سازمان دانش آموزي به عنوان يك سازمان غير دولتي عمومي با هدف ايجاد روحيه مشاركت پذيري و جمع گرايي دانش آموزان در سال 1379 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب گرديد و فعاليتهاي خود را در كنارسيستم آموزش و پرورش رسمي با جديت دنبال نمود و به موفقيتهايي در زمينه هاي مختلف نائل آمد ،
با تشكيل اين سازمان بسياري از نهادهاي دانش آموزي بصورت تخصصي شكل گرفت و اين نهادها توانستند با تربيت نيروي انساني كارآ در تامين نهادهاي اجتماعي خلاها را پر نمايند و با اجتماعي نمودن دانش آموزان آنها را به عرصه هاي مختلف وارد كنند ، خبرگزاري پانا در تربيت خبرنگاران و روزنامه نگاران نقش پررنگي داشت و به دليل اعتماد جامعه به اين فعاليت و نهاد ي كه درون مدرسه شكل يافته است توانست بهترين و فعالترين نيروها را به رسانه ها معرفي كند و امروز اثر سازنده اين نهاد را در روابط عمومي ها و رسانه هاي خبري به خوبي مشاهده مي كنيم.
مجلس دانش آموزي نيز از جمله نهادهايي مي باشد كه مولود اين تجربه گرانسنگ است و با نمايشي از اجتماعي نمودن فرزندان اين ديار و آشنايي با حقوق خود، اعضاي اين نهاد امروزه از موفقترين چهره هاي علمي و اجتماعي مي باشند كه فعالانه در عرصه اجتماعي حضور دارند و مي توانند با استدلال و برخورداري از منطق و پشتوانه فهم ديني از مطالبات جوانان سخن بگويند و بدون راديكاليزه كردن فضاي جامعه از آنان دفاع كنند،
تشكلهاي پيشتازان و فرزانگان كه خلا فعاليتهاي گروهي را مرتفع نمود و فعاليت متناسب با نيازهاي رواني دانش آموزان را تامين مي كرد و با قرار دادن در تشكيلات حس مسئوليت پذيري را تقويت مي نمود و مي توان آثار اين فعاليت را در سازمانهاي مردم نهاد و كانونهاي مساجد كه اعضاي پيشتازان و فرزانگان وارد شده اند را مشاهده كرد.
از جمله فعالیتهای موثرعلاوه بر موارد فوق می توان از اعزام دانش آموزان به سفر عمره مفرده نام برد که تاثیر خوبی در تقویت بنیان های اعتقادی و فکری جوانان داشت متاسفانه این حرکت ارزشمند معنويت افزايي که توجه عمیق به باورهای دینی و خودسازی جوانان دارد علیرغم تاکید های دلسوزان عرصه فرهنگ مورد بی مهری قرار گرفته است و هر ساله به نحوی و بهانه ای از آمار دانش آموزان اعزامی به سرزمین وحی کاسته می شود و يامحدودیتهایی را به بهانه هاي مختلف فراهم می آورند!که این محدودیتها قطعا"شتاب و رشد برنامه های تربیتی نهفته در این نوع فعالیت را کندمی سازد و خروجی خوبی در افکار اولیا دانش آموزان در پی نخواهد داشت و همچنین با مقوله بصیرت افزایی که مورد تاکید مقام معظم رهبري است فاصله جدی دارد زیرا دانش آموزان عمره گذاربا توجه به مشاهدات عيني بازوهای قوی برای مربیان در برگزاری نشستهای معرفتی به شمار می آیند.
عمره دانش آموزی علاوه بر متشکل نمودن نیروهای اعزامی در قالب کاروانها ،بر خوردهای رودر رو با ادیان و مذاهب ساختگی که از ترفندهای استعمار و استکبار برای تقابل با اسلام ناب محمدی بشمار می آیند را تجربه می کند که این تجربه باور اعتقادی شیعی دانش آموزان جوان را بدلیل آگاهی از نگاه مبتنی بر خشونت و یکسو نگر و خود خواهانه و متحجرانه طرف مقابل تقویت می كند و به نوعی این ترفندها را برایشان افشا می نماید و این افشاگری ادامه راه را برای عمره گذار در دفاع از مکتب اهل بیت راسخ تر و محکم تر می سازد و با این اندوخته غنی و ره آورد سفر معنوی بیش از همیشه پیش خواهد رفت و رغبت او برای مطالعه جهت کسب معارف و فراگیری آموزه ها و احادیث و مواریث اهل بیت(ع)مضاعف می گردد تا بتواند در تقابل با انديشه هاي غير از توان علمي بالايي برخوردار باشد و با ادله از باورهاي اعتقادي خويش دفاع كند.
امروز در عرصه های مختلف اجتماعی و هيئات مذهبي و مراسمات ديني بخش فعال و تاثیر گذار که هدایت فرهنگی اجتماعات را بر عهده دارند و جلوتر از دیگران قرار می گیرند یقینا" دانش آموزان اعزامی به عمره مفرده می باشند که دقت نظر و توجه مسئولین را به این مقوله جلب می نمایم تا با یک پژوهش میدانی صحت و سقم موضوع را مورد ارزیابی قرار دهند و آنچه حاصل این پژوهش باشد به اطلاع مسئولین برنامه ریزیهای فرهنگی بویژه در عرصه تعلیم و تربیت برسانند. صدها فعاليت ديگر را مي توان ديد كه از درون سازمان دانش آموزي كه يك تمرين مثبت براي آينده ورود به جامعه مي باشد متولد شده اند كه هركدام در سلامت اخلاقي و گرايش ديني جوانان تاثير عميق داشته است .
متأ سفانه نگرش دروني سيستم آموزش و پرورش رسمي كه به هر فعاليت تربيتي از منظر سياست مي نگرد و تحمل هيچ فعاليتي خارج از كليشه هاي رسمي را برنمي تابد و باور داشتن سيستم از بالا به پايين و وظيفه فرمانبري عوامل صف از ستاد را نمي تواند كنار بگذارد با ارائه طرحي اين سازمان را با مصوبه اي توسط مجلس شوراي اسلامي تحت پوشش معاونت پرورش وزارت آموزش و پرورش قرار داد و موجب گرديد تا خلاقيت و ابتكار در فعاليتها تبديل به اجراي بخشنامه هاي رسمي گردد كه از حوزه وزارتي صادر مي شوند و جايگاه غير دولتي آن ضعيف گشت و نتوانست به دليل وابستگي به سيستم اداري از شتاب لازم برخوردار باشد!
در زمان ابلاغ بخشنامه معاونت پرورشي در تبعيت نيروها و فعاليتهاي سازمان دانش آموزي از حوزه پرورشي اينجانب مرقومه اي را براي وزير وقت ارسال نمودم مبني بر اينكه مصوبه مجلس ضمانت اجرايي ندارد زيرا تشكيل و تاسيس سازمان دانش آموزي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ گرديده است و مجلس نمي تواند مصوبات اين شورا را نقض كند و چون سارمان دانش آموزي از موسسات مشمول ذكر نام در قانون است و مي تواند از كمكهاي بلاعوض دولت برخوردار باشد لذا اقدام معاونت پرورشي غير قانوني مي باشد ،
وزير وقت مراتب را به معاون پرورشي اعلام كرد و وي كه خيلي در اين سمت دوام نياورد به جاي ارائه ادله قانوني دستور به جلوگيري از فعاليت اينجانب در سازمان دانش آموزي كرد ولي اعتماد مسئولين استاني مانع از اين امر گرديد ،هر چند حوزه پرورشي فشارهاو محدوديتهاي زيادي را بر اين سازمان ازجمله تحويل گرفتن اماكن تربيتي و مسئوليت امور اردوهاي دانش آموزي وارد آورد و اين ظرفيت را از قابليتهاي دروني خويش دور ساخت و به دليل عدم سخت افزارنتوانست ماموريتهاي محوله را به درستي اجرا نمايد و در متشكل نمودن دانش آموزان موثر افتد و دچار روز مرگي شود و سليقه هاي حاكم سياسي توانست اين پتانسيل را در كنار آموزش و پرورش از كارآيي بيندازد و در انزوايي درون سيستم تحت سليقه خود بدون توجه به رسالت ديني آن قرار دهد !
مي طلبد با آسيب شناسي مجدد زاويه ديد را بر تقويت اين نهاد معطوف سازيم و با خوش بيني براي فعاليت فوق برنامه دانش آموزان اين پناهگاه ايمن را بازسازي كنيم و نگرش حاكم را تغيير داده و دوباره به جاي تكيه بر بخش خصوصي در عرصه فرهنگ ، فعاليتهاي فوق برنامه را برون سپاري كنيم و به سازمان دانش آموزي بسپاريم كه خروجي بهتري خواهد داشت و اعتماد اوليا را به همراه دارد و مي تواند خلا بين خانه و مدرسه را با اطمينان پر نمايد ضمن اينكه در صرفه جويي اعتبارات يك گام به جلو خواهيم رفت و كمبود بودجه هيچ محملي براي توقف فعاليتها و ركود آنها نخواهد بود و با آرامش دنبال خواهند شد و جامعه تحت پوشش ارتقا و افزايش خواهند يافت.
باید شور جوانی جوانان و جست و خیزهای آنان را باور کنیم و این شور را با شعور معنوی تشكيلاتي در آمیزیم تا با امتزاج شور و شعور انديشه اخلاق مدارانه مبتني بر دین باوری و ولایت پذیری در جوانان شكل گيرد و بهترين عرصه براي تحقق اين مقوله سازمان دانش آموزي است كه مورد غفلت قرار گرفته و دچار روزمرگي گرديده است و هنوز بر همان نگرش بدبينانه به جوان كه به جاي فرصت وي را تهديد مي شمرد مديريت مي شود و از اهداف اوليه فاصله گرفته است و به عنوان يك ضرورت اجتماعي بايد احيا گردد و شايسته ترين و بهترين نيروي انساني اثر گذار و كاربلد و برخوردار از اخلاق ديني به آن مامور شوند.
ضمن اينكه با توجه به جايگاه شوراي دانش آموزي در آيين نامه اجرايي مدارس كه يكي از اركان مدرسه محسوب مي شود مي توان با سپردن مسئوليت شوراها به سازمان دانش آموزي در بهسازي محيط و فعاليتهاي تربيتي آموزشگاهها توسط اعضا مشاركت اجتماعي را فراهم آورد و كيفيت شوراهاي دانش آموزي را ارتقا بخشيد.