شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر:
مهندس علاقه بند اظهار داشت : مقدمات اجرای این طرح از سال 1389 شروع شد و تاکنون 75هزار هکتار از این طرح ملی نوسازی و در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته است.
مهندس علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در دیدار با نمایندگان رسانه های گروهیاظهار داشت  عملیات اجرایی طرح  احیای 550 هزار هکتاری اراضی دشتهای خوزستان و ایلام تا تیرماه   95 پایان می پذیرد . 
وی افزود : پس از سفر هیات دولت و رییس جمهوری به خوزستان در دی ماه 1392 ، مبلغ یک میلیارد و 500میلیون دلار معادل 38هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به مدت سه سال برای اجرای این طرح ملی اختصاص یافته که در سال نخست آن یعنی در سال 1393 حدود 9 هزار و 900میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که از این اعتبار مبلع شش هزار و 760میلیارد ریال آن تخصیص و در هم اکنون در اختیار بانک کشاورزی خوزستان قرار گرفته است.
وی گفت: براساس این طرح در مدت سه سال آینده 307هزار هکتار از مجموع 550هزار هکتار ، تا پایان سال 1395 نوسازی و تجهیز خواهد شد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر که مجری این طرح عظیم ملی است در ادامه گفت: مقدمات اجرای این طرح از سال 1389 شروع شد و تاکنون 75هزار هکتار از این طرح ملی نوسازی و در اختیار بهره برداران محلی قرار گرفته است.

علاقه بند اظهار داشت: با تخصیص اعتبار جدید در سال 1393 ، کار نوسازی و تجهیز حدود 53هزار هکتار به زودی شروع می شود.
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: با اجرای طرح نوسازی و تجهیز 550هزار هکتار از اراضی وزستان و ایلام ، در مجموع 9 میلیون تن به تولیدات زراعی و باغی این دو استان افزوده می شود.

میزان تولیدات سالانه زراعی و باغی استان خوزستان 13میلیون و 200هزار تن می باشد. 

علاقه بند گفت: از مجموع 550هزار هکتار ، 500هزار هکتار به خوزستان و 50هزار هکتار به استان ایلام (شهرستان دهلران) تعلق دارد.

وی ایجاد اشتغال برای 330هزار نفر ، جلوگیری از پرت آب ، اصلاح خاک و تکمیل سرمایه گذاری بالا دستی را از مزایای مهم طرح ویژه سفر مقام معظم رهبری به خوزستان عنوان کرد. 
وی  فاینانس خارجی را از  منابع مهم تامین اعتبار برای شتاب بخشی به این طرح  دانست و تصریح کرد : 
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ، از منابع خارجی(فاینانس) 19هزار میلیارد ریال برای شتاب بخشی به این طرح نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: چنانچه این فاینانس که از کشور چین می باشد در اختیار این طرح قرار گیرد این طرح عظیم ملی زودتر از موعد به بهره برداری کامل خواهد رسید.

علاقه بند ابراز امیدواری کرد با تامین و تخصیص این اعتبار خارجی ، امکان گشودن چند جبهه کاری جدید در مناطق مختلف خوزستان و ایلام فراهم شود.

به گفته وی طرح نوسازی و تجهیز 550هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام در 17شهرستان تعریف شده که مهمترین آن در مناطق غربی و شوره زار غرب خوزستان واقع شده است. 

وی  هزینه نوسازی و تجهیز هر هکتار زمین  را 120میلیون ریال دانست و  افزود : 
تقریباˈ همه هزینه های نوسازی و تجهیز این اراضی بر عهده دولت است و پس از اتمام عملیات زهکشی ، آبیاری ، تسطیح و شست و شوی خاک در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

علاقه بند به ضرورت تعامل و همکاری کشاورزان و بهره برداران محلی با مجریان این طرح اشاره کرد و گفت: چون کشاورز باید حداقل یک سال زمین خود را در اختیار مجری طرح قرار دهد تا عملیات در آنت صورت گیرد ضروری است همکاری و مشارکت بهره برداران محلی افزایش یابد.

وی گفت: هم اکنون بهره برداران ، تعامل و همکاری خوبی با مجریان این طرح عظیم ملی داشته اند. 

عاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: گزارش پیشرفت طرح 550هزار هکتاری به صورت هفتگی به وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان ارایه می شود.

وی همچنین از پیگیری استاندار خوزستان در رفع موانع و مشکلات این طرح ملی تقدیر کرد.

بنا بر این گزارش طرح 800هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری در سال 1375 به خوزستان مصوب شد.

با نوسازی و تجهیز 550هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام و امکان دو تا سه کشت در سال ، سطح اراضی زیرکشت به 800هزار هکتار تخمین زده شده است.

تکمیل طرح نوسازی و تجهیز 550هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سفر استانی دی ماه هیات دولت به تصویب رسید و دکتر روحانی در اجتماع مردم خوزستان ابراز امیدواری کرد تا پایان کار دولت یازدهم این طرح مهم به سر انجام برسد و در خدمت مردم استان قرار گیرد.

در حاشیه :
* این دیدار دومین نشست خبری  در خصوص اطلاع رسانی از وضعیت طرح 550 هکتاری با حضور خبرنگاران بود .
* مهندس علاقه بند اجرای این طرح را یک فرصت برای استان خوزستان دانست .
*  15 شهرستان  در استان خوزستان و یک شهرستان از  استان ایلام  محل اجرای این طرح  هستند .
* معاون اجرایی موسسه جهاد نصر اظهار داشت پس از پایان طرح باید آموزشهای لازم به مردم در جهت حفظ و نگه داری زمین های کشاورزی داده شود . 
* تا کنون بیشتر پروژه های وزارت نیرو در سطح کشور  توسط موسسه جهاد نصر و شرکت های وابسته به آن انجام شده است . 
* مهندس علاقه بند در این نشست خبری از حمایت های  صمیمانه ی استاندار خوزستان ، نماینده ی ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تشکر و قدردانی کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار