شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸

بزرگ‌ترين مجتمع توليدكننده PVC جهان در ايران راه‌اندازي مي‌شود

بزرگ‌ترين مجتمع توليدكننده PVC جهان در ايران فردا (دوشنبه) با حضور رييس‌جمهور و وزير نفت به بهره‌برداري مي‌رسد. با افتتاح كامل مجتمع پتروشيمي اروند ماهشهر، ايران به بزرگ‌ترين توليدكننده زنجيره PVC جهان تبديل مي‌شود.

با بهره‌برداري از پتروشيمي اروند، رتبه نخست از نظر توليد PVC در كشور از آن اين مجتمع مي‌شود و توليد PVC در ايران به دو برابر افزايش مي‌يابد.

پس از راه‌اندازي كامل، اين كارخانه‌ پتروشيمي مي‌تواند سالانه 300 هزار تن گريد S و 40 هزار تن گريد E محصول PVC را توليد كند. اين حجم از توليد درحالي است كه توليد كل محصول PVC در جهان يك سوم توليد مجتمع اروند است.

به گزارش ايسنا، عمليات ساخت مجتمع پتروشيمي اروند از سال 1382 آغاز شده است كه با راه‌اندازي كامل آن سالانه 2 ميليون و 800 هزار تن به ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي كشور افزوده مي‌شود.

پلي وينيل کلرايد(PVC)، کلرآلکالي(CA)، اتيلن دي کلرايد (EDC) و وينيل کلرايد منومر(VCM) از جمله محصولات توليد شده در اين مجتمع پتروشيمي است.

توليد سالانه 634 هزار تن کاستيک(سود سوزآور) با خلوص 100 درصد و تامين سالانه 186هزار و 700 تن گاز کلر براي تعدادي از واحدهاي پتروشيميايي منطقه و توليد انواع محصولات جانبي نظير آب ژاول (هيپو کلريد سديم) به ميزان 16هزار و 260 تن و سالانه 329 هزار و 300 تن اتيلن دي کلرايد براي تامين نياز بازارهاي داخلي و صادرات به خارج از کشور از اهداف ديگر اين طرح است.

نمک صنعتي و اتيلن، خوراک اصلي اين طرح پتروشيميايي است که سالانه يک ميليون و 300 هزار تن نمک مورد نياز اين طرح از طريق درياچه‌هاي نمک مصنوعي تامين مي‌شود.

اتيلن مصرفي نيز به ميزان 252 هزار تن تا زمان راه اندازي خط لوله اتيلن غرب، از طريق اتيلن موجود در شبکه منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر، اکسيژن مورد نياز به مقدار 71 هزار و 300 تن از طريق پتروشيمي اروند و اسيدکلريدريک به ميزان 50 هزار تن از پتروشيمي کارون تامين مي‌شود.

انواع محصولات پتروشيمي اروند در صنايع پايين دستي و براي توليد لوازم خانگي، انواع پلاستيك‌ها، عايق‌ها، لوله، رنگ‌ها، شيلنگ‌ها، مواد ضدعفوني كننده و پاك‌كننده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

همچنين قرار است اسكله دوم مايعات منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر براي صادرات محصولات پتروشيمي فردا افتتاح شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار