اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
هشدار رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز؛
گزارشگر: حسین عبدالعزیزی
نگهداری شربت متادون در ظرف خالی نوشابه يا شيشه خالي ساير شربت ها باعث مسمومیت و مرگ كودكان زيادي شده است، همچنین از نگهداری شربت متادون در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی ها جدا باید پرهیز کرد.

دکتر فریده یونسی رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان مطلب فوق تاکید کرد: شربت متادون كه برای درمان ترک اعتیاد مورد استفاده قرار مي گيرد در ساير موارد،‌ بسیار سمی است و باید آن را دور از دسترس خانواده و در کمد قفل دار نگهداری کرد.

وی با بیان اینکه در صورت بلع متادون توسط كودك،‌ حتما باید وی را در اسرع وقت به يك مركز درماني منتقل کرد، افزود: به كودكان بياموزيد هيچ چيزي ننوشند و يا نخورند مگر اينكه با اجازه بزرگسالان باشد. 
یونسی در ادامه تصریح کرد: داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند. 
رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: زمانيكه شما در منزل نيستيد و كودك را به فرد ديگري مي¬سپاريد، كودكان در معرض بيشترين خطر مسموميت قرار دارند. 
این دکتر داروساز خاطرنشان کرد: هميشه پس از استفاده از دارو يا هر نوع ماده شيميايي ديگر سريعاً درب جعبه آن را ببنديد، با اين وجود بدانيد هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان در امان نيست.
وی همچنین در ادامه به مصرف کنندگان متادون توصیه کرد: از مصرف داروي متادون به همراه ساير داروهاي آرام بخش، خواب آور و الكل جدا خودداري کنند چرا که مي تواند باعث مسموميت كشنده شود.
یونسی اظهار کرد: هنگام مراجعه به پزشك برای اقدامات درماني، پزشك خود را از مصرف متادون مطلع کنید زیرا که مصرف همزمان متادون با برخی داروها باعث ايجاد تداخلات دارويي مي شود.
این داروساز گفت: براي استفاده از شربت متادون حتما از پيمانه هاي مخصوص اندازه گيري استفاده كنيد تا بيشتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد و به ياد داشته باشيد كه داروي خود را به يكباره قطع نكنيد. 
وی همچنین تاکید کرد: در صورت بروز علايمي همچون اختلال هوشياري، اختلالات تنفسي،‌ نبض ضعيف،‌ اختلالات گوارشي همچون تهوع و استفراغ و نيز سفتي و تكانه¬هاي عضلاني در خود يا ساير افراد حتما به اورژانس مراجعه شود.
یونسی در پایان گفت: مركز اطلاع رساني داروها و سموم استان خوزستان با شماره تلفن 1490 يا 32234727 يا 32234728 عهده دار پاسخ گويي به سوالات دارويي و موارد مسموميت به صورت تلفني است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار