شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

شوشان: شهر تاریخی دزفول در شمال غربی استان خوزستان واقع است، این شهر در دو طرف رودخانه دز و در زمان ساسانیان به فرمان شاپور دوم ساخته شد، پل معروف دزفول هم در همان زمان بنا شد بعضی از مورخین بر این عقیده اند که در زمان اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانیان و به دستور وی پل و شهر دزفول بنا گردید و در کنار پل دژی بنا شد و نام شهر را بر این اساس دژ پل گذاشته، ولی اسم‌های دیگر، هم در طول تاریخ بر این شهر نهاده اند مانند: دِز پل، اندامش، قنطره و دزفول که مُعرب دزپل می‌باشد.

شهر جندی شاپور در حدود 18 کیلومتری جنوب خاوری دزفول واقع است این شهر توسط اسرای رومی و در زمان شاپور  اول ساخته شد كه دانشگاه و بيمارستان جندي‌شاپور هم در این شهر ساخته می شود گفتنی است که شهر جندی شاپور در زمان یعقوب لیث صفاری پایتخت بود.

بلحاظ معماری دزفول را باید در زمره پر اهمیت ترین شهرهای ایران دانست، آجرکاریهای حیرت انگیز و زیبای آن لقب (موزه آجری ایران) را به این شهر داده است.

در این شهر به دلیل نوع زمین، ساختن قنات و زیرزمین بدون مشکل صورت می گیرد و شایان ذکر است که غارهای کم عمق کنار رودخانه دز یا همان (کت‌ها) در واقع همان قنات های امتداد رودخانه‌ای بوده اند که بعد از بوجود آمدن سیستم آبیاری جدید مسدود می شوند و بصورت غارهای کم عمق رو به رودخانه حفر می گردند و محلی خنک و دنج کنار رودخانه هستند که سالهاست تفریحگاه خانواده ها و جوانان است.

رودخانه دز که سرچشمه آن از اشترانکوه و همچنین کوه های بختیاری می باشد از قدیم الایام باعث رونق کشاورزی و اقتصادی این شهر گردیده، سرسبزی و طراوت شهر، وجود باغها و مزارع فراوان، آب سالم و پایین بودن درجه حرارت در دزفول نسبت به اغلب شهرهای دیگر خوزستان از مزایای این شهر می باشد. سد دز در سال 1341 بروی اين رودخانه ساخته شد که در استان خوزستان دارای اهمیت فراوان است و یکی از سدهای عظیم کشور ایران می باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار