موضوع این است که درست یا نادرست مردم نسبت به مدارس تیزهوشان هر شهری به عنوان جایگاهی برای دانش آموزان بااستعداد و تیزهوش و به نوعی تضمین آینده ی تحصیلی آنان نگاه می کنند.تکرار می کنم این نگاه درست باشد یا نادرست وجود دارد.
دکتر علیرضا مخبر دزفولی
خیلی اوقات فکر می کنم به دلائل مختلفی استان خوزستان و مردم شریف آن مظلوم ترین استان و مردم ایرانند و برای این موضوع هم استنادات متعددی موجود است.
از دوران سخت دفاع مقدس و له شدن خوزستان زیر چکمه های استکبار جهانی و نوکر حقیرشان صدام تا بعدها در بی اعتنایی ظالمانه به خوزستان در بازسازی و عدم گسیل امکانات و بودجه توسط مسئولین ادوار مختلف علی رغم تأکیدات حضرت امام و مقام معظم رهبری در رسیدگی خاص به خوزستان ،تا عدم اجرای طرح مصوب مقام معظم رهبری در بحث کشاورزی استان تا تهدید مستمر به انتقال آب کارون تا بی نفوذ بودن مسئولین ادوار مختلف و ناتوانی در دفاع از منافع خوزستان مظلوم تا....و اکنون موضوعی که باعث شد دست به قلم ببرم و این جملات را پیشکش فرهیختگان استان کنم ظلم فاحشی است که در میان سکوت یا عدم اقتدار مسئولین آموزش و پرورش استان خوزستان و نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به دانش آموزان تیزهوش اهوازی روا داشته شده است و علی رغم پیگیری های فراوان از طرف خانواده ها و حقیر راه به جایی نبرده است.
موضوع این است که درست یا نادرست مردم نسبت به مدارس تیزهوشان هر شهری به عنوان جایگاهی برای دانش آموزان بااستعداد و تیزهوش و به نوعی تضمین آینده ی تحصیلی آنان نگاه می کنند.تکرار می کنم این نگاه درست باشد یا نادرست وجود دارد.
1:نکته ی جالب اینجاست که شهراهواز نسبت به استان های هم جوار و غیرهمجوار مثل شیراز و اصفهان و تهران و تبریز و...در مقطع هفتم فقط دو مدرسه یکی مخصوص دختران و دیگری مخصوص پسران دارد.یعنی برای شهر میلیونی اهواز برای پسران تیزهوش اهوازی یک مدرسه و برای دختران تیزهوش اهوازی فقط یک مدرسه وجود دارد این در حالی است که بنا به تحقیق به عمل آمده استانهایی که از آن ها نام بردم بین دو تا چهار برابر اهواز مدرسه تیزهوشان دارند ! این از ستم اول.
2:در حالی که اهواز ظالمانه از نظر تعداد مدارس تیزهوشان نسبت به استان های دیگر عقب است در میان حیرت مطلعین ودانش آموزان خانواده های منتظر و مشتاق آنان، امسال از طرف مرکز استعدادهای درخشان کشور به بهانه ی جلوگیری از گسترش این مدارس به قصد افزایش کیفیت آنها(در حالی که اهواز شدیدا محتاج گسترش این مدارس با توجه به عقب ماندگی قبلی و جمعیت دانش آموزی آن است) ظرفیت پذیرش دانش آموزان اهوازی در دو مدرسه ی مذکور امسال کاهش یافته است !!!؟؟
یعنی از 120 نفر به 104 نفر رسیده است و صدای مسئولین آموزش و پرورش هم یا بلند نشده یا به دلیل ضعف مجموعه ی مدیریتی استان به جایی نرسیده است که هر دو محل تأمل و تأسف است.
3:حقیر به قصد دفع این ظلم به عنوان یک شهروند اهوازی بعد از اطلاع از موضوع با دکتر شجاعی رییس مرکز استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش مکاتبه و تلفنی موضوع را پیگیری کردم و ایشان نیز نامه ی حقیر را به شخصی دیگر ارجاع دادند که نام ایشان محفوظ است. در تماس با ایشان وی ضمن تایید این موضوع گفتند تاکنون از طرف مسئولین آموزش و پرورش خوزستان هیچ اعتراضی به این موضوع نشده و از سوی نمایندگان مجلس هم واکنشی مشاهده نشده است و تلویحا به موضع مشترک مسئولین سایر استان ها در این موضوع و موضوعات مشابه اشاره کردند.( که حتما می دانید بیش از همه کدام استان در دفاع از منافع مردمش پیشگام است ! )
4:حقیر علی رغم این که در همه ی این سال ها هیچوقت در هیچ موضوعی به نمایندگان اهواز نه متوسل شده ام و نه تماسی داشته ام و نه امیدی به اثربخشی این تماس ها، برای دو نفر از نمایندگان شهرمان که گمان می کردم منشأ تأثیری باشند دو پیامک زدم به این مضمون که" فلانی هستم و عرضی دارم".این پیامک ها را هم از این جهت زدم که اصولا نمی دانستم نسبت به حقیر شناخت کاملی دارند یا نه.بلافاصله بعد از ارسال این پیامک ها هم آقای شکرخدا موسوی و هم آقای سید شریف حسینی با حقیر تماس گرفتند و ضمن اظهار لطف غیرقابل پیش بینی به حقیر و نوشته های ناچیزم ،موضوع را جویا شدند.
نشان به این نشان که جناب آقای حسینی در جمله ی غافلگیرکننده ای گفتند که به صورت مرتب وبلاگ حقیر را می بیند و حتی از نوشته هایم در نطق هایش در مجلس استفاده می کند که جای تشکر و امتنان دارد و بر خود لازم می دانم که از لطف آنها صمیمانه تشکر کنم.حقیر هم موضوع را به صورت مفصل همراه با استنادات موجود خدمت این دو نماینده محترم اهواز توضیح دادم و هر دو قول پیگیری فوری دادند وحتی یکی از این دو عزیز برایم پیامک زد که اعتراض شدیداللحن خواهم کرد و دیگری حتی تا کشاندن وزیر آموزش و پرورش به مجلس قول پیگیری داد.
5:علی رغم گذشت هفته ها از موضوع و قول پیگیری این دو بزرگوار و پیگیری های حقیر و تایید موضوع توسط مسئولین محلی و کشوری آبی گرم نشده است ! ومن مانده ام که با وجود روشن بودن موضوع ،چرا مسئولین محلی از دفع این ظلم آشکار( که مصادیق فراوان دیگری از این ستم ها در جای جای استان مشهود است که به بعضی از آنها در صدر نوشته ام اشاره کردم ) از مردم مظلوم و کم توقع و قانع خوزستان و اهواز عاجزند؟!
البته صادقانه بگویم که به دلیل عدم آشنایی با استاندار فعلی خوزستان این موضوع به اطلاع ایشان یا دفترشان نرسیده است و امیدوارم این نوشته باعث حرکتی از سوی ایشان و سایر مسئولین ذیربط شود و نشان دهند که استان ما هم صاحب دارد و ظلم به مردم با واکنش جمعی مسئولین مواجه می شود
من کارمند اموزش و پرورش هستم اطلاعات دکتر مخبر صددرصد درسته.دقت بفرمایید ایشان نوشتند در مقطع هفتم ما دو مدرسه بیشتر نداریم در اهواز یکی برای کل دخترای اهوازی و یکی برای کل پسرای اهوازی ودر همین مقطع استان هایی که نام بردند علیرغم تشابه تقریبی جمعیت استان ها بین 4 تا 6 و بعضی هاشون 7 مدرسه در همین مقطع دارند پس لطفا سفسطه نکنید و با ارائه امار سعی نکنید صورت مسئله را پاک کنید بگذارید حرف حقی به گوش استاندار محترم برسه.یاعلی!
بر اساس مستندات علمی در هر ده هزار نفر یک تیزهوش واقعی وجود دارد
پذیرش صد نفر از جمعیت یک میلیونی بسیار منطقی و علمی می باشد
لطفا قبل از طربرای ح مساله به طور احساسی کمی در این زمینه تحقیق نمایید
افزایش پذیرش دانش آموزان در مدارس خاص باعث بی کیفیت تر شدن هر چه بیشتر مدارس دولتی و غیر دولتی شده است.
منبع / مجله استعدادهای درخشان
محقق / دکتر ناصر الدین کاظمی حقیقی
ضمنا سایر مقالات علمی ایشان در زمینه دانش آموزان تیزهوش در دسترس می باشد
به نكته خيلي ظريفي اشاره كرديد. اميدوارم كه پيگير اين موضوع باشيد تا ظلمي در حق تيزهوشان خوزستاني نشه.
*رتبه ۳۱ آموزشی به نقل از همین سایت*
بجای افزایش ظرفیت مدارس خاص و بیشتر تفکیک کردن دانش آموزان باید فکری به حال دانش آموزان خوزستانی کرد تا به درس و مطالعه بیشتر علاقه مند شوند
۳ سال پیش که دانش آموزان پایه پنجم بجای ورود به راهنمایی وارد پایه ششم شدند وبرای خالی نماندن کلاسهای راهنمایی تیزهوشان آزمون تکمیل ظرفیت برگزار گردید
اکنون بعد از ۳ سال مسولین متوجه شده اند که تصمیم مسولین وقت کاملا اشتباه بوده است
نخبه پروری به زور نمی شود
باید نخبه ای باشد تا پرورش داده شود
مسئولیت و پیگیری رو باید از شما یاد گرفت.
1- نکته اول: باید به اطلاع دوستان برسانم در حال حاضر در مقطع دبیرستان 3 مدرسه برای دختران (فرزانگان1 و 2و 3)و برای پسران مدارس شهید بهشتی و طلایه داران...
2- موضوع دوم: بنده مدرس همین دانش آموزان می باشم. متاسفانه سطح علمی غالب دانش آموزان مدرسه فرزانگان 3 پائین تر از مدارس غیر دولتی می باشد. ایجاد چنین مرکزی در شهر اهواز کاملا اشتباه بوده است.
3- موضوع سوم: متاسفانه روند پذیرش دانش آموزان با استعداد در این مدارس بسیار تابع روابط می باشد تا ضوابط ... چه بسا دانش آموزان با استعدادی که امکان حضور در این مدارس را نداشته ولی دانش آموزانی با سطح بسیار پائین (تنها به دلیل روابط) وارد این مدارس می شوند
4- موضوع چهارم: متاسفانه این روابط باعث شده است تا تعدادی از دبیران با سطح علمی پایین در این مدارس تدریس نمایند ... بسیاری از این دانش آموزان از این موضوع شاکی می باشند... به طوری که گاهی حتی دبیران این مدارس موضوعات درسی را نیز به اشتباه تدریس می نمایند...
5- نکته پنجم: هنوز نتوانسته ایم برای چنین دانش آموزانی برنامه ریزی مناسب نماییم. تنها ایجاد چنین مدارسی مهم نیست.. مهم آن است که در طول تحصیل آنها برنامه مناسب پیشرفت و شوکوفا سازی استعدادهای درخشان را داشته باشیم...
(متاسفانه مسئولان این مدارس برنامه ریزی را به این شکل دریافت کرده اند که باید برنامه درسی بسیار فشرده برای آنها ایجاد کرد)
این موضوع مطمئنا در مقاطع دیگر هم صادق می باشد.
لطفا منعکس فرمایید تا آنهایی که اطلاعاتی ندارند به طور کامل در جریان قرا بگیرند...
بنده از مسوولین تیزهوشان دزفول هستم
کمبود ظرفیت امسال متاسفانه شامل دزفول هم شد اما اون چیزی که در آزمون امسال آزار دهنده بود عدم استاندارد مواد وسوالات آزمون بود که باعث شد دانش آموزان به معنای واقعی کلمه تیزهوش ما نتونن تو این ازمون موفق بشن و بالعکس دانش آموزان سطح متوسط که طبق گفته خودشون بدون دلیل موجه و بقول عامه شانسی جواب تست هارو دادن قبول شن
نتیجه چنین ازمونی هم این هست که1- ما امسال باید در مدارس نمونه دولتی و حتی دولتی دنبال دانش اموزان تیزهوش-به معنای واقعی کلمه-باشیم2-در مدارس تیزهوشان شاهد افت شدید سطح کیفی کلاسهای درس باشیم به این علت که دانش اموزی که شانسی اومده نمیتونه این سطح از کلاس رو تحمل کنه3-کاهش روحیه و انگیزه در اساتید تیزهوشان
ظرفیت باید بالا بره خصوصا برای شهری با جمعیت اهواز عزیز اما مهمتر از اون بحث استاندارد های ازمون هستش که باید حتما پیگیری شه
بنده در مدارس سمپاد اهواز تحصیل میکنم اما با وجود اینکه چهار مدرسه پسرانه در راهنمایی و دبیرستان داره اما خیلی هاشون عادی هستن...مدارس تیزهوشان تنها جای تعداد اندکی دانش آموز باهوش و بقیه درس خونه.با تشکر
زیرا وقتی دانش آموز تیز هوش با دانش آموز متوسط وضعیفـ در یک کلاس قرار بگیرد معلم بر اساس دانش آنوز ضعیف تدریس میکند واینجاست که نخبه های ما متضرر میشوند
چیزی به اسم عدالت وجود ندارد دنبالش نگردید
الان پسر من ازمون قبول شده شهید بهشتی ۲ میره از اول مهر
چطور میفرمایید ۱ مدرسه داره اهواز؟؟؟؟
لطفا ریشه یابی بفرمایید چرا و به چه دلایلی دانش آموزان مدارس سمپاد نیازمند شرکت در کلاس های تقویتی خارج از مدرسه هستند؟