اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
هومن خورشید 

اغلب ما خوزستانی ها این نصیحت پدر و مادر خود را بیاد داریم که همواره می گفتند درس بخوان و تلاش کن تا بتوانی در شرکت نفت استخدام شوی !

شرکت نفت و بعدها حفاری ، فولاد و پتروشیمی و پالایشگاه همیشه قبله آمال و آرزو های بسیاری از جوانان و خانواده های خوزستانی بوده است. ذائقه ای که نزدیک ترین راه رسیدن به رفاه و آسایش را استخدام و مزدبگیری از صنایع بزرگ دولتی در خوزستان می دانست و در بسیاری جاها مایه مباهات  نسبت به دیگر ایرانیان بوده است.

این راه میانبر همواره مانع رشد و رونق کارآفرینی و تقویت بخش بازار و خدمات در این استان بوده است. ولی امروز ذهنیت خوزستانی ها از این صنایع چیزی جز دوگانه رفاه و محرومیت، غنی و فقر ، امکانات و کمبود ها نیست! نگاهی به وضعیت فعلی مسجد سلیمان ، اهواز ، آبادان و ماهشهر و دیگر شهرهای استان این تفاوت را بیش از پیش آشکار می سازد که صنایع ملی بسان جزایری در دریای محرومیت استان خود نمایی می کنند.

صنایعی که محیط زیست ما را در قبال مبلغ ناچیز عوارض آلودگی و ارزش افزوده به یغما بردند، جاده های شهری ما جولانگاه کامیون های صادرات و واردات آنها شده و شهرهای ما زیر فشار اقتصادی کارکنان مهاجر و غیر بومی آنها  قرار گرفته اند و سرانجام سود این سرمایه گذاری های ملی به خارج از استان هدایت می شود .   

صنایعی که بزرگیشان روزگاری  بنفع شهرهای کوچک ما بوده است اما امروز با رشد شهر نشینی و بزرگ شدن شهرهای ما خدمات شان به استان خیلی کمتر از مضراتشان است و همچون درختانی تناور و کم خاصیت مانع رشد هرگونه نهال و گیاه کوچکی در کنار خود شده اند و سودشان بیشتر برای همسایگان است تا اهالی.
 استان خوزستان امروز در جذب  و گردش درآمد اهالی خود نیز ضعیف است . امروز قشر متوسط و توانمند استان برای خرید مایحتاج خانواده چشم به بازارهای پایتخت دوخته است و در کوتاهترین فرصت ها برای تفریح خود از شمال و اصفهان و مشهد سر در می آورد و اینها نشان از ضعف بازار و کسب و کار و صنعت گردشگری و تفریح است. 

امروز خوزستان به این درک رسیده که به برای تأمین خود باید ذهنیت خود را از کسب و کار تغییر دهد. استان ما و مردم آن نیاز به تغییر نگرش ، ذائقه و رفتار اقتصادی را بیش از پیش احساس می کند. 
با نگاهی به مهمترین مواضع و تصمیمات استاندار خوزستان از بدو مسئولیت، بوضوح  می توان دو حوزه ای را که ایشان بیشترین تاکید و نگاه را به آنها دارد حوزه گردشگری و تجارت و بازار دانست. تاکید استاندار خوزستان بر توسعه منطقه آزاد اروند و بهره بردن تمام مردم خوزستان و حتی استان های همجوار داخل و خارج کمک بزرگی برای رونق تجارت خرده فروشی و تبدیل آبادان و خرمشهر به یک بازار بزرگ تجاری در جنوب غرب ایران است .

از دیگر تصمیمات راهبردی دکتر مقتدایی تبدیل خوزستان به قطب گردشگری کشور می باشد. وجود رودخانه های پهناور، تالاب های بین المللی ، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سد ها و همچنین  مناطق کوهستانی در شمال خوزستان و دشت و کویر زیبا در مرکز و جنوب استان در کنار آثار تاریخی و باستانی نمونه، خوزستان را می تواند بدل به قطب گردشگری کشور کند . 

در هفته های گذشته استاندار خوزستان با امضای تفاهم نامه 1300 میلیارد تومانی برای توسعه مناطق گردشگری خوزستان به یکی از مهمترین تصمیمات  استراتژیک دوران مدیریت خود دست زد و این هفته دکتر مقتدایی  از اختصاص 200 میلیارد تومان برای ساماندهی تالاب ها خبرداد .

 این تفاهم نامه تنها آغاز یک پروژه بزرگ عمرانی نیست بلکه شروع یک دوران جدید برای استان و مردم خوزستان است، چرخشی است به سمت صنعت گردشگری و خدمات آن و درک دوباره ای از نعمت های خدادادی که تا کنون از آن بهره نبردیم. سرمایه گذاری وسیعی که راه ما را به طبیعت زیبای خوزستان باز می کند و باید درآمد و گردش ثروت را در بخش گردشگری و خدمات به جریان درآورد.

 در آینده ای نزدیک ایرانیان باید خوزستان را به طبیعت و تفرجگاه های زیبا ، تالاب های بکر و رسوم و آداب فرهنگی پربار خود بشناسند نه به نفت و پتروشیمی و فولاد! و هر خوزستانی پیش از آنکه برای سفر راهی شهرهای دیگر بشود باید دیدنیهای استان خود را کامل از بر باشد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار