین 10 تا 17 سال می باشد. همچنین 2 هزار و 877 کودک نیز زخمی شده اند و نیازمند مراقبت و رسیدگی های پزشکی می باشند .

منابع : 
1 )واحد مرکزی خبر 
2) سایت بیتوته 
3) سایت مشرق

برچسب ها: غزه ، کودکان ، کابوس
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
comment
0
0
comment باتشكر از مقاله شما در مورد بچه ها غزه
اي كاش در مورد بچه هاي غزه مطالب بيشتري مي نوشتيد و با أفراد مطلع و كارشناس در مورد چگونگي كمك رساني به أين كودكان مصاحبه اي مي كرديد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار