اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۸

كارشناس حشره‌شناسي مركز بهداشت خوزستان گفت: خوزستان بيشترين ميزان عقرب‌گزيدگي‌ در كشور را دارد و بيشترين ميزان عقرب‌گزيدگي نيز در شهرهاي رامهرمز، مسجدسليمان، ايذه و لالي مشاهده مي‌شود.

شهلا بيگدلي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: استان خوزستان بيشترين ميزان عقرب‌زدگي در كشور را دارد و مواردي مانند شرايط اقليمي استان، وجود حاشيه‌نشيني در اطراف شهرها، زندگي روستايي و گسترش بي‌رويه شهرها مهمترين دليل بالا بودن آمار عقرب‌زدگي در اين استان است.

وي افزود: همه عقرب‌ها براي انسان خطرناك هستند، ولي شدت علائم عقرب‌گزيدگي به فاكتورهايي بستگي دارد كه نوع عقرب يكي از اين موارد است. عقرب‌هاي سياه و بزرگ، عقرب‌هاي زرد رنگ با نام محلي "توسن" و عقرب "گاديم" ازجمله خطرناك‌ترين عقرب‌ها هستند.

بيگدلي تصريح كرد: عقرب‌هايي كه در ساعات ابتدايي شب نيش مي‌زنند، كيسه سم آنها بسيار پر است و معمولا مقدار سم بيشتري را وارد بدن فرد مي‌كنند. اواخر شب ميزان سم عقرب‌ها نيز كاهش مي‌يابد.

كارشناس حشره‌شناسي مركز بهداشت خوزستان خاطرنشان كرد: اثرات عقرب‌گزيدگي در كودكان و افراد مسن بيشتر نمود پيدا مي‌كند؛ حساسيت افراد در برابر سم عقرب‌ها نيز متفاوت است و در هر فرد ممكن است با علائم خاصي همراه باشد. طيف علائم عقرب‌زدگي در افراد از سوزش و خارش جزئي در محل نيش‌خورده تا علائم شديدي مانند نارسايي كليه متغير است. با مشاهده هريك از اين علائم، اطرافيان بايد فردي كه دچار عقرب‌گزيدگي شده را به نزديك‌ترين مركز درماني انتقال دهند.

وي ادامه داد: زماني كه فردي دچار عقرب‌زدگي مي‌شود، بهترين كمكي كه اطرافيان مي‌توانند براي او انجام دهند اين است كه او را به سرعت به يك مركز درماني برسانند؛ همچنين در اين زمان و تا رسيدن به بيمارستان، عضوي كه دچار عقرب‌زدگي شده بايد بي‌حركت و در هم‌تراز با قلب قرار گيرد.

بيگدلي با اشاره به اينكه برخي افراد پس از عقرب‌زدگي قسمت بالاي محل نيش‌خورده را مي‌بندند، گفت: اين كار به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. همچنين در چنين شرايطي از درمان‌هاي خانگي مانند تيغ زدن محل نيش و استفاده از مسكن بايد پرهيز شود.

كارشناس حشره‌شناسي مركز بهداشت خوزستان افزود: مواردي مانند بهسازي محيط زندگي، رعايت بهداشت محيط به منظور كاهش حشرات كه غذاي اصلي عقرب‌ها هستند و همچنين پر كردن درز‌ و شكاف ديوارها ازجمله مواردي است كه براي مقابله با گسترش عقرب‌گزيدگي توصيه مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار