اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۰۹۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
پیامدها و چالش‌های انتقال آب و سه دلیل مهم براي توقف آن
موضوع انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه دیگر دغدغه‌ای است که از گذشته مطرح بوده‌است.
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: در دهه‌هاي اخیر تلاش‌هاي گسترده‌اي در جهت بهره‌برداري از منابع آب حوضه کارون بزرگ به‌عمل آمده و طرح‌هاي متعددي در خصوص انتقال بین حوضه‌اي آب از کارون به زاینده‌رود مطرح، تعریف و بعضاً بهره‌برداري شده است اما باید به این نکته توجه داشت که انتقال آب از بهشت‌آباد به زاینده‌رود پیامدها و چالش‌هایی را نیز براي حوضه مبدا و به ویژه براي سامانه بزرگ کارون به همراه خواهد داشت.
 
مهدی پژوهش اظهارکرد: کاهش دبی جریان آب، مخاطرات زیست‌محیطی، کاهش کیفیت آب شرب شهرهاي پایین‌دست و نفوذ آب شور دریا، تشدید رسوب‌گذاري، کاهش قابلیت تولید انرژي پاك و درآمد برق‌آبی سیستم چند سدي کارون، افزایش حجم پساب‌ها و منابع آلاینده، افول گردشگري و توریستم از پیامدهاي این انتقال آب خواهد بود. از جمله مشکلات دیگر این طرح می‌توان به تأثیر بر حق‌آبه‌ها، خشک شدن برکه‌ها و کاهش سطح آب در دریاچه‌هاي پایین‌دست و سفره‌هاي آب زیرزمینی اشاره کرد که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی، خشکسالی این اثرات تشدید می‌شوند.
 
وی افزود: بحران آب یکی از مهمترین چالش‌هاي فراروي بشر در هزاره سوم به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌اي که پیش‌بینی می‌شود یک‌سوم جمعیت جهان تا سال 2025 با بحران کم‌آبی طولانی مواجه خواهند شد.
 
پژوهش توضیح‌داد: موضوع انتقال آب از حوضه‌اي به حوضه دیگر دغدغه‌ای است که از گذشته مطرح بوده‌است اما طولانی بودن مسیر، نیاز به سازه‌هاي سنگین، سرمایه‌گذاري هنگفت در انتقال آب، گستردگی مناطق تحت تأثیر، مسائل حق‌آبه‌بران، مسائل زیست محیطی و مسائل سیاسی - اجتماعی از مهمترین مسائل بحث برانگیز طرح‌هاي بزرگ انتقال آب در چند دهه گذشته بوده که همواره چالش‌هاي مهمی را براي برنامه‌ریزان و مدیران به‌وجود آورده است. در طول دهه‌هاي اخیر سه دلیل عمده توقف طرح‌هاي انتقال آب شامل مخالفت‌هاي شدید در حوضه‌هاي مبدأ، هزینه‌هاي زیاد اجرا و نگهداري و ملاحظات زیست محیطی بوده است.
 
وی عنوان‌کرد: در سال‌هاي اخیر به دنبال تشدید رخداد حوادثی چون تغییرات اقلیمی، تغییرات دماي زمین و گرمایش جهانی، تنش‌هاي آبی و به سبب اهمیت و تأثیر ملموس آب بر شرایط محیطی و اقتصادي-اجتماعی و در عین حال نقش بی‌بدیل آن در برنامه‌ریزي‌هاي خرد و کلان، چگونگی مدیریت جامع منابع آب به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در ابعاد زمانی- مکانی مورد توجه محافل مختلف علمی بوده است.
 
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: مدیریت منابع آب متشکل از مراحل برنامه‌ریزي، طراحی، اجرا، بهره‌برداري و نگهداري است که هدف آن برآورد نیاز آبی فزاینده، کاهش روند آلودگی و حفاظت کیفی منابع آب، مقابله با بحران‌هاي طبیعی و رفع اختلافات بین حوضه‌اي ناشی از تقاضاي آب است. مدیریت بین حوضه‌اي، تفکر بهره‌برداري بهینه از منابع آبی بین دو حوضه بوده، به نحوي که حداقل چالش در حوضه‌ها ایجاد شود. از سوی دیگر لازم است با انجام مدیریت فرابخشی، عوامل فنی - اقتصادي و زیست‌محیطی، با تأکید بر ملاحظات اجتماعی - سیاسی نیز لحاظ شود.
 
پژوهش افزود: حوضه زاینده‌رود به دلیل تأمین آب شرب استان‌هاي اصفهان، چهارمحال و بختیاري و یزد، دارابودن توان‌هاي بالاي کشاورزي، گردشگري و نیز در برگرفتن قطب‌هاي بزرگ صنعتی و جمعیتی با اهمیت است و رشد و توسعه عوامل فوق سبب شده تا نیازهاي آبی این حوضه رو به فزونی گذارد و به سبب نقصان منابع آبی درون حوضه‌اي، موضوع انتقال آب از مناطق مجاور به ویژه از بهشت‌آباد به زاینده‌رود مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است اما لازم است تاثیرات این انتقال قبل از اجرا از دیدگاه‌هاي گوناگون در محیط فیزیکی، اجتماعی – اقتصادي و بیولوژیکی به منظور حفظ تعادل اجزای محیط و ارتباطات بین آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
وی یادآورشد: حوضه آبریز بهشت‌آباد از زیرحوضه‌هاي سامانه کارون بزرگ است که با احداث سد و تونل بهشت‌آباد امکان انتقال سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به زاینده‌رود فراهم می‌شود. هزینه کل این انتقال حدود 3000 میلیارد ریال برآورد شده که حدود 1850 میلیارد ریال آن مربوط به تونل و 900 میلیارد ریال نیز مربوط به هزینه احداث سد است.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
بی خیال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
comment
0
1
comment جناب اقا کدام طرفی هستن موافق یا مخالف ؟
خوبه نگفتن اگه بجای اب برده شده فاضلاب های استان اصفهان را به به رودخانه بزرگ ؟ (بزرگ قدیم )
کارون منتقل کنند اشکال نداره
بی خیال
comment
شاکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
comment
0
1
comment چرا انتقال اب کارون؟!!
کارون مطالبه عمومی مردم،مسئولان و روحانیت خوزستان است و بسیاری از کارشناسان (حتی کارشناسان غیر خوزستانی) طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون را فاقد توجیهات فنی،اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی ارزیابی میکنند؛ بنابراین همه طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون به قصد مصارف غیر شرب خصوصا طرح بهشت اباد میبایست برای همیشه متوقف گردند و به بایگانی سپرده شوند.
ضمنا هزینه اجرای طرح بهشت اباد چیزی در حدود 120000هزارمیلیارد ریال براورد میشود و نه 3000هزار میلیارد ریال!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار