اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
شادگان با داشتن حدود دو میلیون و 500 هزار اصله نخل خرما، رتبه نخست کشور را از این حیث داراست.
بندر تجاری شادگان روز دوشنبه در آیینی با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استانی به بهره برداری رسید و فعالیت این بندر به صورت رسمی آغاز شد.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان در این آیین گفت: با آغاز فعالیت بندر شادگان بخشی از فعالیت های بندر امام(ره) به سمت این بندر هدایت می شود. 

'امید حاجتی' از استقرار یکی از اسکله های بندر امام(ره) در بندر شادگان خبر داد و افزود: امید است این بندر توسعه پیدا کرده و در اقتصاد شهرستان شادگان و خوزستان تاثیرگذار باشد. 

وی با اشاره به اینکه کارکنان دستگاه های اجرایی باید در این بندر حضور مداوم داشته و در ارایه مستمر خدمات فعالیت کنند، اظهار کرد: ممکن است در یک ماه نخست از زمان شروع فعالیت بندر فعالیت آنچنانی در آن انجام نشود و تا حدودی حجم کار سبک باشد، اما این مساله نباید به معنای کمرنگ شدن حضور کارکنان دستگاهها باشد. 

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان افزود: ما به دنبال افتتاح صوری این بندر نبوده ایم و اعتقادی هم به این مساله نداریم؛ لازم است تشکیلات جدیدی برای بندر شادگان مستقر شود که در این ارتباط با گمرک جمهوری اسلامی ایران مکاتبه خواهد شد. 

وی گفت: با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور تقاضای دستگاه ها نباید به گونه ای باشد که ایجاد هزینه کند؛ بلکه نیازها باید واقعی باشد. 

وی از ابلاغ 32 میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات مورد نیاز مرزبانی اعم از شناور در بندر شادگان خبر داد و اظهارکرد: از نظر تامین امنیت بندر شادگان مشکلی وجود ندارد. 

حاجتی افزود: با توجه به تاکید وزارت کشور، لازم است از ظرفیت مناسب ایجاد شده استفاده و بهره برداری بهینه از آن داشته باشیم تا سود آن به مردم شهرستان و خوزستان برسد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز با اشاره به هزینه 400 میلیارد ریالی راه اندازی بندر شادگان، گفت: برای دسترسی به بندر، جاده ای فرعی به طول 14کیلومتر وجود دارد که امنیت مورد نیاز آن باید تامین شود. 

'سعداله عبدالهی' افزود: زیرساخت مخابراتی از جمله شبکه تلفن همراه در بندر شادگان به دلیل دور بودن از مراکز جمعیتی وجود ندارد و در صورتی که امکانات مخابراتی در منطقه برقرار نشود به ناچار باید از سامانه بی سیم استفاده کرد. 

وی گفت: برای تبادلات تجاری و اقتصادی ضرورت دارد گمرک، قرنطینه و اداره گذرنامه در بندر شادگان مستقر شود. 

وی یادآوری کرد: در سه هکتار تمام نیازهای بندری اعم از ساختمان اداری، گمرک، نمایندگان دستگاه ها و ارایه خدمات ایجاد و اراضی پشتیبانی آن هم افزون بر 30هکتار فضا را شامل می شود. 

عبدالهی افزود: بندر شادگان برای پهلوگیری کشتی های زیر 500 تن برنامه ریزی شده و این قابلیت وجود دارد که کشتی ها در طول شبانه روز در این بندر پهلو بگیرند. 

وی خاطرنشان کرد: فعالیت در این بندر با کالاهای همراه ملوان شروع می شود و تا چهار ماه نخست نیاز ضروری به استقرار تجهیزات رادیویی در بندر نیست. 

عبدالهی گفت: تامین سوخت کشتی ها و شناورها با استقرار تانکرهای سوخت رسان قابل حل است. 



* خدمت به مرزها باید بر پایه رونق اقتصادی باشد 

استاندار خوزستان نیز دراین آیین گفت: خدمت به مرزها و خطوط مرزی باید بر پایه رونق اقتصادی باشد تا مردم با تکیه بر همت و تلاش خود چنان زندگی کنند که هیچ نقطه ای از کشور را بر نقطه مرزی محل سکونت خود ترجیح ندهند. 

'عبدالحسین مقتدایی' افزود: با توجه به 50 کیلومتر مرز آبی شادگان و کثرت تردد شناورها، بندر شادگان رونق می گیرد و قطعا باید آثار آن در کل شهرستان شادگان ملموس و رقابتی سالم و مثبت در سایر بنادر ایجاد کند. 

وی اظهار کرد: مردم شادگان باید از شرایط و ظرفیت ایجاد شده در بندر تجاری این شهرستان استفاده کنند تا شناورهای سایر نقاط کشور این ظرفیت ها را اشغال نکنند زیرا ماندگاری بندر به رونق و تردد شناورها در آن بستگی دارد. 

استاندار خوزستان افزود: بندر شادگان قطعا به لحاظ موقعیت و وضعیتی که دارد تاثیر بسزایی در توسعه منطقه در بلندمدت خواهد گذاشت. 

وی توسعه اقتصادی در استان خوزستان را در اولویت کاری استانداری دانست و گفت: مهمترین مناطق برای توسعه اقتصادی استان، مرزها از چزابه تا هندیجان می باشند. 

مقتدایی با تاکید بر لزوم توسعه استان خوزستان افزود: مسوولان دستگاه های اجرایی استان از فرصت ها باید نهایت استفاده را ببرند تا منافع مردم استان در خطر نیافتد. 

وی با اشاره ظرفیت های موجود بویژه آبزی پروری در شهرستان شادگان بر لزوم پیگیری توسعه شیلات این شهرستان تاکید کرد و گفت: بندر شادگان بندری تجاری است و فعالیت های آن نیز باید در همین راستا باشد. 

استاندار خوزستان همچنین از اجرای پروژه گردشگری تالاب بین المللی شادگان خبر داد و گفت: برای فراهم سازی زیرساخت های گردشگری دو هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. 



* بسته ویژه حمایتی شادگان باید مدنظر دولت باشد 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین آیین با اشاره به محرومیت های این شهرستان گفت: بسته ویژه حمایتی شهرستان شادگان باید مورد توجه و مدنظر دولت تدبیر و امید باشد. 

'عبداله تمیمی' با مهم خواندن اقدام دولت در راه اندازی این بندر افزود: نتایج این اقدام باید در سفره مردم ملموس باشد. 

وی بر ضرورت اولویت دادن به رفع بیکاری مردم شادگان در چارچوب فعالیت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: چشم امید مردم شادگان به فولاد و بندر شادگان است. 

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم بندر شادگان نیز مانند کارخانه فولاد باعث رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری در منطقه شود. 

وی قانون ارزش افزوده را قانون ظالمانه ای خواند و اظهار کرد: اینکه درآمد هر شهرستان در همان منطقه هزینه شود خوب است ولی شهرستان هایی مانند شادگان، دشت آزادگان و هویزه که درآمدی ندارند با این قانون متضرر می شوند. 

عملیات احداث ابنیه و زیرساخت های بندر شادگان پارسال به پایان رسید، اما به دلیل نبود صدور مجوز بین المللی فعالیت این بندر تاکنون آغاز نشده است. 

ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر حدود 100 هزار تن درسال و ظرفیت شناور بندر شادگان پس از لایروبی به 500 تن می رسد. 

اسکله این بندر از نوع شمع و عرشه بتنی به طول 103 کیلومتر با عرض 12متر است که دو دستگاه پل دسترسی به طول 24 متر و عرض حدود 14متر دارد. 

در شهرستان شادگان بیش از 300 فروند لنج صیادی و تجاری فعال و بیش از 650 فروند قایق صیادی وجود دارد. 

این شهرستان با داشتن حدود دو میلیون و 500 هزار اصله نخل خرما، رتبه نخست کشور را از این حیث داراست و سالانه 60 هزار تن خرما به کشورهای همسایه خلیج فارس از طریق بندرعباس و دیگر بنادر صادر می کند. 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
شهروند شادگان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
comment
0
1
comment به امید خدا باراه اندازی این بندر کمی از بیکاری این خطه محروم کاسته شود.امیدوارم دولت اجازه دهد این بندر همانند بنادر دیلم و گناوه کالاهای همراه ملوان و سایر اجناس به این بندر وارد شوند وبه شهرستان بیایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار