اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
نقش و جايگاه كتاب و كتابخواني در ارتقاء فرهنگ عمومي جامعه و رشد افرادي كه بعدها بواسطه همين مطالعات شايد نخبگاني از جامعه خواهند شد بي بديل است.

شايد هيچ جايگزين ديگري را براي آن نتوان برشمرد. عليرغم اينكه آحاد جامعه با هر گروه سني و تفكري بر اين نكته اذعان دارند اما چرا در حوزه كتاب و كتابخواني وضعيت مطلوبي در شهر اهواز مشاهده نمي گردد.وقتي به اين سوال بر مي خوريم صدها اما و اگر ديگر در ذهن نقش مي بندد كه هر كدام سوژه هايي قوي و بسيار مهم براي تحقيق و تفحص خواهند بود. بطور مثال متوليان اصلي ارتقاء فرهنگ كتابخواني در جامعه چه كساني هستند، نقش خانواده ها يا جايگاه نظام آموزشي چكونه است ، يا عملكرد نهاد كتابخانه ها و دهها ارگان ديگر چگونه است.

 ولي نكته مهم اين است كه همگي اين عوامل بصورت زنجيروار در فرهنگ كتابخواني مهم و موثر هستند و بايد در جايگاه خود مورد بررسي و كنكاش قرار گيرند. روي سخن بر موضوع كتابخانه ها متمركز است و مشخص تر بر اين نكته كه چرا كتابخانه هاي ما كم فروغند و از جانب شهروندان استقبال شاياني از آنها بعمل نمي آيد. 

بهتر است با اين سوال موضوع را شروع نمود كه كتابخانه يعني چه؟ محلي براي حفظ و نگهداري كتاب در محلات مختلف يا محل هاي خاص شهري براي ارائه به شهروندان يا ايجاد محيطي آرام و مطلوب براي مراجعه دوستداران كتاب و محققين و اهل درس و مدرسه كه البته همه را شامل مي گردد. امام بيشترين مراجعات به كتابخانه هاي شهر ما براي كدامين هدف است.اين موضوعي است كه نهاد كتابخانه ها بايد روي آن كار نمايد.مانند موضوعات ديگري كه مي توان از طريق نظر سنجي از مراجعين جوابهاي مطلوبي را بدست آورد.

بطور مثال گروههاي سني مراجعه كننده بايد مشخص و آناليز گردند ،بيشترين فراواني موضوعات كتابي كه مورد مطالعه قرار مي گيرند كدامند.ساعتهاي پيك مراجعات روزانه ، هفته ، ماه و فصول بايد مشخص گردند.اما گاهي كتابخانه ها فقط محلي براي مراجعه افراد كتابخوان يا درسخوان قرار مي گيرند بدين صورت كه كتاب خود را همراه آورده و يا در فصول امتحانات بدليل محيط آرام مراجعه و محلي جهت مطالعه مي گردند.

سوال ديگر اينكه مراجعين بايد فقط بدنبال كتاب باشند؟ قطعا اينطور نيست ،بطور مثال در كتابخانه هاي مطلوب انواع نشريات استاني، كشوري و حتي بين المللي ارائه و البته طرفداران زيادي هم دارند.پس بايد در كنار ارائه كتاب بتوان ده ها برنامه فرهنگي ديگر را در اين حوزه تعريف نمود. مانند رونمايي از كتب نويسندگان و برگزاري جلسات نقد و بررسي موضوعي كه چند سال است به همت دوستان فرهنگي در كتابخانه مركزي اهواز در حال انجام است و بايد به ديگر كتابخانه ها تسري يابديا جلسات هفتگي شعر و ترانه و رمان زيرا در همين مكان ها كه مي توان استعدادهاي مناسب را شناسايي و ارتقاء داد.

كتابخانه ها بايد با ارائه انواع كارگاههاي آموزش فرهنگي در حوزه نوشتار بتوانند مخاطبين را جذب و در كنار آن بصورت تخصصي و عمومي محصولات فرهنگي را عرضه نمايند ،پس مي توان براي مخاطبين عام و مخاطبين خاص تعاريف و برنامه هاي گوناگون را ارئه نمود.مي توان براي جذب سنين پايين كه تزريق خوراك فرهنگي جزء ضروريات رشد فكري آنان است برنامه ارائه نمود و اوقات بسياري از آنها را پر نمود خصوصاً در فصل تعطيلي مداس و دانشگاهها كه فرصت طلايي انجام اين كار است.

همچنين كتابخانه ها مي توانند بعنوان محل هاي شاخص مهياي ارائه انواع خدمات فرهنگي باشند و با داشتن انواع سالن ها و كارگاههاي تخصصي سوژه هاي جذب مخاطبين را بيشتر نموده و بتوانند خدمات متنوع و ارزشمندي را ارئه نمايند و بنوعي بتوانند خلاء و نقصان سراي فرهنگي محلات را پر نمايند.

البته از ارئه خدمات نوين الكترونيكي در جنب كتابهاي كاغذي نيابد غافل بود و شايد بتوان گفت در انتخاب اسم كتابخانه بصورت منفرد بايد تجديد نظر شود و بنوعي الفاظ الكترونيك را وارد نمود.زيرا بسياري از كتب و نشريات و مقالات علمي و مستندات فرهنگي در قالب هاي چند رسانه اي ارائه مي گردند و توليد آنها در كشور نهادينه گرديده است و نمي توان از وجود آنها بي بهره بود.بطور مثال جامع ترين ديوان شعراي كشور در قالب نرم افزار هاي مفيدي توليد مي شوند كه شامل نماش با انواع خطوط،انواع تفاسير شعري،خوانش شعرها،تصاوير گرافيكي زيبا مي باشند كه در نهايت محتواي بيشتري را ارائه و اثربخشي بيشتري را بر مخاطبين دارند و نبايد فقط به شيوه هاي سنتي كتابخواني بسنده نمود .

كوتاه سخن اينكه نياز است كارهاي كارشناسي زيادي صورت گيرد و سيستم هاي نگهداري و ارائه كتابها بايد متحول گردند و نحوه ارائه خدمات بايد مورد بازنگري قرار گيرند..بدون تعارف بايد گفت كارهايي كه انجام شده كم است و كمي ها و كاستي هاي فراواني وجود دارند كه نياز به خلاقيت و ارائه محتواهاي بيشتري مي باشد تا بتوان مخاطبان بيشتري را جذب نمود، در برنامه ريزي ها در شهري مانند اهواز بايد مناطق گوناگون را مد نظر قرار داد و بايد از افراد متخصص و كاركشته بهره برد كساني كه دلسوختگان اين حوزه مي باشند و عشق و علاقه وافري به امر كتاب و كتابخواني دارند مگر نه گسترش كمي كتابخانه ها بدين صورت و حتي افزايش كتب و محتوي دردي را دوا نمي نمايد.در پايان بايد گفت در باب كتاب و كتابخواني هر چه گفته شود قاصر و هر كاري انجام شود قطعا كم است و بايد بيشتر تلاش نمود.

نويد قائدي
1393.05.23
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
comment
0
2
comment به اعتقاد من که 4 سال مداوم در کتابخانه های شهر حضور دارم، باید کتابخانه ها رایگان و حتی در روزهای تعطیل نیز باز باشد.
واینطوری نباشد که برای باز ماندن کتابخانه در روز تعطیل اعضا مجبور به پرداخت پول شوند.
باید برای علم ارش قائل شد.
تنها کتابخانه استاندارد در اهواز کتابخانه مرکزی می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار