اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
بیشترین مسمومیت دوران کودکی در کودکان زیر 5 سال اتفاق می افتد بچه ها در این سن کنجکاو و در حال یادگیری هستند هر چه می بینند برداشته و امتحان می کنند و در دهانشان می گذراند. 
دکتر فریده یونسی رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام این خبر گفت: بیش از 60 درصد از موارد مراجعه به مراکز مسمومیت مربوط به کودکان است.
وی افزود: همچنین بیش از 50 درصد از این موارد مسمومیت دارویی و مابقی مسمومیت با سایر ترکیبات همچون ترکیبات آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده است.
یونسی با بیان اینکه اگر چه بیشتر این مسمومیت ها می توانند با آموزش هایی که بوسیله مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم داده می شود معالجه شود، تصریح کرد: برخی از مسمومیت ها جدی بوده و نیاز به درمان اورژانس دارند و بعضی از آنها باعث آسیب دائمی یا مرگ می شود.
این دکتر داروساز گفت: غیر ممکن است که بتوان خانه و محل زندگی خود را از سم خالی کنیم اما نکات کوچکی وجود دارد که با انجام آن بطور موثری می توان مسمومیت دوران کودکی را کاهش داد.
وی با تاکید بر اینکه باید مواد شوینده و محصولات سمی دیگر را از دسترس کودکان خارج کنیم، افزود: حتما باید همه محصولات شوینده خانگی را از دید و دسترس کودکان دور کنیم، همچنین با در نظر گرفتن قد کودک و کنجکاوی آنها تمامی شوینده ها، مایع ظرفشویی یا محلول های تمیز کننده باید در مکان جدیدی انبار شده و در نگهداری آنها در طبقات زیرین کابیت ها و یا زیر دستشویی های حمام خودداری کرد.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اینکه در مکان هایی که سموم را نگهداری می کنیم حتما باید از قفل های کودک ایمن استفاده شود، تصریح کرد: هرچند که باز کردن چنین قفل هایی برای شما کمی زمانبر است، اما نگرانی شما را در مورد مسمومیت کودک تان به حداقل میرساند.
یونسی با بیان اینکه بروشورهای محصولات را بخوانید تا محصولات خطرناک برای کودکان را شناسایی کنید، افزود: مواد خانگی خطرناک شامل، لوازم آرایشی، شوینده ها، گیاهان، حشره کش ها، سرب، الکل و مونواکسید کربن است.
وی گفت: زمانیکه در حال استفاده از محصولات سمی هستید آنها را بدون توجه رها نکنید. زیرا که وقایع ناگوار زیاد، زمانی که بزرگسالان برای فقط چند لحظه به علت تلفن و یا زنگ درب به ماده شیمیایی بی توجه هستند اتفاق می افتد. 
این کارشناس دارویی اظهار داشت: محصولات تمیز کننده را در ظروف اصلی خودشان نگهداری کنید. هرگز محصول سمی را در ظروف دیگری ( مانند ظروف نوشابه ) قرار ندهید زیرا ممکن است باعث اشتباه فرد دیگر شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: داروهای تاریخ گذشته و دیگر سموم را دور بریزید، همچنین مرتب گاراژ زیرزمین و انبارهای دیگر را چک کنید و سموم و مواد شیمیایی که مورد نیازتان نیست، دور بریزید.
یونسی با بیان اینکه از داروها و لوازم آرایشی موجود در کیفتان آگاه باشید. و کیفتان را در دسترس کودکان قرار ندهید، گفت: از بسته بندی های اصلی و کودک ایمن استفاده شود.
وی در پایان گفت: مطمئین باشید که همه داروها شامل ویتامین ها و داروهای بزرگسالان در مکان هایی دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شود، همچنین اگر به علت فراموشی میخواهید دارو در دسترس تان باشد دارو را در مکانی دور از دسترس کودک قرار دهید.
دکتر فرخ رامش کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز در این خصوص گفت: از وسیله اندازه گیری دارو که همراه داروست برای میزان داروی مصرفی استفاده شود.
وی گفت: مقدار مناسب دارو مهم است خصوصاً برای بچه های کوچک ( زیر 5 سال) قاشق های آشپزخانه مناسب نیستند زیرا اندازه های قاشق های آشپزی دارای مقادیر مساوی با وسیله اندازه گیری دارو نیستند.
رامش با تاکید بر اینکه اگر شما به فرد دیگری نیز برای داروی کودک وابسته هستید، صراحتاً با او صحبت کرد تا از دوبار دادن دارو و یا اشتباه در مقدار دارو خودداری شود.تصریح کرد: براساس آمار رسمی کشور امریکا بیش از 67 هزار خانواده در این کشور در مورد اشتباهات در مورد مقادیر دارو کودک به مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم زنگ میزند.
این دکتر داروساز در ادامه تصریح کرد: برای پرستار کودکتان راهنمایی های لازم و واضح در مورد اینکه چه داروی به کودک بدهد.کی دهد و با چه مقداری را بنویسید.
وی افزود: داروهای تاریخ گذشته و یا داروهایی که مصرف نمی کنید در خانه نگهداری نکنید و آنها را دور بریزید.
رامش در پایان با بیان اینکه شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم را در تلفن تان داشته باشید، افزود: شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم را در موبایل، تلفن خانه تان داشته باشید شما باید شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم را در نزدیکی تلفن منزل و روی یخچال خانه برای پرستار کودکتان قرار دهید امیدواریم که هیچوقت به این شماره نیاز پیدا نکنید ولی بسیار خوب است فقط برای موارد اتفاقی آنرا داشته باشید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار