اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
دکتر داوود هرمیداس باوند در همایش جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان:
معمولا روابط بین جوامع به سه شکل هم زیستی ، همکاری و همگرایی تعریف می شود که امروز ما شاهد همگرایی های منطقه ای هستم .اگر در یک منطقه تنش استمرار داشته باشد نشان دهنده ی نارسایی و نابسامانی سیاست خارجی است بنابراین یکی از هدف های دکتر روحانی حرکت به سوی این همگرایی بود .

شوشان :دکتر داوود هرمیداس باوند فارغ التحصیل روابط بین الملل از دانشگاه آمریکن یونیورسیتی واشنگتن دی سی می باشد . وی نماینده ی ایران در کمیسیون سیاسی- امنیتی مجمع عمومی سازمان ملل ، رئیس کمیسیون حقوقی مجمع عمومی ملل متحد ، رئیس کنوانسیون بین المللی ناظر برمبارزه با گروگان گیری ملل متحد می باشد و در دانشگاه های رودآیلند، تهران ، امام صادق (ع) ، علامه ی طباطبایی و آزاد واحد  تهران مرکزی تدریس کرده است  . 
دکتر داوود هرمیداس باوند شب گذشته به دعوت شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان به تحلیل و بررسی سیاست خارجی  دولت تدبیر و امید در عرصه ی روابط بین الملل وانرژی هسته ای  پرداخت .        
وی با اظهاراینکه نظام بین الملل بر دوپایه استوار است، گفت  :
 بنیان های ژئوپولوتیک نظم نوین جهانی را بر اساس منافع خود و دیدگاه های سیاسی قدرت ها تعیین و تنظیم کرده اند .می توان گفت بنیان حقوقی، مبتنی بر برابری حاکمیت کشورها و سلسله مراتب قدرت از پایه های نظام بین الملل به شمار می آیند و واقعیت این است که نظم جهانی بر اساس مصالح و منافع یا دیدگاه قدرت ها تعیین و تنظیم می شود. بعد از جنگ جهانی دوم باز هم قدرت های فاتح بودند که  نظم نوین جهانی را ایجاد کردند. به طور مثال می توان به  تاسیس سازمان ملل متحد – بانک جهانی پول و موارد اینچنینی پرداختند. 
دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت :
باید توجه کرد سیاست خارجی که اتخاد می شود بر اساس واقعیت و جهان بینی استوار باشد .کشور ما در متن تعاملات جهانی واقع شده است و ما علاوه بر قدرت های منطقه ای با قدرت های فرامنطقه ای نیز پیش رو هستیم و سیاست خارجی ما نیز باید مبتنی بر تحقق اهداف ملی و بین المللی باشد . 
وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور در سیاست خارجی گفت :
دکتر روحانی آنچه که در مبارزه ی انتخاباتی اش مطرح کرد عبارت بود از سیاست تعادل و گفتگوی سازنده برای رفع مشکلات در راستای برون رفت از بن بستی که در طی هشت سال گذشته گریبان ایران را گرفته بود و نتیجه این شد که اکثریت مردم با رایی 18 میلیونی دکتر روحانی را برگزیدند و در حاضر حاضر ایشان بیش از هر کس باید در قبال رای مردم پاسخگو باشد و بدون تردید تصمیماتی اتخاذ کند تا خواست اکثریت مردم تحق یابد . 
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه کار رئیس جمهور درپیش برد  مذاکرات هسته ای کار آسانی نخواهد بود ، افزود :
دکتر روحانی باید بتواند بر دید تهاجمی  و مقاومتی حاکم بر سیاست خارجی ایران در طی هشت سال گذشته فائق آید و به نتایجی که منافع ملت ایران را تامین می کند دست پیدا کند . پیام روحانی در روابط بین الملل گفتگوی سازنده و تاکید بر استقرار رابطه ی مثبت با تمامی کشورها براساس منافع متقابل می باشد و با این دیدگاه مذاکرات هسته ای را در پیش می گیرد بدیهی است این پیام از سوی کشورهای ذینفع هم دریافت شده است و آنها هم بر این باور هستند تنها راه ایجاد روابط گسترده بین کشورها حل مناقشات هسته ای می باشد . 
وی گفت :
معمولا روابط بین جوامع به سه شکل هم زیستی ، همکاری و همگرایی تعریف می شود که امروز ما شاهد همگرایی های منطقه ای هستم .اگر در یک منطقه تنش استمرار داشته باشد نشان دهنده ی نارسایی و نابسامانی سیاست خارجی است بنابراین یکی از هدف های دکتر روحانی  حرکت به سوی این همگرایی بود .
دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه شاه بین سیاست خارجی ایران "تکنولوژی هسته ای " می باشد، گفت :
در آغاز انقلاب دو تفکر در خصوص دست یابی به انرژی هسته ای وجود داشت . عده ای عقیده داشتند با توجه به اینکه منابع نفت و گاز در ایران به فراوانی وجود دارد نیازی به استفاده از انرژی هسته ای نیست ولی گروهی هم معتقد به این بودند که جامعه ی ایران  در یک فرآیند علمی همانند بقیه ی کشورها باید از این تکنولوژی استفاده کند .
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در ۸ سال جنگ تحمیلی شاهد قطع نامه هایی از سوی شورای امنیت بوده ایم که صدام را به دلیل جنایت خود با استفاده از بمب های شیمیایی با رای ملایمی محکوم کردند اما حالا ایران را با رای سختی محکوم کردند و این یک ظلم آشکار از سوی سازمان ملل متحد بود.
دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه بعد از اتمام جنگ برای بازسازی نیروگاه های هسته ای با  آفریقا جنوبی – چین و وروسیه وارد مذاکره شدیم، اظهار داشت: آژانس اتمی بین الملل هیچگاه نتوانسته مدرکی دال بر سلاح هسته ای از نیروگاه های کشورمان پیدا کند.

وی با اظهار اینکه ایران  با دید صلح جویانه در وادی تکنولوژی هسته ای گام نهاد ، گفت :
در تمامی گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی  هیچگاه به تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای اشاره نشده است  فقط عنوان شده که در این خصوص ابهاماتی وجود دارد که باید شفاف سازی صورت بگیرد .
دکتر داوود هرمیداس باوند با اظهار اینکه دست یابی به سلاح هسته ای هیچ نقشی در توانمند سازی کشورها نخواهد داشت گفت :
ممکن است با اظهارات کسانی که می گویند می خواهیم سلاح هسته ای داشته باشیم احساسات وطن دوستی عده ای تحریک شود اما دست یابی به این سلاح ها نقش بازدارنده ای در جوامع دارد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در ژنو و نیویورک گفت :
مذاکرات انجام شده در نهایت به یک بیانیه منتهی شد و نکاتی که در این بیانیه مورد نظر 1+5 می باشد ادامه نیافتن پروسه ی غنی کرده تا بیست درصد و کاهش آن به میزان 5 درصد ، همچنین کاهش تعداد سانتریفیوژ ها به حدود چهار هزار و ایجاد تعدیلات اساسی در پروسه ی تحقیقاتی آب سنگین می باشد . در عین حال آژانس این حق را برای خود قائل می داند که هر زمان صلاح ببیند از مراکز هسته ای بازدید کند که البته در این خصوص تفاهم نسبی براساس منافع کشورها صورت گرفته است . 
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تلاش اوباما در حل مناقشات هسته ای و نبود هیچ گونه تنش در روند مذاکرات هسته ای ،  خاطر نشان کرد: 
اوباما نیز در صدد می باشد در سیاست خارجی دستاوردهایی داشته باشد و یکی از دستاوردها حل مذاکرات هسته ای با ایران  به نحو مطلوب می باشد که آزاد شدن 700 تا 800 میلیون دلار از درایی های بلوکه شده ی ایران حاکی از پیشرفت نسبی در مذاکرات هسته ای است . 
وی در عین حال برداشت کامل تحریم  ها را نیازمند گفتگو و تعامل بیشتر دانست و گفت :
بخش دیگری که مورد تاکید نمایندگان جامعه ی جهانی در برداشتن تحریم ها می باشد  رعایت حقوق بشر از سوی ایران و عدم حمایت از تروریسم می باشد که در این خصوص باید از سوی شورای امنیت قطعنامه ای مبنی بر رفع این ابهامات  توسط ایران صادر شود .از این رو تمام توجهات به سمت شورای امنیت سازمان ملل متحد و 1+5 دوخته شده است  و نمایندگان جامعه ی جهانی معتقدند دست یابی به یک موافقت جامع و کامل بهتر از یک موافقت نیم بند  می باشد 
وی در عین حال  اظهار داشت که  تحولات خاورمیانه  و بهار عربی نیز بر مذاکرات هسته ای ایران تاثیر گذار است و فشارهایی نیز از این بابت بر روند مذاکرات هسته ای وجود دارد .
دکتر داوود هرمیداس باوند با اظهار امیدواری نسبت به حل مناقشات هسته ای پس از تعطیلات ژانویه گفت :
انتظار می رود پس از تعطیلات به نتایج قابل قبولی در عرصه ی مسائل هسته ای دست پیدا کنیم .در این شرایط نباید دلسردی را در جامعه تلقی کرد چون نیاز داریم که در گفتار و عمل مناقشات هسته ای پایان یابد . البته نگرانی هایی نیز در این خصوص وجود دارد که با آغاز فعالیت کنگره ی امریکا تا چه اوباما خواهد توانست در قبال تصمیم گیری های کنگره مقاومت کند و همچنین تحولات منطقه ای چه سمت و سویی خواهد یافت . 
 وی با تاکید بر حفظ منابع حیاتی در ایران گفت :
ما باید این منابع را حفظ کنیم چون اگر منابع ایران از دست رفت قابل دسترسی وبرگشت نخواهد بود . وی حل مناقشات هسته ای را سبب جلب سرمایه گذاران خارجی دانست و تصریح کرد که برای رسیدن به توسعه وپیشرفت تکنولوژی ما نیاز به جذب سرمایه های خارجی داریم .
وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر عضو گروه ۸ (۸ کشور صنعتی تاثیر گذار جهان) و گروه ۲۰ ( ۲۰ قدرت اقتصادی برتر جهان) نیستیم، بیان کرد: این به این معنی نیست که نتوانیم در این گروه های مهم اقتصادی جهان عضو باشیم و در صورتی که بتوانیم پویایی خود را در عرصه اقتصادی بالا ببریم و تعاملات اقتصادی با جهان را افزایش دهیم، می توانیم در این گروه های اقتصادی جهان عضو شویم و حرفهای مهمی برای گفتن داشته باشیم.
وی گفت : 
وقتی خبرنگاران خارجی به ایران می آیند اذعان می دارند که در ایران بیش از سایر کشورهای منطقه پویایی وجود دارد و نسل جوان ما باید ترجمان عملی پیدا کنند نه اینکه در محاق نگه داشته شوند.ما سزاوار این هستیم که جایگاه مطلوبی در نظام بین المللی داشته باشیم و در تصمیم گیری های بین المللی در عرصه های جهانی حضور داشته باشیم و امیدواریم روحانی در راهی که انتخاب کرده است موفق شود  و با مدیریت خردمندانه بتواند به مناقشات هسته ای پایان داده و در این راه به حمایت شهروندان نیز نیاز دارد . 
این استاد دانشگاه افزود : 
تخاصم ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد ولی در طولانی مدت در سیاست خارجی بازدارندگی ایجاد می کند و ما باید سعی کنیم با سایر کشورها روابط حسنه داشته باشیم . چون علاوه بر منافع ملی و منطقه ای در صدد تحقق اهداف بین المللی نیز هستیم . 

وی با اشاره به اینکه در این مذاکرات برنده و بازنده نداریم  و باید با خردمندی تصمیم بگیریم ، خاطر نشان کرد: 
با تمدید مذاکرات انتظار می رود طرفین بتوانند با تعدیلی نسبی به نتیجه ی قابل قبولی برسند چون تا تعدیل صورت نگیرد تفاهمی نیز انجام نمی شود و اگر مذاکرات به نتیجه ی مطلوبی نرسد پیامد های نگران کننده ای در انتظار ما خواهد بودو ما باید بپذیریم بیش از اینکه سعی کنیم دیالوگ متقابل داشته باشیم به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنیم.  

در حاشیه :

همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در محل کتابخانه ی مرکزی آغاز شد .
* سید رضا طباطبایی رئیس دوره ای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب استان خوزستان ضمن خوش آمد گویی به حاضرین گفت : شورای هماهنگی کمتر از  ۶ ماه است که فعالیت خود را شروع کرده که در این بازه زمانی کوتاه با توکل به خدا توانسته است ۴ همایش در سطح شهر اهواز برگزار  کند.
وی ضمن تاکید بر حمایت از  دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد : باید با احیای تشکل ها  که بدنه ی جامعه ی مدنی هستنداز  دولت روحانی حمایت کنیم .
وی همچنین با اشاره به در پیش بودن روز 16 آذر،پیشاپیش روز دانشجو را به تمامی دانشجویان تبریک  گفت و خواستار احیای تشکل های سیاسی دانشجویی شد. سید رضا طباطبایی  افزود :امروز دانشجویان باید نقاط ضعف خویش را به نقاط قوت تبدیل کنند واز نقاط قوت در جهت رشد و  پیشرفت استفاده کنند.
دکتر  مسعود صفایی مقدم ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز که در همایش جوانان احزاب طلب خوزستان شرکت کرده بود با اظهار اینکه برپایی چنین جلساتی در ارتقای سواد سیاسی و اجتماعی جوانان تاثیر گذار است، گفت : 
تشکیل  شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان یکی از حرکت های  خوبی  است که انتظار می رفت در دوره ی دکتر روحانی صورت بگیرد و پیش بینی می شود  به تدریج پیام این تشکل فراگیر تر شود . 
دکتر مهدی قمشی استاد نمونه ی کشوری نیز بااظهار خرسندی ازبرگزاری  چنین جلساتی اظهار داشت :
 در دولت جدید جوانان  احزاب اصلاح طلب خوزستان اولین گروهی بودند که توانستند اصلاح طلبان را به گرد هم جمع کنند .وی افزود : 
یکی از اهداف ما در گروه های اصلاح طلب بحث های علمی وآکادمیک وآگاهی دادن به جامعه می باشد .برگزاری چنین جلساتی هیچ ربطی به جناح بندی های سیاسی ندارد چون اگر شرایطی فراهم شود تا جوانان ما با بحث های آکادمیک آشنا شوند بسیار مفید است.

استاد جهانمیر پیش بین نیز وجود چنین جلساتی رابه فال نیک گرفت و گفت :
باید از حرکت های شورا حمایت شود تا این جوانان بتوانند در جهت استمرار بخشی به تعاملات اجتماعی نقششان را بهتر ایفا کنند . وی در عین حال برگزاری جنین جلساتی را در جهت افزایش هم بستگی ملی ، تعامل اندیشه ها و گزینش بهترین ها بسیار سازنده دانست . همچنین از آسایش حاکم بر روند برگزاری همایش تقدیر کرد.

دکتر حرج چلداوی رئیس انجمن معلمان اهواز نیز همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم را پربار دانست و تصریح کرد : دکتر باوند تشریح کاملی از تاریخچه ی مسائل هسته ای ، پیشرفت ها، چالش ها و آینده نگری مسائل مربوطه را به صورت کامل تشریح کردند .وی همچنین گفت  که حضور پرشور جوانان علاقمند به مسائل سیاست خارجی  و طرح سوالات تخصصی از سوی آنان قابل توجه  بود. رئیس انجمن معلمان اهواز با مثبت ارزیابی کردن همایش های اینچنینی افزود: امیدوارم شورای جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان حضور بیشتری در عرصه ی مسائل  سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی استان داشته باشد. 

در پایان این مراسم به نمایندگی از اعضای شورای  جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان لوح یادبودی به دکتر هرمیداس باوند اهدا شد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار