اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۱۷۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
اگر وزارت علوم می تواند به تشخیص خود به افراد بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزاتخانه، فاقد شرایط هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: «کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه» که اخیرا از شکایت این دانشجویان علیه مسئولان وزارت علوم و برخی رسانه ها خبر داده بود، دومین بیانیه خود را صادر کرده و برخی تناقضات در اطلاعیه اخیر وزارت علوم را سند سیاسی کاری در موضوع بورسیه ها دانست. در این اطلاعیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام المسلمین روحانی

ریاست محترم جمهور

بیانیه ای که روز جمعه دوم آبانماه ۱۳۹۳ از سوی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره پرونده ادعایی بورسیه های غیرقانونی منتشر شد، در دل خود حقایقی دارد که به وضوح نشان می دهد بورس هایی که در دولت گذشته اعطا شده، کاملا طبق مقررات انجام شده و جار و جنجالی که برخی مسئولین دولتی و رسانه های زنجیره ای طی یک سال اخیر به راه انداخته بودند، چیزی جز سیاسی کاری نبوده است.

در حالی وزارت علوم ادعا می کند برخی افراد به صورت غیرقانونی بورسیه شده اند و اقدام به لغو بورسیه آنها کرده است که در بخشی از همین اطلاعیه، از ادامه بورسیه برخی افراد علی رغم نداشتن شرایط سخن گفته شده است!

در این اطلاعیه آمده است: «گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد.»

اگر این افراد به صورت «غیرقانونی» بورسیه شده اند و «فاقد شرایط» بوده اند، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کدام حق و به استناد به کدام قانون، حکم به «ادامه بورس» آنها داده است؟ اگر وزارت علوم می تواند و حق دارد به تشخیص خود به افراد بورسیه اعطا کند، بلوای یک سال اخیر برای چه بود؟ و اگر نمی تواند، به چه حقی حکم به ادامه بورس کسانی داده است که طبق ادعای این وزاتخانه، فاقد شرایط هستند؟

حضرتعالی به سبب حضور در مسئولیت های مختلف اجرایی نیک می دانید که مقام عالی وزارت و نهادهایی که اختیار وزارت به آنها تفویض می شود، اختیارات مشخصی در حوزه های مختلف دارند و می توانند از آنها استفاده نمایند کما اینکه مسئولین فعلی در مورد اخیر از چنین اختیاراتی استفاده کرده اند. اما به راستی چه می شود که استفاده از این اختیارات برای مسئولین فعلی عین قانون و برای مسئولین سابق عین تخلف است؟! آیا این تناقض گویی و تناقض کاری چیزی جز نشان از بی انصافی سیاسی و تبدیل وزارت علوم و دانشگاه ها به بازیچه جریان های سیاسی و ابزار دستیابی به اهداف سیاسی است؟

خیل عظیمی از دانشجویانی که هم اکنون به عنوان بورسیه در دانشگاه ها مشغول تحصیلند، فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر با معدل های بالا هستند و روزمه های قوی علمی دارند، اما هم ما و هم شما نیک می دانیم که با انگیزه های سیاسی، برچسب غیرقانونی بودن بر پیشانی آنها زده شده است.

سخنانی نظیر تحصیل با هزینه شخصی، یا فرصت محدود جایابی در بازه ای که هیچ دانشگاهی فراخوان جذب ندارد، سخنان بیهوده ای است که باز ریشه در رویکرد سیاسی برخی افراد به علم و دانشگاه دارد و ما دانشجویان به هیچ عنوان زیر بار چنین تصمیماتی نرفته و شکایت خود را به دستگاه قضائی می بریم.

اگر مسئولی در دولت قبلی، تخلفی انجام داده است، باید پاسخگو باشد، اما در این میان جرم دانشجویی که بر اساس فراخوان وزارت علوم در بورس ثبت نام کرده، از چندین مرحله مصاحبه عبور کرده، بعضا از مشاغل دولتی با پرداخت هزینه های سنگین استعفا داده و چند سال عمر خود را در این مسیر سپری کرده چیست؟ دولت تعهدی به این دانشجویان داده و این دانشجویان طبق رویه های اعلام شده و رسمی دولت وارد دانشگاه شده اند، لذا این دولت حق زیر پا گذاشتن تعهدات دولت سابق را ندارد. اینکه هر دولتی روی کار می آید، تعهدات دولت سابق را اجرا نکند، با هیچ عقل و منطقی سازگار نبوده و بدعتی است خطرناک.

والسلام علی من اتبع الهدی

کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۷
comment
comment
یک خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
comment
0
8
comment فرافکنی!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
6
comment هیچ،تازه طلبکار هم شدن
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
3
comment متاسفانه چنین قضایایی در گذشته نیز وجود داشته است . مثلا فارغ التحصیل روانشناسی یا با زمینه علوم اجتماعی از انگلیس با بورس تحصیلی بیت المال دکتری بهداشت محیط از انگلیس گرفته است که متاسفانه بعد از بازگشت از نظر علمی بسیار ضعیف بوده است .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
3
comment خیلی خوب است قانون و عدالت اجرا شود . مثلا دانشجو بورسیه انگلیس که متعهد شده بعد از چهار سال و پایان تحصیلات به کشور برگردد ولی بعد از 14 سال و گرفتن اقامت و شهروندی برای تمام خانواده و اخذ پاسپورت آنجا و اخراج از دانشگاه متبوعه به سادگی مجددا در دانشگاه بکار گرفته می شود آیا صحیح است ؟ باید گقت بقول بعضی مسئولین محترم فساد اداری سیستماتیک در طی سالها خیلی گسترده شده است .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
2
comment باید گفت سالهای بسیاری است که بعضی افراد با رانت پست و مقامی که داشته اند و با معدل پایین و حتی بدون آزمون انگلیسی تافل به کشورهایی نظیر انگلیس و یا سایر کشورها بورسیه تحصیلی داده اند و با بنیه علمی و حتی کاری خیلی پایین بازگشت نموده اند . پیشنهاد می شود بورسیه تحصیلی خارج کشور فقط به معدل های بالاتر از هیجده و رتبه ممتاز تحصیلی و پس از قبولی در امتحان تافل و فقط به کشورهایی نظیر کانادا - امریکا یا استرالیا و در دانشگاه های درجه یک داده شود .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
4
comment خداوند از نعمت "رو" به بعضیا بی حد و مرز عنایت کرده
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
0
comment بورسیه تحصیلی دکتری پی اچ دی با معدل بسیار پایین و سن بالا بدون در نظر گرفتن شرط سنی و معدل و زبان انگلیسی بسیار ضعیف سالهای بسیاری است که وجود داشته است .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
1
comment آخه دادن بورس تحصیلی دکتری در رشته دکتری مطالعات اندونزی؟؟!!! و در کشور استرالیا کار صحیحی بوده است .کسی که معدل 13 یا 14 دارد اهل درس خواندن است که بورس تحصیلی هم بگیرد ؟‌ این جور حیف و میل بیت المال ملتی که هشت سال جنگ تحمیلی را با پیروزی پشت سر گذاشت درست است ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
comment
0
1
comment تعهدات هر دولتی باید در چهارچوب قوانین و ضوابط باشد . اگر تمام دولتها تعهداتشان در چهار چوب قوانین باشد ، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. سالهای بسیاری است که افرادی با بنیه ضعیف علمی بورس تحصیلی دکتری گرفته اند و در پایان هم با فقر علمی و کاری شدید بازگشته اند و خاص دولت قبل نبوده و همیشه اینچنین بوده است .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment نظر یک شهروند در اینخصوص ذکر شده در سایت در خبرگزاری ایسنا (هفت آبان 1393 ): به نظرم سياست دولت قبلي اجرايي تر و منطقي تر بوده است. اگر نخبه ها را گزينش و براي ادامه تحصيل خارج بفرستند 90 درصد آنها به دلايل گوناگون و مشکلات سياسي و محيط کار داخل بر نمي‌گردند و جذب بازار کار کشور هاي پيشرفته مي‌شوند. پس بايد افراد بي‌سوادتر را بفرستيم تا بي‌سواد برگردند و هيچ کشور پيشرفته‌اي نيز در صدد جذب آنها نخواهد بود. در حقيقت همين الان هم آموزش عالي ايران لوئي جرگه‌اي اداره مي شود اگر شما فقط يک درصد از صد درصد اساتيد استاندارد در آموزش عالي از سال 1362 به اين طرف پيدا کرديد؟ چرا رتبه بهترين دانشگاه ما بيش از 500 را به خود اختصاص داده است؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment سایت خبرگزاری ایسنا (هفت آبان 93) : عدم کنترل اصل مدارک تحصیلی شامل معدل مقاطع قبل و اکتفا به خود اظهاری به گونه‌ای که مواردی مشاهده شده است که پس از وصول گواهی فارغ التحصیلی از دانشگاه، بین معدل اظهار شده (که مبنای مصوبه شورای بورس بوده) و معدل واقعی اختلاف فاحش وجود دارد که نتیجه بررسی و تصمیم گیری در این خصوص نیز در انتهای این اطلاعیه آمده است. به عنوان مثال معدل کارشناسی 10.8 در فرم ها 14.5 اعلام شده و یا به جای 12.57 ، 14.57 ذکر شده است.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment بخشی از گزارش وزارت علوم (منبع سایت ایسنا - هفت آبان 1393) : برای مثال نتیجه این روش آن شده است که برای فرد یا افرادی خاص در مسئولیت های اداری موقعیتی را به وجود آورده است که مسئولی در وزارت علوم بتواند خارج از اختیارات مرسوم و قانونی اقدام به معرفی بیش از 750 نفر براساس روابط فردی یا سلیقه ای کند.
در جایی دیگر، برهم خوردن این فرآیندهای تجربه شده موجب شده است که مدیری از مجموعه آموزش عالی عملاً مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس به بدترین شیوه حل و فصل کرده و دامنه این بی نظمی اداری به بورسیه شدن چند نفر در یک خانواده تسرّی یابد.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment گزارش وزارت علوم ( خبرگزاری ایسنا - هفت آبان 1393)‌: اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!)
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment ایا می دانید هر دانشجوي اعزامي سالانه حداقل کمه کم ،‌ 15000 پوند انگليس معادل 75 ميليون تومن و در مجموع با براورد هزينه زندگي بالغ بر 1 ميليارد هزينه بر ميداره . که تمام آن از جیب مردم مستضعف پرداخت می شود .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment گزارش وزارت علوم :‌ گرچه تعدادي از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ايشان مي تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبي به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد"
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (این یعنی چی ؟ )
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
0
comment قطع بورسیه افرادی که از نظر سنی و معدل شرایط لازم را نداشته اند چه تبعاتی می تواند داشته باشد ؟ باید گفت که استمرار بورس این افراد دارای تبعات اخلاقی و شرعی است .
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
comment
0
1
comment با عرض تسلیت ایام خون و شهادت امام حسین ع و یاران با وفایش . ای کاش می شد کسب درجات دانشیاری و فول پرفسوری بعضی روسا و مسئولین نیز در دانشگاهها مورد بررسی و کنکاش قرار می گرفت . آیا مقالات و طرح های آنها توسط خودشان نوشته می شده و یا از رانت پست و مقام هم در اینخصوص استفاده می کرده اند . و آیا سطح سواد آنها در حدی بوده که دانشیار یا فول پرفسور بشوند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار