اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۹۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
در پی بروز نا آرامی ها در عراق و اشغال این کشور توسط گروه تروریستی داعش، شب گذشته وزیر نفت از به تعویق افتادن صادرات گاز به عراق خبر داده است. این در حالی است که میزان تولید نفت عراق نیز به دلیل حمله داعش از کاهش برخوردار شده است.
پس از کاهش صادرات نفت عراق در پی اشغال این کشور توسط گروه داعش، صادرات گاز ایران به عراق نیز که بنا بود اوایل سال آینده عملیاتی شود به تعویق افتاده است.

به گزارش ایسنا با تکمیل خط لوله صادرات گاز در ایران بنا بود عملیات صادرات گاز به عراق طی مدت 10 سال، از اوایل سال آینده آغازشود.

بر این اساس بنا بود طبق برنامه در سه سال اول ۴ تا ۷ میلیون مترمکعب در روز، در دو سال بعد حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز و بعد از آن روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر ‌شود.

همچنین درباره قیمت گاز صادراتی به عراق، گفته می شود که قیمت صادرات گاز براساس فرمول فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی (نفت کوره و گازوئیل) تعیین می شود و در حد قیمت صادرات گاز به ترکیه است و قیمت آن از قیمت گاز وارداتی ترکمنستان به ایران کمتر نیست.

در این راستا علی ماجدی، معاون بازرگانی و امور بین الملل وزیر نفت گفته بود که براساس برنامه ریزی و توافقهای انجام شده، نخستین صادرات گاز به این کشور همسایه اوایل سال آینده محقق خواهد شد.

اما در پی بروز نا آرامی ها در عراق و اشغال این کشور توسط گروه تروریستی داعش، شب گذشته وزیر نفت از به تعویق افتادن صادرات گاز به عراق خبر داده است.این در حالی است که میزان تولید نفت عراق نیز به دلیل حمله داعش از کاهش برخوردار شده است.

به گزارش ایسنا خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در خاک ایران که از چارمله در استان ایلام شروع می شود و در نفت‌شهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد از پیشرفت ٨٠ درصدی برخوردار شده است.

همچنین بنا بود در سال آینده با تکمیل خط ٦٠٠ کیلومتری ششم که از اهواز شروع می شود و تا دهکلان ادامه دارد، امکان افزایش ظرفیت گاز ارسالی به عراق فراهم می شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار