شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۵

 

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس هشتم با بیان این‌که ساماندهی فاضلاب‌ها در استان خوزستان به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد، اعلام کرد: فاضلاب‌‌های کارخانجات پتروشیمی‌ آلودگی بندر ماهشهر را در وضعیت قرمز قرار داده است.

خلیل حیات مقدم در گفت‌وگو با خانه ملت، با  اعلام این خبر افزود: آلودگی ناشی از فعالیت پتروشیمی‌ها در بندر ماهشهر خسارتی به محیط زیست منطقه وارد کرده است؛ این کارخانجات علی رغم محاسن و مزایایی که به همراه دارند، منجر به تولید آلودگی می‌شوند.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات لازم برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب، ادامه داد: ساماندهی فاضلاب‌ها در استان خوزستان ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد این در حالی است که تنها ۳۰ میلیارد تومان برای ایجاد سیستم‌های تصفیه‌خانه اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به این‌که ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب در بندر ماهشهر و بندر امام به طور جداگانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: علی رغم این‌که مجلس برای این مسئله ردیف اعتباری در نظر گرفته است ضعف مدیریتی باعث شده نتوان از اعتبارات به موقع استفاده کرد.

حیات مقدم با بیان این‌که پس از ۴ سال تلاش، فاینانس سیستم فاضلاب  بندر ماهشهر و بندر امام اعلام شده است، گفت: سیستم اختصاص اعتبارات از سوی دولت در این زمینه قطره‌چکانی است. باید این اعتبارات نمی توان برای تصفیه فاضلاب اقدامی انجام داد.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که پتروشیمی‌ها ماهیتاً  آلوده ‌کننده محیط زیست هستند، تصریح کرد: از سوی دیگر مدیریت ضعیف این کارخانه‌ها باعث شده عدم تعویض قطعات قدیمی و فرسوده منجر به ناقص بودن عملیات دفع پسماندها شود.

وی میزان آلودگی در بندر ماهشهر را بالا اعلام کرد و گفت: این موضوع را بارها و بارها با مدیران سازمان محیط زیست مطرح کرده‌ام اما علی رغم اقدامات انجام شده هنوز رفع خطر نشده است.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بزرگ‌ترین کارخانجات پتروشیمی در ماهشهر بیشتر از خدماتی که ارائه می‌کنند آلودگی دربردارند.

نرخ بیکاری در ماهشهر بالاست

نماینده مجلس هشتم همچنین ضمن انتقاد از وضعیت بیکاری در بندرماهشهرٰ ، امیدیه و بندرامام خمینی ، نرخ بیکاری را در ماهشهر بالا دانست و بیان کرد: در هر خانه‌ای از بندر ماهشهر کمتر از ۲ بیکار وجود ندارد. آمارهایی که در حال حاضر از وضعیت بیکاری اعلام می‌شود غیرواقعی است.

نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این پرسش که علی رغم وجود کارخانجات علت افزایش نرخ بیکاری در بندر ماهشهر چیست؟ توضیح داد: استفاده از غیر بومی‌ها در کارخانجات پتروشیمی باعث بیکاری در بندر ماهشهر شده به طوری که تمام پتروشیمی غیر بومی هستند. همچنین بر خلاف دستور رئیس جمهور از مدیران پروازی نیز استفاده شده است.

به گفته حیات مقدم ضعف مدیریتی باعث شده فاضلاب‌های خانگی و صنعتی مشکلات زیادی را برای مردم شهر ایجاد کنند.

وی همچنین در رابطه با وضعیت فاضلاب‌های خانگی در این شهر، مطرح کرد: معضل فاضلاب در بندر امام یا ماهشهر هم از نظر علمی و بودجه قابل بررسی است. هنوز برای فاضلاب‌های خانگی مدل علمی ارائه نشده است به همین دلیل دفع فاضلاب‌ها همچنان به روش سنتی انجام می‌شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن یادآوری برگزاری جلسات مکرر با وزیر نیرو در رابطه با ساماندهی فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در ماهشهر، گفت:علی‌رغم همه تلاش‌های‌ صورت گرفته اقدامات اجرایی نتیجه مثبتی نداشته است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار