اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
حمید صفاری در مطلب ارسالی برای «تابناک» پیشنهادی را جهت حل معظل کم ابی مطرح کرده است.

این مطلب که خطاب به رییس جمهور نوشته شده به شرح ذیل است.

جناب آقای رئیس جمهور؛

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

چه اتفاقی در جزایر قشم، کیش، تنب و ابوموسی افتاده است که در آنها چشمه های آب شیرین وجود دارد در صورتی که دور تا دور آنرا آب شور فرا گرفته است ؟ ممکن است گفته شود بر اثر فعل و انفعالاتی که در خاک صورت گرفته چنین مساله ای حادث شده است ؛ خاک که نمیتواند آب شور را شیرین کند ؛ داستان بزرگتر و مهم تر از این گونه سخن هاست. ایران به علت داشتن کوه های بلند و گسلهای شکسته فراوان شبیه پیاله ای ترک خورده است که آب در آن نمی ماند؛ قسمتی از آن به داخل سفره های زیر زمینی نفوذ کرده و مقداری به صورت رودخانه جریان پیدا میکند که در انتها به دریا میریزد. بیشتر اینآب عظیم از رشته کوه های البرز و زاگرس فرار کرده از شیار گسل های استان های تشنه کشور عبور کرده به داخل خزر و خلیج فارس میریزد و آبی بس بزرگتر از زیر خلیج فارس گذشته و به آرامی از کشورمان خارج میشود و کمی از آن آب ارزشمند، خود را در جزایر مذکور نشان میدهد.تا کنون چنین بوده است که به جای اینکه بیایند با ترفندی علمی جلوی فرار این آب خالص که نیازمند تصفیه هم نمی باشد را بگیرند ، با بودجه ای گران آب شور آلوده شده خلیج فارس را تصفیه و شیرین میکردند که البته این کار هنوز هم ادامه دارد. ما حق نداریم از آب سفره های زیر زمینی کشور استفاده کنیم مگر در شرایط بحرانی، این آب حاصل بیش از صدها سال جمع شدن و ذخیره گشتن است که باید در روز مبادا استفاده شود نه اینکه چون دانش فنی زدن چاه در مسیر گسلها را نداریم از ذخایر ارزشمند که همان سفره های زیر زمینی است استفاده کنیم . مهمترین کار این است که بوسیله حفر چاه های متعدد و فراوان در داخل گسل ها از فرار آب جلوگیری کرده و این آب خالص و تمیز را به مصرف شرب و کشاورزی برسانیم .

آقای دکتر روحانی عزیز؛ من کسانی را میشناسم که صاحب پنج مدرک PhD از بهترین دانشگاه های معتبر جهان هستند و اخیراً مسئول شاخه پلیت تکتونیک(Plate-tectonic) صد و بیست و پنجمین کنفرانس زمین شناسی سال 2013 آمریکا بوده اند و با جرات میگویم از بزرگترین مغز های متفکر دنیا در موضوع آب و نجات آن میباشند؛ ما آماده ایم در کنارتان مشکل فرار این آب عظیم را حل نمائیم که نجات این آب ارزشمند تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد کرد و به تبع آن بخش بزرگی از بیکاری نیز حل خواهد شد.

مطلب بسیار است؛ اما چون ممکن است از حوصله خارج باشد بطور خلاصه عرض کردم . در دولت آقای احمدی نژاد خیلی تلاش کردم با ایشان ملاقاتی داشته باشم و طرح هایم را از جمله مدیریت آب در میان بگذارم متاسفانه ارتباط برقرار نشد که اگر برقرار میشد با جرات میگویم امروز دچار بحران کم آبی نمیشدیم . در دولت جنابعالی هم سعی نمودم با وزرایتان جلساتی داشته باشم ولی با کمال تاسف ارتباط معقولی ایجاد نگردید؛ لذا تصمیم گرفتم به صورت رسانه ای طرح هایم را به سمع و نظر شما برسانم.

آب این رود به سر چشمه نمیگردد باز بهتر آن است که غفلت نکنیم از آغاز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار