شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: باید منتظر ایجاد تحولات عمیقی در حوزه سلامت در کشور باشیم. یکی از معضلات اساسی حوزه سلامت مسئله عدم تطابق هزینه های بخش درمان و خدمات بهداشتی و درمانی با تعرفه ها می باشد که این خود مبنایی برای انحراف از تعرفه ها بوده است.
نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی استان، مدیران سازمان های بیمه گر، اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام پزشکی خوزستان و روسای بیمارستان های خصوصی به منظور معرفی و تشریح مبانی اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت و اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات و مراقبت های سلامت یکشنبه 13 مهر 93 در محل دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار گردید.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این جلسه گفت: طرح تحول نطام سلامت از 15 اریبهشت 93 در کشور کلید خورد و در فاز اول با هدف گذاری ایجاد عدالت در سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم در مراکز دولتی از 38 درصد به 10 درصد در کل کشور اجرایی شد و الحمدالله نتایج بسیار خوبی داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: فاز دوم طرح تحول نظام سلامت در بعد ارائه خدمات بهداشتی ابلاغ شده است و ارتقاء وضعیت سلامت و کاهش بار بیماریها در کشور را هدف گذاری کرده است. همچنین کنترل بیماریهایی که سیمای مرگ و سیمای بیماریهای مزمن را در کشور تشکیل میدهند در دستور کار قرار دارد و در چند فاز اجرا میشود که در فاز اول ارتقاء وضعیت بهداشتی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و رسیدگی به معضلات بهداشتی حاشیه شهرهای بزرگ و کلان شهرها است. در استان خوزستان حدود 700 تا 900 هزار نفر بصورت جمعیت حاشیه نشین پیش بینی میشود که دسترسی به خدمات بهداشتی مناسبی ندارند زیرا در شهرها خدمات بهداشتی طوری است که بیمار یا متقاضی خود باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند ولی در روستاها بهورزها خدمات را به مردم ارائه میدهند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: باید منتظر ایجاد تحولات عمیقی در حوزه سلامت در کشور باشیم. یکی از معضلات اساسی حوزه سلامت مسئله عدم تطابق هزینه های بخش درمان و خدمات بهداشتی و درمانی با تعرفه ها می باشد که این خود مبنایی برای انحراف از تعرفه ها بوده است.

ایدنی ادامه داد: مسئله تعرفه گذاری خدمات پزشکی از نظر جهانی از سال 1970 طراحی شده و در سال 1972 اولین چاپ کتاب موسوم به "کالیفرنیا"انجام شد و در سال 1984 اولین ویرایش این کتاب منتشر شد و توسط دکتر فاضل و دکتر کلانتر معتمد به کشور آورده شد و مبنای محاسبه حق العلاج پزشکان در کشور قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: معمولا با توجه به تغییرات در پروسیجرهای پزشکی و ورود تکنولوژی که باعث بالا یا پایین آمدن ریسک جراحی و خدمات میشود هرساله این کتاب مورد بازنگری قرار میگیرد ولی در کشور ما از حدود سال 64 تا کنون هیچ گونه بازنگری که اجراء گردد در آن انجام نشده است. یکی از معضلاتی که امروز در جامعه پزشکی داریم و یکی از تهدیدهای جامعه پزشکی این است که انسجام صنفی جامعه پزشکی به علت همین ارزش گذاری نامنتاسب خدمات بین رشته های مختلف بهم خورده است که ریشه این اختلافات نظام تعرفه گذاری نامناسب در کشور بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با وجود این مشکلات و به دلیل اینکه در گذشته سلامت جزء اولویت های اساسی کشور نبود هیچ نگاهی برای اصلاح این مسائل اعمال نمیشد و هروقت بازبینی در کتاب انجام شد به دلیل بار مالی که اجرای کتاب جدید برای نظام سلامت داشته با مقاومت ارکان مختلف در حوزه های اقتصادی و سازمان های بیمه گر مواجهه و از اجرای آن جلوگیری می شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: یکی از تبعات بسیار سوء واقعی نبودن تعرفه ها این است که متاسفانه بنیان های اخلاق حرفه ای در حوزه پزشکی از طریق گسترش ارتباطات ناسالم مالی بین بیمار و پزشک بهم خورده است و این ناشی از عدم تعرفه گذاری صحیح خدمات پزشکی در سالهای گذشته بوده است. کدگذاری کتاب قدیم بسیار زیاد بود و به راحتی میشد یک عمل جراحی با کدهای متفاوتی نوشت که این نظارت را سخت تر میکرد و بیمارستانهای عمومی و دولتی و خصوصی تمایلی به استفاده از فناوری های نوین بخاطر هزینه های بالا نداشتند همچنین در کتاب قدیم 2 هزار خدمت تعرفه نداشتند و صدها خدمت فاقد پوشش بیمه بودند زیرا سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در کشور ما پایین تعریف شده بود و درآمد سازمان های بیمه گر هم پایین تعریف میشود و منابع مالی محدود دارند و بنابراین یکی از عوامل بازدارنده در واقعی شدن خدمات پزشکی و تعرفه ها سازمانهای بیمه گر بودند. با روی کار آمدن دولت جدید سلامت جز اولویت های اصلی دولت قرار گرفت و اعتبارات سلامت به خوبی از منابع مختلفی تامین اعتبار شده است به نوعی که از برنامه هدف مندی یارانه ها در فاز دوم 10هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه تحول سلامت اختصاص داده شده و 3هزار میلیارد تومان هم برای برنامه بهداشت این طرح، از محل ارزش افزوده تامین میشود.

ایدنی گفت:در کتاب جدید اعلام شده، به طور میانگین تمام اعمال جراحی حدود 120درصد نسبت به قبل افزایش کد دارند بخصوص در مورد رشته هایی که قبلا کد تعرفه هایشان خوب دیده نشده بود،گاها ارزش نسبی کار تا 300 درصد افزایش داشته است و هیچ خدمتی نیست که کاهش داشته باشد و یا ثابت مانده باشد که این میزان افزایش در تعرفه های خدمات پزشکی از منابع اختصاص داده شده یارانه سلامت پرداخت خواهد شد و یکی از مزایای اصلی این کتاب واقعی شدن تعرفه خدمات است و هرساله این خدمات مورد بازبینی قرار میگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یکی از مشکلاتی که باعث بدنامی پزشکان می شود پرداخت های غیر رسمی در بازار سلامت بوده است چرا که همه میدانیم جامعه پزشکی جامعه ای است که از مرجعیت بسیار بالایی در جامعه برخوردار است و این مرجعیت بالا در مطالعات جامعه شناختی به اثبات رسیده است بنابراین اگر خطایی رخ دهد بوسیله بسیاری از گروههای اجتماعی که رقیب جامعه پزشکی هستند بزرگ نمایی میشود. میزان انحراف جامعه پزشکی را همه ما میدانیم و میزان متخلفین جامعه پزشکی از متخلفین سایر اقشار اجتماعی کمتر است ولی اینکه یک اتفاق رخ می دهد بزرگ نمایی میشود بخاطر مرجع بودن جامعه پزشکی است.

ایدنی گفت: در این کتاب عدالت در نسبت و وزن دهی در گروههای خدمت ایجاد میشود، همچنین شفاف بودن محاسبه حق الزحمه نیز در این کتاب دیده شده است و از حدود 10هزار کد در کتاب قدیمی به 4500 کد کاهش یافته است که این برداشتهای غیرمتعارفی که ممکن بود از اعمال جراحی انجام شود حذف میشود، پرداختهای از جیب مردم در این کتاب کاهش پیدا میکند مثلا در بخش پاراکلینیکی حدود 25درصد پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا میکند، همچنین 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته است، سیستم کدینگ ملی ایجاد شده است و همه مراکز درمانی کشور باید به آن متصل شوند تا بتوان امکان مدیریت واحد را در هر زمان انجام داد و شرایط برای پایش و بررسی که آیا انحرافی از خدمات وجود دارد یا نه مهیا خواهد شد. همچنین خدمات را به عنوان یک نیاز میتوانیم طرح مسئله و کدهای جدید تعریف کنیم و در آینده بسیاری از خدماتی که بیمه ها پوشش نمیدهند میتواننند تحت پوشش قرار بگیرد.

ایدنی با بیان اینکه هیچ گونه دریافت مستقیمی از بیمار نباید انجام شود گفت: تقریبا سیستم نظارت ملی که به وسیله شورای عالی نظام پزشکی تهیه و تصویب شده است و وزارت بهداشت هم آن را تایید کرده است، در این سیستم تقریبا هیچ جایی برای دریافت مستقیم وجه در مطب وجود ندارد و با مکانیزم های مختلفی این مسئله رصد میشود و بیمارستانهایی که با پزشکی که در مطب پول میگرد همکاری کنند بیشتر از پزشک متضرر میشوند و درجه اعتبار بخشی آن بیمارستان کم میشود و سهم بیمارستان از هتلینگ کاهش پیدا میکند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: باید اعضاء انجمن های علمی و تخصصی بصورت منسجم عمل کنند تا این کتاب عملیاتی شود و مشارکت بالایی با نظام پزشکی و دانشگاه داشته باشند، جهت نظارت اثربخش بر اجرای صحیح تعرفه ها و جلوگیری از تقاضاهای القایی و دامن زدن به کارهای غیرضروری که جزء با نظارت انجمن ها به دست نخواهد آمد. همچنین در بیمارستان ها اطلاعات مربوطه و اطلاعات دقیق بیماران باید در سیستم اچ ای اس ثبت شود، دریافت وجه فقط توسط صندوق بیمارستان باشد، همچنین تعرفه ها باید مشخصا رعایت شوند و اطلاعات در صورت حسابها ثبت شود و آماده سازی پرونده ها جهت تحویل به موقع به نمایندگان بیمه ها به سرعت انجام شود و پرداخت های مالی به موقع باشد، استانداردهای اعتبار بخشی بخصوص در سزارین و برخی اعمال جراحی حتما باید رعایت شود و کاهش سهم دریافتی بیمارستان ها را در صورت عدم رعایت این موازین در نظر داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: نکته مهم این طرح این است که مسئول فنی بیمارستان، مسئول نظارت دقیق بر اجرای تعرفه ها است .سازمان های نظام پزشکی به عنوان واسط بین ارائه دهندگان خدمت و حاکمیت نقش بسزایی در اجرای صحصح این کتاب دارند و نظام پزشکی تضمین کرده است که با انحراف از این کتاب برخورد میکند و پشتوانه اجرایی این طرح این است که نظام پزشکی به نقش خودش بر نظارت بر تعرفه ها عمل کند.

وی افزود: تخلفات مالی احراز شده 2 مسیر را برای بررسی طی میکنند، یک مسیر از کمیسیون ماده 11 تعزیزات که در دانشگاه است و دیگری هیئت بدوی نظام پزشکی و نظام پزشکی متعهد شده که حداکثر ظرف 17 روز پس از ورود شکایت به نظام پزشکی رای هیئت بدوی صادر شود و از زمان ثبت شکایت در سامانه، دسترسی برای رئیس نظام پزشکی شهرستان، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی، معاونت درمان دانشگاه، ریاست دانشگاه، معاون درمان وزارت بهداشت، وزیر بهداشت و ستاد مرکزی کنترل تعرفه ها وجود دارد تا این شکایت را پیگیری کنند و اگر ما پیگیری نکردیم وزارت بهداشت پیگیر شکایات مردم است بنابراین هیچ راهی جز رسیدگی به شکایات وجود ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار