شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۸
دکتر سیدزین العابدین موسوی:
اثار منفی جنگ تحمیلی، سهم آبادان و خرمشهر و آثار مثبت آن را باید گوارای وجود تهران و اصهان و … دانست

به گردن مسئولان محلی نیندازید اگر عزم آبادانی این دو شهر را دارید آبادان و خرمشهر نیاز به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی دارند و این همت مجلس محترم و دولت خدمتگزار را می طلبد با این بودجه های بخور ونمیر هیچ کاری نمی توان کرد.
انقلاب نوپای اسلامی ایران در حال تسخیر قلوب ملتهای ستمدیده بود که دستگاه استکباری به زودی متوجه شد نتیجه معکوس را از انچه که در سر می پرورانید در منطقه در حال اتفاق افتادن است با دستپاچگی زیاد صلاح را در آن دید که به هر نحو ممکن جلوی گسترش انقلاب را بگیرد در این بین بهترین کار تحریک صدام تکریتی بعثی بود که به بهانه های مختلف قرارداد الجزایر و…. را بهانه کند و در یک تصمیم ناگهانی و غیر منتظره ارتش بعثی را با حمایت نیروی هوایی غرب و شرق دنیا تا پشت دروازه های نورد ولوله اهواز برساند وچه ویرانی ها و کشت وکشتارها یی را که در این منطقه به ارمغان نیاورد.
آبادان و خرمشهر به دلیل چسبیدگی به سرزمین عراق، قاعدتا آسیب پذیر نشان می داد وبعثیها هم از هیچ تلاشی در بیشتر ویران کردن این دو شهر مدرن خاورمیانه کم نگذاشتند. ویران کردند، کشتند ،بردند و غارت کردند، شهید کردند ومجروح و به اسارت گرفتند ،حتی به کودکان و زنان هم رحم نکردند انگار منطقه مورد هجومشان مسلمان نبودند. شیر زن آزاده آبادان خانم معصومه آباد کتابی دارد به نام من زنده ام که مطالعه آن ابعاد وحشیانه بعثی ها را فاش می نماید.
آبادان و خرمشهر در قبل از جنگ از مدرنترین شهرهای ایران و شاید خاور میانه بودند در کتابی که سالها پیش مربوط به خاطرات یکی از شیوخ کشورهای عربی منطقه خواندم ،ایشان اذعان نمودند که وقتی برای اولین بار، وارد آبادان شدم واقعا از خودم و کشورم خجالت کشیدم که ما کی به این نقطه از آبادانی خواهیم رسید.
آبادان عروس شهرهای ایران و خرمشهر قدیمی ترین بندر ایرانی مرتبط با دنیا بود از همه جای دنیا توریست در این منطقه رفت و آمد داشت شبهای کنار بهمن شیر و اروند صغیر، واقعا دیدن داشت چراغانی و جذاب. نخلهای سر به فلک کشیده و منظم و کانالهای جاری اطراف آنها بهشت را مجسم می نمود و وجود پالایشگاه و خدمات منظم شرکت نفت و…. ابادان و خرمشهر را از همه ایران متفاوت می نمود آبادانی و خرمشهری بودن افتخار بود و مایه مباهات، الان هم همه مفتخر به این منطقه هستند اما…
همه چیز در یک چشم به هم زدن با حمله یک دیوانه به نام صدام به هم ریخت، غبار تیره و تاریکی دو شهر را فرا گرفت ،شلیک بی امان خمسه خمسه و کاتیوشا و توپ وبمباران هوایی حتی اجازه نگاه کردن از پشت سر را از مردم گرفت خیلیها مقاومت کردند اما….
به هر حال نمی خواهم اوضاع جنگ را ترسیم کنم اما باید گفت بدون این مقدمه هم نمی توان طرح مشکل کرد آنچه مسلم است جنگ آثار مثبت و منفی دارد پایمردی مردم، ایستادگی بی سابقه ملت ایران در مقابل تجاوز، وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی،تمکین نمودن فرمان حضرت امام ره، ابلاغ مظلومیت ایران اسلامی به دنیا، ظهور قدرت بی چون و چرای ایران در همه عرصه ها، شناسایی ستون پنجم دشمن در سر زمینی که نان آن را می خورند و مهمتر از همه شناسایی دوست ودشمن از مزایای آن و دهها و شاید صدها اثر مثبت دیگر که در این مقال نمی گنجد.
اما انصافا جنگ تحمیلی صدام اثار منفی هم داشت ویرانی، فقر، فساد ،قتل و کشتار، معلولیت اسارت و تبعید، مهاجرت اجباری، بیکاری ،تعطیلی دانشگاهها و مراکز اموزشی، از بین رفتن زیر ساختهای عمرانی ، هزینه های گزاف بازسازی ،متلاشی شدن خانواده ها و هزاران مشکل دیگر.
به نظر می رسید به محض پایان جنگ ، با در نظر گرفتن این مشکلات و در نظر گرفتن فرمایش حضرت امام ره که با اطمینان فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام ادا نموده است آبادان و خرمشهر، بهتر از پیش بازسازی و نوسازی خواهند شد، فقط با کمی صبر و فرصت دادن به مجریان.
اکنون ۲۵ سال از جنگ میگذرد، خانواده هایی هستند که هنوز آرزوی بازگشت به سرزمین پدری خود را دارند اما هنوز منتظر همان آبادان و خرمشهر قبل از جنگ هستند زیر ساختها ویران است، فاضلاب شهری، به دلیل نقص فاحش، همین چند روز پیش جان دو جوان آبادانی را گرفت و خانواده های آنها را عزادار کرد. دژهای دوران جنگ هنوز استوارند، فقر وبیکاری، امار عجیب و غریبی در سطح استان دارد، میزان طلاق ۴۰ درصد است و خانواده های زیادی از هم پاشیدند و یا در حال از هم پاشیدن هستند، بودجه آبادان و خرمشهر، همان بودجه عادی است که به بقیه شهرها داده می شود
آیا غیر از این است که آبادان و خرمشهر با تمام این مشکلات و مشکلات ناگفته دیگر محصول هشت سال جنگ است، محصول آثار منفی جنگ است، محصول عقده های شوم استکبار جهانی و نتیجه دیوانگی صدام تکریتی است.
پس آیا این عادلانه است، این همه آثار زیانبار و منفی جنگ سهم آبادان و خرمشهر بماند و آثار مثبت نصیب شهرهایی که به بهانه عمران ، بندر خشک می سازند تا به نام بندر از سرمایه های جدیدی در کشور استفاده نمایند و با نفت و سرمایه های این منطقه جاهای دیگر آباد شود و به آبادانی از دست رفته آبادان توجهی نشود و آبادان وخرمشهر بمانند با دردها و زخمها و معلولیتها و….
آری این معامله ای عادلانه نیست؟
باید فراتر از قوانین فعلی و مقررات موجود به آبادان و خرمشهر توجه کرد چون مشکلات آبادان و خرمشهر فراتر از قانون است مجلس محترم و دولت تدبیر و امید باید ۵۰۰۰ میلیارد تومان ویژه عمران و آبادانی خرمشهر و آبادان برای تبدیل آن به آبادان و خرمشهر قبل از جنگ تصویب و ابلاغ کنند ایا این خواسته نامعقولی است؟ آبادانی و خرمشهری که در قالب منطقه آزاد اروند، تنها منطقه ای است که می تواند اقتصاد کشورهای حوزه دریای سرخ را به منطقه قفقاز پیوند دهد و اقتصاد ایران را شکوفا سازد سزاوار این توجه ویژه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار