اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۴۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
باران پائیزی در راه است؛
شهردار اهواز می گوید: این شرکت آب و فاضلاب است که به تعهدات خود عمل نکرده است. شهرداری سال گذشته برای لایروبی شبکه های فاضلاب قرارداد 500 میلیون تومانی را با شرکت آبفا منعقد کرده و قرار بود لایروبی تحت نظر شهرداری اجرا شود، اما تعهدات این شرکت عملی نشد.
 نادره وائلی زاده: با فرارسیدن پائیز، بحث دفع آب های سطحی در اهواز باز هم داغ شده است. باران همیشه برای کلان شهر اهواز دردسرساز بوده است. با وجود خشکسالی های اخیر اما همین باران های کم شمار هم باعث آبگرفتگی خیابان ها و شبکه فاضلاب شده، آنچنان که تردد در تعدادی از مناطق تا چندین ساعت مختل می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز در این باره می گوید: بر اساس آیین نامه های موجود این شرکت در قبال دفع آب های سطحی تعهدی ندارد و ایجاد شبکه دفع آب های سطحی از وظایف شهرداری است.

«سعید دشتی زاده» با اشاره به نبود شبکه دفع آب های سطحی در اهواز می افزاید: به همین دلیل دفع آب های سطحی از طریق شبکه فاضلاب انجام می شود. شهرداری نیز هر سال پیش از آغاز بارندگی اعتباراتی را برای لایروبی شبکه فاضلاب در اختیار آبفا قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری به تعهد خود در این زمینه عمل نمی کند، می گوید: سال گذشته قرار بود 500 میلیون تومان برای انجام لایروبی در اختیار شرکت آبفا قرار گیرد اما فقط 100 میلیون تومان پرداخت شد.

دشتی زاده اضافه می کند: اعتباری برای امسال معین نشده است اما در جلسه ای با حضور شهرداری اهواز و مدیرکل امور شهری استانداری، مقرر شد شهرداری در قبال ارائه صورت وضعیت اقدامات آبفا، بدهی های گذشته را پرداخت کند.

وی تاکید می کند: با وجودی که شهرداری پولی به ما نداده اما از دو ماه پیش چهار گروه لایروب در مناطق غرب و شرق اهواز آغاز به کار کرده اند. اکنون نیز هشت پیمانکار برای لایروبی مناطق هشت گانه اهواز انتخاب شده اند. سرویس و تعمیر ایستگاه های پمپاژ نیز در دستور کار است.

دشتی زاده گرفتگی فاضلاب تعدادی از مناطق را با وجود نبود بارندگی رد می کند و می گوید: گرفتگی فاضلاب مناطق مسکونی موردی و طبیعی بوده و در اسرع وقت نیز قابل حل است.

معاون شرکت آبفا اهواز البته تایید می کند که حدود 450 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز قدیمی و فرسوده است، همچنین حدود 10 درصد از اهواز فاقد شبکه فاضلاب هستند که بیشتر در مناطق حاشیه قرار دارند.

وی تصریح می کند: اگر شبکه های فاضلاب لایروبی شوند و ایستگاه های پمپاژ نیز به درستی کار کنند، بارندگی بحران ساز نخواهد بود و مشکلی در دفع آب های سطحی بوجود نمی آید.


فقط اضطراری ها

دی ماه پارسال یک بارندگی 27 میلیمتری در اهواز، شهر را فلج کرد. شهرداری می گوید که شبکه دفع آب های سطحی تا 18 میلیمتر را تاب می آورد و 2500 کارگر و پاکبان در مواقع بارندگی به صورت شبانه روزی برای رفع آبگرفتگی خیابان ها کار می کنند.

با این حال شهردار اهواز می گوید: این شرکت آب و فاضلاب است که به تعهدات خود عمل نکرده است. شهرداری سال گذشته برای لایروبی شبکه های فاضلاب قرارداد 500 میلیون تومانی را با شرکت آبفا منعقد کرده و قرار بود لایروبی تحت نظر شهرداری اجرا شود، اما تعهدات این شرکت عملی نشد. امسال نیز 500 میلیون تومان برای لایروبی در نظر گرفته شده بود.

«سید خلف موسوی» با اشاره به اجرای چندین پروژه عمده در مناطق غرب و شرق اهواز برای دفع آب های سطحی اظهار می کند: آبگیرترین نقطه در زمان بارندگی کوی علوی است که برای رفع مشکل این منطقه اجرای خط انتقال 68 متری علوی آغاز شده که اکنون 30 درصد پیشرفت دارد. اما به دلیل برخورد با خط فشار قوی گاز این پروژه امسال تکمیل نمی شود.

وی خیابان های 8، 9 و 10 پادادشهر و منطقه 8 را از دیگر نقاط بحرانی در زمان بارش عنوان می کند و می گوید: با اجرای پروژه دفع آب های سطحی و تقویت ایستگاه پمپاژ به سمت «نهر مالح» سعی داریم مشکل این مناطق را نیز حل کنیم.

موسوی با اشاره به رفع مشکل آبگرفتگی میدان فرودگاه، اظهار می کند: آبگرفتگی خیابان های اقارب پرست و 22 بهمن در منطقه گلستان و شهرک اهواز در منطقه 6 نیز با اجرای یک پروژه امسال به حداقل می رسد.

شهردار اهواز همچنین با بیان اینکه این پروژه ها برای حل مشکل دفع آب های سطحی اهواز کافی نیست، تاکید می کند: مطالعات اجرای شبکه آب های سطحی انجام شده و نیاز به اعتبارات زیاد دارد. فقط برای 3-2 پروژه مناطق، اعتباری بیش از 50 میلیارد تومان نیاز است که با توجه به محدودیت منابع شهرداری، نقاط بحرانی و پروژه های اضطراری بر اساس اولویت اجرا می شوند.

مشکل اصلی؛ فاضلاب

«غلامرضا سبزعلی» عضو شورای شهر اهواز نیز در همین رابطه می گوید: در سال های اخیر شهرداری اهواز در حد توان خود سعی کرده که طرح هایی برای کاهش مشکل آبگرفتگی معابر انجام دهد اما اجرای کامل شبکه دفع آب های سطحی نیاز به اعتبارات بسیار دارد.

وی با اشاره به مشکل شبکه فاضلاب اهواز، تاکید می کند: این شبکه حتی در زمانی که بارندگی نباشد، کارکرد قابل قبولی ندارد که این مشکل در زمستان تشدید می شود.

سبزعلی اضافه می کند: آب های سطحی ناشی از باران های سیل آسا به صورت مقطعی در خیابان ها آبگرفتگی ایجاد می کند اما شکایت های شهروندان نشان می دهد که مشکل اصلی آنها فاضلاب و آب آشامیدنی است. شبکه فاضلاب اهواز برای نوسازی و بهسازی احتیاج به اعتبارات کلان دولتی دارد. این در حالیست که دولت اعتبارات امسالش به شهرداری را قطع کرده است.
وی با اشاره به اختلاف نظراتی که در رابطه با فاضلاب و آب های سطحی وجود دارد، تصریح می کند: این وظیفه برعهده شرکت آبفا باشد یا شهرداری باید راه حلی برای آن پیدا کرد. دولت هم باید به کمک شهرداری بیاید.

فرافکنی

هنوز بارندگی ها شروع نشده، شرکت آب و فاضلاب اهواز و شهرداری انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه می روند و دیگری را مسئول آبگرفتگی های احتمالی معرفی می کنند. باید منتظر بود و دید قصه تکراری آبگرفتگی، امسال هم روزهای بارانی اهوازی ها را تلخ می کند؟


- خبرنگار همشهری
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
comment
0
0
comment بارانی بیاد! اشکل ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار