اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مصطفی نظاری

ماشین های پلاک مناطق آزاد گویا در دولت جدید دستخوش تغییرات اساسی شده اند. همه روزه اخباری مبنی بر تصمیمات جدید دولتیان در رسانه های خبری منتشر می شود. فارغ از اینکه به اصل وظایف مناطق آزاد تجاری اشاره ای بکنیم که ساماندهی واردات ماشین های بدون گمرکی چند درصد وظایف مناطق آزاد را تشکیل می دهند – که خود قصه مفصلی است و تحریر این مطلب بماند برای بعد – این قلم سعی دارد در این دستنوشته اتفاقات اخیر و هیجانی تصمیم گیری در این باب را یادآور شود.

فروردین 93 بود که بعد از کلی رایزنی استاندار و نمایندگان مجلس دولت قانع شد که تردد خودروهای پلاک اروند را تا شعاع 120 کیلومتری آبادان یعنی تا اهواز و حومه را آزاد اعلام کند. که این مهم را به عنوان "عیدی دولت" به مردم خوزستان عنوان کردند. به هر حال تصمیم کاملا درستی بود. خوزستان شرجی زده، هوای گرم تابستانی، گرد و خاک ، آلودگی ناشی از صنایع و تولید نی شکر، همه و همه اهواز را به جهنمی تبدیل کرده بود که دو سال پیاپی به نام آلوده ترین شهر جهان معرفی شده بود، بماند که سهم گرد و خاکی جانبازان و یادگاران دوران دفاع مقدس از این آلودگی های هوا چقدر بود. و تنفس چقدر برایشان دشوار بود.

عیدی دولت اما خیلی چیزها را تحت الشعاع خود قرار داد. دوستی می گفت با دادن این امتیاز دولت می خواهد خوزستانی ها را سرگرم کرده تا انتقال آب بدون سر و صدا انجام شود. جدای از اینکه موافق یا مخالف این نوع تحلیل کردن باشم به اصل ماجرا می پردازم.

بعد از عیدی دولت به خوزستان که همانا تردد خودرو های پلاک اروند در شعاع 120 کیلومتری آبادان و خرمشهر بود یک امتیاز دیگر به کسانی که از این خودروها استفاده می کردند داده شد تا اینکه بتوانند تعطیلات آخر هفته خوبی داشته باشند! روزهای پنجشنبه و جمعه تردد خودرو های پلاک اروند در کل خوزستان آزاد اعلام شد. استاندار خوزستان و با توجه به آغاز هفته دولت گفت: دولت در نظر داشت هدیه ارزشمندی به کل مردم استان خوزستان اهدا کند که در این راستا استاندار خوزستان از آن تاریخ تردد خودروهای پلاک اروند در کلیه شهرهای استان خوزستان را آزاد اعلام نموده بود. مقتدایی افزوده بود: چند ماه قبل امکان تردد خودروهای پلاک اروند فقط تا شعاع 120 کیلومتری آبادان و خرمشهر امکان پذیر بود بر این اساس پیگیری هایی از سوی استانداری خوزستان برای گسترش این محدوده به کل شهرهای خوزستان آغاز شد تا مردم دیگر شهرهای خوزستان از امکان استفاده از خودروهای پلاک اروند با قیمتی مناسب بهره ببرند.

حال اما روز پنجشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر لغو این مصوبه به خروجی خبرگزاری ها با عنوان " دولت تصمیم استاندار خوزستان را باطل کرد" ارسال شد. این متن، خبر از مخالفت دولت با مصوبه استاندار را نشان می داد. این خبر حتی عیدی دولت مبنی بر تردد این خودرو ها تا شعاع 120 کیلومتری را نیز لغو می کرد. و کنار آن عبور و مرور خودروها با حجم موتور 2500 سی سی به بالا را نیز غیر مجاز اعلام نموده بود. حال دولت مشخص نکرده بود تکلیف کسانی که در دیگر شهر های خوزستان بوده و اقدام به خرید خودروهای پلاک اروند کرده اند چه می شود؟ و این خبر بیشتر شبیه یک شوخی رسانه ای بود تا واقعیت!

در ادامه اما استاندار خوزستان باز به شایعات پایان داد و بر مصوبه خود پا فشاری کرد" تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان آزاد است " همچنین استاندار خوزستان  لغو مجوز تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان را شایعه دانست و اظهار داشت: موضوع تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان بین مردم با استقبال خوبی مواجه شده و این موضوع بر قوت خود باقی است و جای نگرانی نیست.

حال اما اگر چنین باشد که استاندار خوزستان می گوید پس شایعه عدم تردد در شهرهای خوزستان از کجا نشات گرفته و با چه هدفی پراکنده شده است؟ و اما اگر سیاست دولت طبق نامه معاون اول خود تردد خودرو در مناطق مجاز باشد از چه رو استاندار خوزستان بر شایعه خواندن این خبر اسرار می کند؟

راستی اما اگر استاندار را نماینده ارشد دولت در استان خوزستان بدانیم، این را نیز می دانیم که وظیفه اش اجرای مصوبات هیات دولت در خوزستان است نه صدور مصوبه! اصلا در حیطه وظایف استاندار نیست که تصمیمی خلاف جهت و سیاست دولت خود بگیرد. با این معادله نیک خواهیم دانست که این ماجرا، عدم هماهنگی دولت است با مجموعه استانداری !

بهتر بود قبل از اعلام هر خبری به مردم خوزستان اول تصمیمات واحد گرفته شود، هماهنگی های لازم با استاندار خوزستان انجام شده، بعد به مردم اعلام نمایند تا استان دچار سرگیجه خبری نشود!

در آخر اما دولت، نمایندگان مردم در مجلس و استاندار خوزستان بیایند و به شایعات پایان داده و یک حرف واحد به مردم خوزستان بزنند تا هر شک و شائبه ای است برطرف شود و تکلیف همه شهروندانی که اقدام به خرید کرده اند را مشخص نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار