شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۶

آلودگی هوا سالانه چند نفر را به کام مرگ می کشاند؟

آلودگی هوا و آسیب های ناشی از یکی از مشکل های اصلی جامعه است و برخی میزان مرگ ومیر بر اثر آلودگی هوا در مهر و آبان سال 90 در هر روز ۳۱۰ شهروند تهراني امی دانند ..

شفاف :آلودگی هوا و آسیب های ناشی از آن که به گفته برخی کارشناسان بعد از گرانی مشکل اصلی جامعه است ،سوژه ای نه چندان جدید که صحبت های اخیر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آن را یادآوری کرد.

فاجعه ای که دکتر یوسف رشیدی در مورد آن می گوید در صورت اعلام آمارها متوجه ابعادش خواهیم شد .وی با تاکید بر لزوم ارائه آمارها می افزاید:«وزارت بهداشت آمار مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی، حملات تنفسی و افزایش ناگهانی فشارخون در تهران در این چند روز اخیر را اعلام کند.»

براساس قانون، وزارت بهداشت متولي اصلي اعلام اين آمارهاست. با اين حال مسوولان اين وزارتخانه سال‌هاست با ارايه دلايلي آمارها را منتشر نمي‌كنند.حتی گاهی تکذیب هم می کنند .سال 89 در پی اعلام آماری از سوی از سوي رييس وقت كميسيون بهداشت و درمان مجلس مبني بر اينكه آلودگي هوا جان بيش از چهار‌هزار نفر را در ايران گرفته است ،مرضیه وحید دستجردی با رد این آمار اعلام کرد که این آمارها را قبول ندارد زیرا بر اساس پژوهش‌هاي علمي استوار نشده است.

اگرچه آلودگی خود به تنهایی نمی تو.اند عامل مرگ و میر باشد اما با تاثیر بر روند برخی بیماری ها بسیار خطر ساز است ؛خطری که عليرضا مصداقي نيا، معاون وزير بهداشت سال 86 در صحن علني مجلس تعداد افرادي كه در اثر آلودگي هوا فوت شده بودند را 3 هزار و 600 نفر اعلام كرد.

بانك جهاني هم در سال 2008 اعلام كرد كه خسارت مرگ‌ومير ناشي از آلودگي هواي ايران 640 ميليون دلار بوده كه همين آمار در بخش بيماري‌ها 540 ميليون دلار بوده است و سالانه نزديك به هفت هزار نفر در ايران در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند.

شرق نیز در گزارشی با تحلیل میزان مرگ ومیر بر اثر آلودگی هوا این مقدار را در مهر و آبان سال 90 را هر روز ۳۱۰ شهروند تهراني اعلام کرد. در كنار اين نيز برخي منابع ديگر آمارهاي مختلف و متفاوتي از تلفات آلودگي داده‌اند، اما مسوولان وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محيط‌زيست (متولي اصلي بحران آلودگي هوا) تاكنون هيچ آماري را تاييد نكرده‌اند اگرچه ندافي رييس مركز سلامت محيط وزارت بهداشت در اين‌باره باره گفته است: «بيماري‌ها و مرگ ناشي از آلودگي هوا را تنها به مسوولان اطلاع مي‌دهيم.»

«مشکلی که مردم تهران در این چند روز با آن دست و پنجه نرم می کنند، معضلی است که بسیاری از مردم شهرهای کشور ماه هاست با آن دست به گریبانند.» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این جمله وضعیت بحرانی را بار دیگر گوش زد می کند و تلنگری بر عادت تنفس در این هوای آلوده میزند تا حداقل شهروندان حق خود را جویا شوند و از ابعاد فاجعه با خبر شوند بلکه خودشان برای خودشان آستینی بالا بزنند و دست به کار شوند.

حال مشخص نیست چرا به رغم این همه هیاهوها هيچ واكنشي از طرف مسئولان وزارت بهداشت در اين باره ديده نمی شودو چرا وزارت بهداشت و درمان هیچ آماری از میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا منتشر نمی کند؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار