شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲

مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگی آبادان گفت: پل استقامت خرمشهر بر روی رودخانه کارون و در جنوب شرقی شهرستان خرمشهر قرار دارد.

سيد اميد نوری در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: ساخت این پل که 616 متر طول و هشت متر عرض دارد از سال 1338 آغاز و در سال 1349 به بهره‌برداری رسید که بخش شمالی شهر را به بخش جنوبی آن متصل می‌سازد.

وی ادامه داد: در هنگام هجوم ارتش عراق به خرمشهر متجاوزان کوشیدند با دست‌یابی سریع به این پل راه تدارکاتی مدافعان شهر را بسته و آنان را محاصره و به جاده آبادان دسترسی پیدا کنند که به رغم مقاومت‌های بسیار و جان فشانی‌های رزمندگان سرانجام در سه آبان 1359 بخش شمالی خرمشهر به اشغال کامل نیروهای متجاوز عراقی درآمد و نیروهای مهاجم با تصرف ساختمان فرمانداری بر پل خرمشهر مسلط شدند و با استقرار در ساختمان‌های مجاور هر گونه تردد در اطراف پل را زیر آتش خود گرفتند.

نوری گفت: نیروهای مدافع از طریق لوله‌های بزرگ زیر پل خود را به ساحل جنوبی کارون رساندند و در نهایت با تخریب بخشی از پل از ورود دشمن به آن سوی کارون ممانعت کردند. با پایان اشغال خرمشهر و آغاز ساخت پل جدید به جهت استقامت فراوان مدافعان شهر در محدوده این پل نام آن به «پل استقامت» تغییر یافت.

اين دوستدار ميراث فرهنگی يادآوری كرد: این پل به عنوان دومین اثر دفاع مقدس توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تاریخ سوم خرداد 1386 همزمان با بیست و پنجمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر به شماره 111 در ردیف آثار ملی دفاع مقدس ثبت شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار