اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
 بخش کوهستانی شهیون دزفول که با دو هزار و 892 کیلومتر مربع وسعت 62 درصد مساحت این شهرستان را شامل می شود از مناطق محروم کشور بوده که ساکنان آن از کمترین امکانات و زیر ساخت به ویژه در بخش جاده و راه روستایی بی بهره اند.

بخش شهیون دزفول به رغم نقش مهم در تولید دام و فراورده های دامی از امکانات زیربنایی مناسب به ویژه در حوزه راه محروم بوده به طوریکه وقوع حوادث خونبار رانندگی در جاده های کوهستانی این منطقه همواره خبر ساز بوده است.

فقدان جاده مناسب روستایی برای بیش از 70 درصد روستاهای صعب العبور بخش شهیون دزفول و وضعیت نامطلوب جاده های روستایی تردد اهالی را با مشکل مواجه کرده است.

سقوط یکدستگاه وانت بار در جاده روستای احمد فداله بخش شهیون در اواخر مهرماه و مرگ یک تن از جمله حوادثی است که برای هالی این منطقه عادی شده است.

در این حادثه که یکی از ده ها سانحه رانندگی ناشی از فقدان جاده ایمن و استاندارد در این منطقه محروم می باشد یک دستگاه خودرو وانت بار در ارتفاعات کوهستانی و سخت گذر کوه سالن در 100 کیلومتری شمال شهر دزفول در شیب تند جاده دچار حادثه شد.

این حادثه به مرگ سیدجانعلی حسینی احمد فداله از اهالی منطقه احمد فداله دزفول منجر شد.

به گفته سیدعلی محمد حسینی از اهالی منطقه احمد فداله ، در مهر ماه امسال دو حادثه سقوط خودرو در جاده این روستا به وقوع پیوست که منجر به مرگ یک تن شد ضمن اینکه در طول سال این منطقه همواره شاهد حوادث خونبار رانندگی ناشی از فقدان جاده ایمن و استاندارد است.

وی افزود: به رغم پیگیری مکرر اهالی منطقه برای احداث جاده ایمن در احمد فداله در سالهای گذشته تاکنون این پیگیری ها تاکنون بی نتیجه بوده و اهالی منطقه همچنان شاهد حوادث خونبار رانندگی در جاده های غیر استاندارد منطقه می باشند.

حسینی افزود: بخش محروم احمد فداله از جمله مناطقی است که به دلایل مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته و محرومیت در این منطقه بیداد می کند.

بخشدار شهیون دزفول ضمن تشریح وضعیت نامناسب جاده های این منطقه گفت: در بخش شهیون با پنج دهستان سه نوع جاده از جمله جاده مرکز بخش وجود دارد.

شکراله قارم با اشاره به جاده آسفالته مرکز بخش تا روستای لیوس به طول 35 کیلومتر بیان داشت: به دلیل کوهستانی بودن منطقه جاده مذکور در هر بار بارندگی تخریب شده و نیاز به بهسازی دارد.

وی افزود: بقیه جاده های بخش شهیون که شامل جاده دهستان سیدمحمود ،دهستان احمد فداله و دهستان دره کاید می باشد جاده شوسه و صعب العبوری است که رفت و آمد در آنها به سختی انجام می شود.

بخشدار شهیون جاده دسترسی به دهستان احمدفداله را 160 کیلومتر عنوان کرد و گفت: حداقل هفت ساعت برای دسترسی به این دهستان با ماشین کمک دار زمان لازم است.

قارم با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده های این روستاها افزود: در بخش شهیون دزفول 372 روستا وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها فاقد جاده هستند.

بخشدار شهیون دزفول اظهار کرد: با توجه به برف گیر بودن منطقه و بارندگی در ماههای سرد سال استقرار اکیپ اداره راه وشهرسازی در جاده ها ضروری است تا هنگام بارش باران و برف و بسته شدن مسیر وارد عمل شده و نسبت به رفع مشکل و بازشدن مسیر اقدام کنند.

وی گفت: برای استقرار اکیپ اداره راه وشهرسازی در جاده های این روستاها تاکنون پیگیری های زیادی شده ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

قارم گفت: عملیات ایمن سازی راه های روستایی جاده احمد فداله جهت دسترسی عشایر به پل کول توسط اداره راه و شهرسازی و امور عشایر آغاز شده که با اجرای ان تا سه کیلومتری پل کول ایمن سازی می شود.

وی گفت: در صورت ایمن سازی این جاده و تامین اعتبار پل کول نیز که پلی فرسوده و سنتی است بهسازی خواهد شد.

محور احمد فداله که محور ارتباطی دزفول به الیگودرز است از نظر ارتباطی نقش مهمی در اتصال خوزستان به استان لرستان دارد.

دو هزار نفر از عشایر در این مسیر تردد دارند.

رییس اداره راه و شهرسازی دزفول بهسازی جاده کوهستانی روستای احمد فداله در شمال این شهرستان را مستلزم تامین 100 میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت:جاده احمد فداله به عنوان یکی از مسیرهای کوچ عشایر از اهمیت زیادی برخوردار بوده که انتظار می رود با تامین اعتبار عملیات اجرایی بهسازی آن بزودی آغاز شود.

منصور نظریان سیاهپوش طول مسیر جاده روستای احمد فداله را 120 کیلومتر جاده خاکی عنوان کرد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده این جاده در دو گام باید بهسازی و آسفالت شود.

وی اعتبار مورد نیاز بهسازی این جاده را یکصد میلیارد ریال بیان کرد و افزود: قرار است این اعتبار در مدت دو سال از زمان عقد قرارداد از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شود.

رییس اداره راه وشهرسازی دزفول روستای احمدفداله را از مناطق عشایری بخش شهیون دزفول معرفی کرد و گفت: دسترسی عشایر به پل کول و کوچ به الیگودرز از این جاده غیر ایمن انجام می شود که باید هر چه سریعتر بهسازی شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار