شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۹

روزنامه روزان در ستون ویژه های خود نوشت: از زمانی که کارگروه توسعه بخش کشاورزي در استان کار خود را آغاز کرد شاهد توجه جدی به این صنعت پر رونق در استان شده ایم چنگلوائی هم در همین خصوص گفته: از بدو تشكيل ستاد طرح توسعه كشاورزي خوزستان به رياست استاندار و راه اندازي كارگروه تخصصي تا پايان فروردين ماه سال جاري يك هزار و 691 طرح در زير گروه‌هاي مختلف كشاورزي به تصويب رسيده است.

از سال گذشته که مصوبه هیئت دولت برای استخدام فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در بین مصوبات دیگر برای استان به تصویب رسید ، امید برای این سری از فارغ التحصیلان که بالاترین درصد بیکاران را در بین فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی استان شامل می شوند زنده شده است.

از سوی دیگر راه اندازی کارگروه مذکور با توجه به ماهیت طرح و شباهت آن به طرح مسکن مهر در قالب شرکت هاي تعاوني کشاورزي مهر یک برنامه ریزی بسیار محسوس و تاثیر گذار در اقتصاد کشاورزی استان در پی خواهد داشت که البته باید دید سرنوشتی مثل مسکن مهر در انتظارش است و با تاخیر و هزاران بالا و پایین شدن و وعده های عملی نشده به این طرح جنبه اجرایی خواهد داد.

در راستاي اجراي بند 2 مصوبه 22917/ت 47754 ن مورخه 23/11/1390 کارگروه توسعه بخش کشاورزي استاندار خوزستان در خصوص افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند، گفت: ساماندهي اين افراد به عهده سازمان تعاون، كار و رفاه اجتماعي است و سازمان نظام مهندسي نيز نسبت به تاييد بيكاران فارغ‌‌التحصيل بخش كشاورزي اقدام مي‌كند؛ سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز كشاورزان و فرزندان آن‌ها را تاييد خواهد كرد و اسامي افراد بيكار و جوياي كار ساير رشته‌ها كه تمايل به كار در بخش كشاورزي دارند، از سوي سازمان تعاون و كار استان و سازمان‌هاي مربوطه اعلام مي‌شود.

سازمان تعاون، کار و رفاه نسبت به ثبت نام برای راه اندازي شرکتهاي تعاوني کشاورزي مهر اقدام نموده است که از یک جنبه باید تخصص را در اولویت کاری برای آن قرار دهد و از جانب دیگر زمان واگذاری و اجرای این طرح نباید شرایطی به وجود آید که بیشترین بودجه و اعتبار به طرح های بعضی از سفارش شده ها تخصیص یابد و آنهایی که واقعا به دنبال استفاده از این اعتبارات برای رونق بخش کشاورزی هستند دستشان خالی بماند و هر چه بدوند نرسند.

البته نحوه اجرای این طرح با توجه به اجرای آن در قالب کارگروه ها به استاندار کمک کرده که برای سرعت بخشیدن به کاربردی شدن این طرح با حضور در تک تک شهرستان ها و برپایی کارگروه های توسعه کشاورزی آن شهرستان هم حضورا نسبت به برگزاری این کارگروه اقدام نماید و هم اینکه موجبات ایجاد یک نوع رقابت بین شهرستانهای استان را فراهم  کند.

حجازی در این مورد هم گفت: تاكنون با برگزاري كارگروه كشاورزي 13 شهرستان، 4 هزار و 844 طرح با اعتباري بالغ بر 331 ميليارد تومان و اشتغال 9 هزار و 558 نفر مصوب شده است.

بدون شک همه این آمارها قابل دسترسی هستند؛ ولی تا چه حد به این ارقام که در این دولت سابقه ای بس طولانی و مسبوق دارد می توان اعتماد کرد؟ تا چه اندازه مدیریت استان خواهد توانست در اجرای صحیح این طرح موفق باشد؟ با توجه به اینکه بیشترین اعتبار در بین همه استان ها به خوزستان برای اجرای این طرح تخصیص داده شده است، چند درصد این اعتبارات تامین خواهد شد و چند درصد آن مثل بسیاری از اعتبارات به تاریخ خواهد پیوست؟ آیا این ناامیدی که در چهره فارغ التحصیلان کشاورزی نقش بسته برداشته خواهد شد؟ این ها همه سوالاتی است که مدیران پس از آمار دادن باید به آن پاسخ دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار