شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
عضو كانون منتقدان تئاتر ايران در عين حال خاطرنشان كرد: در چند سال اخير بيشترين وقت اجرا‌هاي عمومي تئاتر به تئاتر كودك اختصاص داده مي‌شد و از توجه به ساير گونه‌هاي تئاتر به خصوص آثار فاخر تئاتر دنيا آن چنان كه شايسته بود توجه نمي‌شد.
عضو كانون منتقدان تئاتر ايران درباره اجراي نمايش "جايي در ميان خوك‌ها" در اهواز مي‌گويد: شايد بعضي‌ها بگويند اثري كه داستان آن به جنگ جهاني دوم برمي‌گردد مناسب اجرا در سطح اهواز نيست اما من توجه دوستان را به آن روي سكه جلب مي‌كنم و آن هم پرداختن به موضوع انسان است كه فرقي نمي‌كند در چه دوره و برهه تاريخي باشد.
 
رضا كياني  گفت: اجراي اين نمايش را به فال نيك مي‌گيرم و معتقدم تئاتر به ما مجال انديشيدن را مي‌دهد و فكر نمي‌كنم كه چنين مجال و فرصتي در زندگي معمول براي ما فراهم شود. پس بايد به وجه تفكربرانگيز تئاتر هم توجه كرد؛ هر چند مي‌دانم به گونه‌هاي ديگر تئاتر نظير تئاتر كودك و سرگرم كننده و شاد هم نياز داريم.
 
عضو كانون منتقدان تئاتر ايران در عين حال خاطرنشان كرد: در چند سال اخير بيشترين وقت اجرا‌هاي عمومي تئاتر به تئاتر كودك اختصاص داده مي‌شد و از توجه به ساير گونه‌هاي تئاتر به خصوص آثار فاخر تئاتر دنيا آن چنان كه شايسته بود توجه نمي‌شد. تلاش گروه تئاتر زهور و انتخاب اين نمايش‌نامه را در راستاي ارتقاي سطح تئاتر اهواز مي‌دانم و اي كاش اين نمايش به مدت 30 شب اجرا می‌شد تا براي اولين بار اين رويه در تئاتر اهواز نهادينه شود.
 
وي ادامه داد: نمايش "جايي در ميان خوك‌ها" مانند هر اثر نمايشي ديگري داراي نقاط ضعف و قوتي است. با شناختي كه از سيد صادق فاضلي دارم كه آدم نقدپذيري است بايد در جهت رفع ضعف و شناخت كاستي‌هاي نمايش بكوشد. اميدوارم كه در آينده شاهد استمرار آثار فاخر در سطح تئاتر اهواز باشيم.
 
كياني افزود: اين نمايش يك اثر بين‌المللي است و جان‌مايه آن به انسان و دردهاي درون انسان و غربت انسان در ميان ناسازگاري‌هاي جهان مي‌پردازد و مسايلي كه با روحيات انسان ناسازگارند و انسان را به غربت مي‌برند پرداخته مي‌شود. البته اين اثر يك رويكرد ضد جنگ دارد.
 
اين كارگردان تئاتر اظهار كرد:‌ "جايي در ميان خوك‌ها" داستان سربازي است كه از جنگ گريخته و به يك خوك‌داني پناه برده اما در تصور مردم اين سرباز در جنگ كشته شده و در جهت پاسداشت مقام او جشن‌ها و مراسم ويژه‌اي تدارك مي‌بينند غافل از اين كه اين سرباز زنده است و در خوك‌داني پنهان شده و اين حكايت از آن قهرمان‌سازي‌ها و قهرمان‌پروري‌هاي ويژه كمونيستي است و آن ايدئولوژي حاكم بر آن كشور در آن زمان بود كه قهرمان‌سازي‌ها و قهرمان‌پروري‌ها در آن برهه از تاريخ به وفور انجام مي‌شد.
 
كياني بيان كرد: طبق شناختي كه از سيد صادق فاضلي دارم و تجربه ديدن كارهاي او به ما نشان مي دهد كه او كارگرداني خوش ذوق در تئاتر است و هميشه تلاش مي‌كند كه نمايش‌نامه از حالت يك‌نواختي خارج شود و جنبه‌هاي تصويري كار هم بارور شوند. واقعا هم بخشي از قدرت خلاقه كارگردان همين است كه جنبه‌هاي بصري و تصويري كار از دل نوشته تجلي كند.
 
او ادامه داد: آقاي فاضلي در اين زمينه خلاقيت به خرج داد و تلاش خود را كرد؛ هر چند به نظر من اين نمايش ظرفيت بيشتري براي كار داشت و مي‌توانست از نور و موسيقي بسيار بهتر و خلاقانه‌تر استفاده شود.
 
كارگردان نمايش "‌گفت‌وگوي شبانه" تصريح كرد: اين نمايش در دكور مختصر هم قابل اجرا بود. بازي بازيگران نمايش نيز قابل تحسين است؛ هر چند در جايي صداسازي را شاهد بوديم. همچنين جريان سيال بخش نمايش جريان سيال ذهن بود.
 
وي افزود: من به آقاي فاضلي براي انتخاب اين متن تبريك مي‌گويم و اميدوارم كه اين رويه استمرار پيدا كند و بخش خصوصي هم در كنار گروه‌هاي تئاتري در جهت اشاعه هنر تئاتر سهيم باشد. فكر برگزاري جلسه نقد و بررسي نمايش‌ها قطعا ايده سازنده‌اي است اما به هر حال اين بستگي به شرايط و كارگردان دارد و اخلاقي نيست كه گروه نمايش را مجبور به برگزاري جلسه نقد و بررسي كرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
هنرمند
|
United States
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
comment
0
0
comment یک نمایش خسته کننده و طولانی. ما هم تاتر خواندیم. موضوع جذابیت خودش را از دست داده
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار