اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
معاون ميراث فرهنگي خوزستان در مورد وضعيت ثبت ملي رودخانه كارون توضيح داد.

عاطفه رشنویی اظهار کرد: ثبت ملی رودخانه کارون بین سه استان مشترک است چراكه رودخانه کارون فقط همین بخشی که از اهواز می‌گذرد نيست.

وی با بیان اين كه قرار است از سرچشمه تا حوزه آبریز كارون بررسی و ثبت ملی شود، توضيح داد: هر سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، و کهگيلویه و بویراحمد در حال همکاری هستند تا کارون را به ثبت ملی برسانند.

رشنويي با اشاره به اين كه ثبت منابع عظیم طبیعی یک مقدار زمان‌بر است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر پرونده ثبت ملي كارون یک ماه است که شروع به کار کرده اما تا چند ماه کار ثبت آن طول می‌کشد تا تعيين حریم و کارهای قانونی آن انجام شود.

معاون ميراث فرهنگي خوزستان با بيان اين كه اين اجازه وجود دارد تا مناظر و مزایای طبیعی که در طول تاریخ برای بشر تأثیرگذار بوده‌اند ثبت ملی شوند، اظهار كرد: رودخانه کارون نیز به واسطه گذر از دشت‌های پر آب خوزستان، استقرارهایی که در طول تاریخ در کنار آن صورت گرفته، تأثیر آن در به وجود آمدن شهر شوشتر و اهواز و اتفاقاتی که برای بارگیری کشتی‌ها در دوره قاجار رخ داده قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

او درباره ضوابط آثار طبيعي كه ثبت مي‌شود، توضيح داد: ضوابط ثبت آثار طبیعی با ضوابط ثبت محوطه‌ها و بناهای تاریخی کاملا متفاوت است. مثلا در يك رودخانه كارهايي همچون پل زدن، بهره‌برداری و استفاده از رودخانه برای ثبت مورد نياز است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار