اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
در اقتصاد به شدت رقابتی امروز تنوع ارائه محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است، از این‌رو اجتناب از ساختار اقتصادی تک محصولی یکی از اهداف بلندمدت کشورهای درحال توسعه به ویژه کشورهایی با اقتصاد متکی به صنعت نفت محسوب می‌شود. نوسانات مکرر قیمت نفت و نرخ ارز مبادلاتی و پایان‌پذیر بودن ذخایر نفتی باعث شده تا کشورهای صادر کننده نفت خام راهبرد‌های توسعه خود را بر صنایع جایگزین متمرکز کنند. قابلیت‌های اقتصادی و حجم بالای گردش مالی در صنعت گردشگری سبب شده تا برنامه‌ریزان، گردشگری را به عنوان محتمل‌ترین گزینه مکمل جهت تنوع بخشیدن به ساختار اقتصادی برگزینند.

ایران یک کشور فرهنگی است که تاریخچه فرهنگی آن باعث جذب گردشگر می شود و استان خوزستان با داشتن تاریخچه فرهنگی غنی و تنوع اقلیمی و طبیعت گردی بستر مناسب گردشگری در بخش فرهنگی و اکو توریستی است .سرشاخه‌هاي متعدد رود كارون در قلمروهاي غربي و جنوب غربي استان شامل لردگان، خانميرزا، فلارد، جنوب بازفت و جنوب شهرستان اردل جريان دارند و داراي چندين عنصر ارزشمند تفريحگاهي وگردشگري از جمله آب و هواي مناسب و دلپذير در اكثرفصول سال، نزديكي و دسترسي مناسب به خوزستان از طريق جاده‌هاي آسفالته و وجودجنگلهاي نسبتاً متراكم بلوط در حواشي مسيرهاي اصلي است. 

اين رودخانه از دره‌هاي شگفت انگيزي عبور مي‌كند و در تركيب جريان رود، جنگلهاي بلوط و كوه مناظر بديعي راعرضه مي‌كند. 
چهار رودخانه در دنیا وجود دارند که به رودخانه های جوان معروف هستند از آن جمله این رودخانه ها رودخانه کارون است که چندین نوع زیست در دشت و کوهستان و دریا دارد و از مهم ترین جاذبه های گردشگری در استان است .

متاسفانه جاذبه های گردشگری در استان خوزستان از جمله رودخانه کارون به مردم دنیا معرفی نشده اند و از قابلیت های استان در بخش گردشگری استفاده نشده است. جهت معرفی جاذبه های اطراف رودخانه کارون مانند سدها و تفریحگاههای طبیعی تا کنون فعالیتهای آگاهسازی با هدف توسعه هدمند گردشگری انجام نشده است و این موضوع نیاز به بازاریابی و تبلغات گسترده بخش خصوصی و دولتی دارد . 

.در حال حاضر اساسی ترین مشکل گردشگری خوزستان نبودن طرح جامع گردشگری است که ضمانت اجرایی داشته باشد. با نگاهی به طرحی که سال ها پیش نوشته شد و تاکنون به اجرا در نیامده پی می بریم که اشکال های اساسی به آن طرح وارد است که نیازمند بر طرف شدن است . 
به اعتقاد بسیاری از اهل فن گردشگری، از هر نظر مشکل "اعتبار" دارد و در این زمینه پیشنهاد می گردد سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی با دیدی سازمان یافته بر اهمیت رودخانه کارون در گردشگری منطقه به سمت توسعه پایدار انواع گردشگری مانند رفتینگ ، طبیعت گردی و ... در استانهای حوضه کارون، سوق داده شود. 
امید است در "کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر" (6لغایت 8 اسفند ماه 1393، اهواز) به راهکارهایی موثر در این زمینه پرداخته شود. 

دکتر بهار بیشمی- عضوء کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون
(هیات علمی پژوهشکده گردشگری – سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور)

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار