اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
دکتر ایدنی:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وجود معضل كاهش نرخ باروري در كشورهاي صنعتي بيان كرد: كشورهاي صنعتي نيز با چنين مشكلي روبرو هستند و در تمام نقاط دنيا جمعيت رو به پيري مي رود و براي حل آن مجبورند از نيروي جوان مهاجر در رفع كمبودهاي پيش رو استفاده كنند که این مسئله امنيت و اقتصاد آنها را متاثر كرده است.
همایش یکروزه رویکردهای ارتقاء نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت ، امروز دوشنبه 10 آذرماه 93 با حضور جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه، ائمه جماعات، مدیران استانداری، فرمانداران، مسئولین ادارات و سازمانهای استان خوزستان، دانشجویان، مدیران و کارکنان مراکز بهداشت شهرستانهای استان خوزستان در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

در این همایش که به منظور بحث و گفتگو در خصوص ارتقاء نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک برگزار شد، دکتر ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، دکتر سیدیان معاون بهداشت دانشگاه، دکتر اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، دکتر مطلق مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطالبی در رابطه با  سیاستها ، رویکرهای جدید جمعیتی، باروری سالم و اقدامات  انجام شده بیان کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان كرد: دانشگاه علوم پزشکی جندي شاپور براي بستر سازي در زمينه افزايش سطح آگاهي عمومي نسبت به خطرات بحران سالمندي در آينده در استان اقدامات زيادي انجام داده است و در راستاي عمل به سياست هاي رهبري دومين جلسه و همايش را در زمينه راهبرد افزايش نرخ جمعيت برگزار و در آن از اساتيد و افراد متخصص جهت همفكري  دعوت به عمل می نماید.

وي افزود: بعد از حساسيت هاي ويژه رهبري در رابطه با كاهش نرخ جمعيت در كشور، مسئولان در حيطه كاري خود وارد عمل شده و ما نيز  اين حساسيت ها را وارد دستور كار خود در دانشگاه كرديم و علاوه بر اين، جلسات فرابخشي متنوعي را در سراسر استان با مضمون افزايش نرخ باروري برگزار نمودیم تا بتوانیم به رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب و حل مشكل جمعيت و توجه بیشتر به بهبود نرخ جمعيت به نوبه خود کمک کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وجود معضل كاهش نرخ باروري در كشورهاي صنعتي بيان كرد: كشورهاي صنعتي نيز با چنين مشكلي روبرو هستند و در تمام نقاط دنيا جمعيت رو به پيري مي رود و براي حل آن مجبورند از نيروي جوان مهاجر در رفع كمبودهاي پيش رو استفاده كنند که این مسئله امنيت و اقتصاد آنها را متاثر كرده است.

ايدني تصریح کرد:  اين كار نياز به آينده پژوهي دارد، رشد مؤلفه هاي متعدد براي افزايش جمعيت موثر است كه تنها يكي از آنها تشويق به باروري است، در صورتي كه مولفه هاي ديگري هم هستند كه مي توانند تاثير گذار باشند، از جمله تشويق به تشكيل خانواده، ازدواج و كنترل سوانح رانندگي چرا كه ميانگين سني مرگ و مير سوانح و حوادث در کشور 34 سال است، يعني بخشی ازفعالترين قشر جامعه در اثر سوانح از نمودار جمعيتي كشور حذف مي شوند و بیشترین عمر از دست رفته از جمعیت کشور را رقم می زنند.

وي در پايان گفت: سياست هاي جمعيتي تنها محدود به افزايش زاد و ولد نيست و مشكلات عديده اي در این زمینه وجود دارد كه لازم است با يك برنامه ريزي مدون و پژوهش کاربردی، عوامل مساعد کننده بستر رشد جمعيت را شناسايي کنیم.

همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این همایش اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ کلی باروری در استان خوزستان به زیر حد جایگزینی رسیده است، طبق پیش بینی های جمعیتی در آینده به حد رشد منفی خواهیم رسید که با معضلاتی مانند نیروی کار پایین، بحران پیری و مهاجرت روبرو می شویم. بنابراین همه بایستی در رفع معضلات جمعیتی همراه و همگام باشیم. همه مردم باید آگاهانه در ارتقاء نرخ باروری سهیم باشند. تصحیح سن ازدواج، کاهش نرخ طلاق، رفع مشکل کار و اشتغال و مسکن جوانان راههایی موثر در این زمینه هستند.

سیدیان ادامه داد: ارتقاء نرخ باروری یک مسئله بسیار کلان است که مستلزم همکاری همه سازمانها، نهادها و ادارات است. هر سازمانی سهم بخصوصی در ارتقاء نرخ باروری دارد و تنها کار وزارت بهداشت و درمان نیست. اقداماتی که در زمینه ارتقاء نرخ باروری کلی در سال 93 انجام شده است شامل: افزایش زمان مشاوره حین ازدواج برای زوجین به 4 ساعت جهت توانمندسازی زوجین به مهارتهای زندگی در ابعاد سلامت معنوی، سلامت روانی ، سلامت اجتماعی و سلامت جسمی، تهیه تجهیزات و استاندارد سازی مراکز مشاوره ازدواج، برگزاری کارگاههای مشاوره در شهرستانها بر اساس رویکرد های جدید جمعیتی، تهیه فیلم و برگزاری کلاس و سخنرانی می باشد.

رییس مرکز بهداشت استان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فاصله ازدواج تا اولین فرزند بطور متوسط به بیش از 3/5 سال، فاصله بین اولین و دومین فرزند به بیش از 5 سال رسیده است و آمار طلاق در سال 92 نسبت  به 91 از متوسط کشوری بیشتر و ازدواج در سال 92 نسبت به 91 از متوسط کشوری کمتر شده است، بنابراین نیازمند یک بسیج همگانی در زمینه رفع معضلات جمعیتی و ارتقاء نرخ باروری از سوی همه ادارات، سازمانها و نهادها می باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار