این هفته جمع وزرا و معاونین در خوزستان جمع است و شرکت در جلسات و رفتن به آبادان و خرمشهر به مناسبت هفته دفاع مقدس و همچنین بازدید از پروژه ها در دستور کاری آنان قرار دارد. دیروز نیز معاون عمرانی وزیر کشور به اهواز آمد و به همراه شهردار و چند تن از مدیران محلی ، از قطار شهر اهواز بازدید کرد.
البته این بازدید، صدای معاون را در آورد و از کمکاری های صورت گرفته گلایه کرد. مهندس خندان دل که سال گذشته نیز به اهواز آمده بود و بازدیدی از پروژه قطار شهری داشت از عدم پیشرفت این پروژه متحیر ماند و گفت که متاسفانه طی این مدت شاهد پیشرفتی نبوده ایم این در حالی ست که در بخش هایی که مربوط به فاینانس هم نمی شود، باز پیشرفتی قابل ملاحظه ای حاصل نشده است.
وی این را هم گفت که پروژه قطار شهری از سال 1385 آغاز به کار کرده که مطابق با برنامه می بایست ظرف 4 سال آن را به اتمام می رساند، در میان راه کارهایی اضافه شد که مدت زمان را به 5 سال افزایش داد.
متاسفانه طی 8 سالی که از آغاز پروژه می گذرد تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی بوجود آمده است. این در حالی است که دستگاه حفار (تی بی ام) طی این 3 سال اخیر کمتر از 10 کیلومتر را حفر کرده است. وی گفت که در دولت هیچ گونه اختلاف نظری در خصوص قطار شهری وجود ندارد و کلیه بدنه دولت خواهان پیشبرد برنامه های قطار شهری بویژه در کلانشهرهای کشور می باشد، به همین سبب با توجه به تعلقاتی که به خوزستان داریم، می خواهیم هرچه زودتر این پروژه از مشکلات پیش آمده رهایی یابد. در این مسیر ابتدا جدیت و پیگیری مسوولین استان و شهری را می طلبد.
در این سفر، معاون وزیر گفت که با وجود رودخانه کارون در اهواز، انتظار می رود این شهر به عنوان زیباترین شهر ایران لقب بگیرد، البته در خصوص کارهای عمرانی، فضای سبز و ... اقدامات خوبی انجام شده اما با ایده آل فاصله دارد.
به این منظور توجه به مسائل زیر ضروری مینماید:
*اتحاد و هم افزایی مسئولان شهری و استانی در انجام پروژه های شهری.
*استفاده از نظرات کارشناسان خبره داخلی و خارجی برای طراحی و اجرای زیرساختها و پروژه های شهری.
*محوریت قرار دادن رودخانه کارون در طرحهای زیباسازی و گردشگری شهر اهواز.
*اموزش شهروندان و ارتقای فرهنگ شهرنشینی در کلانشهر اهواز.
*بلند نظری مسئولان شهری در طراحی و اجرای پروژه های بزرگ و منحصر به فرد در سطح کشور و منطقه.
به این منظور توجه به مسائل زیر ضروری مینماید:
*اتحاد و هم افزایی مسئولان شهری و استانی در انجام پروژه های شهری.
*استفاده از نظرات کارشناسان خبره داخلی و خارجی برای طراحی و اجرای زیرساختها و پروژه های شهری.
*محوریت قرار دادن رودخانه کارون در طرحهای زیباسازی و گردشگری شهر اهواز.
*اموزش شهروندان و ارتقای فرهنگ شهرنشینی در کلانشهر اهواز.
*بلند نظری مسئولان شهری در طراحی و اجرای پروژه های بزرگ و منحصر به فرد در سطح کشور و منطقه.
اینها دلخوشکنکی بیش نیست.